برنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از پنج کشور در دستور کار سفر پیش روی ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه به تهران اعلام شد.

 خبرگزاری ایتارتاس امروز (پنجشنبه) در این باره نوشت که شووالف ۲۱ فوریه (اول اسفند) در تهران با مقام های جمهوری اسلامی مذاکره می کند.
گفت وگو برای امضای توافق موقت در چارچوب ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از محورهای این سفر اعلام شده است.
همچنین براساس اعلام خبرگزاری روسی که در رسانه های ارمنستان از جمله پایگاه خبری نیوز. ای ام این کشور نیز انتشار یافته است، شووالُف قرار است با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری ها با روسیه نیز هست، در باره روابط دو کشور و توسعه هر چه بیشتر مناسبات در زمینه های مختلف مذاکره کند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال ۲۰۱۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان ۲/۲ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۳/۱ تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر ۷/۳% صادرات و ۳/۲% واردات کل جهان است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی معادل ۱۸۰ میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه ۲۰۱۵تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.
هفتم دی ماه نیز در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روسیه، رئیس جمهوری ارمنستان اعلام کرد که ایروان به روند مذاکرات این اتحادیه و تهران کمک می کند تا هر چه زودتر قرارداد مورد نظر امضا شود.
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکنون چند دور مذاکرات مربوط به مشارکت اقتصادی را برگزار کرده اند تا در نخستین مرحله به یک برنامه همکاری موقت برسند.
ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که مرز زمینی با ایران دارد و از این رو می تواند، گذرگاه انحصاری ارتباط جاده ای و ریلی در همکاری های بازرگانی و ترانزیتی اعضای این اتحادیه با جمهوری اسلامی باشد.