نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه با سوالات فراوان و متنوعی از حوزه های مختلف کاری این وزارتخانه برگزار شد.

 سید رضا صالحی امیری بعد از سخنان کوتاهی در مورد عملکرد این وزارتخانه حدود یکصد روز بعد از برعهده گرفتن تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران رسانه های مختلف، خبرگزاری ها، روزنامه ها، پایگاه های اطلاع رسانی و شبکه های صداوسیما حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ گفت.

** اولویت همه مردم شفای استاد شجریان است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا شرایط برگزاری کنسرت استاد محمدرضا شجریان را فراهم می کنید؟اظهار داشت: همه آرزوی ما سلامتی برای این استاد موسیقی کشور است؛ با دعای خیر مردم در ایام فاطمیه و با لطف خداوند آرزو می کنیم ایشان شفای عاجل پیدا کند. فکر می کنم اینک اولویت همه مردم شفای اوست.
صالحی امیری تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه مجوز به آلبوم استاد شجریان و انتشار آن پیام خود را داده است.

** گروهی مسئول پیگیری دغدغه ها در ارشاد
صالحی امیری در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحقق دغدغه های مقام معظم رهبری و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی پاسخ داد: باید نگاه بنیادی به فرمایشات ایشان داشته باشیم. اندیشه اعتدال به معنای نفع ولنگاری و جذب اندیشی است که هر دو این موارد برای نظام اسلامی ضرر دارد.
عضو دولت یازدهم تصریح کرد: بر همین اساس گروهی را مسئول پیگیری دغدغه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده ایم که شناسایی، تبیین ابعاد دغدغه، تدوین سیاست ها برای رفع آن و تحقق در عمل را برعهده دارند.

** گنجینه موزه هنرهای معاصر چه شد؟
وی در پاسخ به سوالی درمورد وضعیت ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر برای نمایش در موزه هنرهای معاصر آلمان نیز گفت: موزه هنرهای معاصر از طریق امضای تفاهم نامه هایی با موزه های معتبر دنیا نمایشگاه برگزار می کنند.
صالحی امیری تاکید کرد: قرار بود گنجینه این موزه در موزه هنرهای معاصر آلمان به نمایش درآید که ابهامی حقوقی توسط حقوقدانان در این زمینه مطرح شد؛ به همین دلیل با دولت مکاتبه و تقاضا کردند که دلیل اهمیت این موضوع و ابهام پیش آمده مساله بررسی شود که به کمیسیون فرهنگی دولت اجرا داده شده است.
عضو دولت یازدهم ادامه داد: هر زمان کمیسیون فرهنگی و دولت برگزاری این نمایشگاه را تصویب کنند، گنجینه ارسال می شود و در غیر این صورت خیر.

** وضعیت چاپ و نشر و تفاهم با وزارت صنعت، معدن و تجارت
وی در پاسخ به سوالی در مورد تفاهم نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد واگذاری بخش صنعتی حوزه چاپ گفت: حوزه چاپ ر کشور با تحولات فعلی از حوزه چاپ منابع کتاب و نشر خارج و وارد حوزه صنعتی و اقتصادی شده به همین دلیل نیازمند سیاستگذاری جدیدی بعد از چند دهه بوده است.
«تقاضای فعالان صنعت چاپ این بود که محتوا از زیرساخت در این حوزه تفکیک شود، با این تفاهم نامه از این پس محتوا به عهده وزارت ارشاد و و زیرساخت و توسعه صنعتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است. آیین نامه این تفاهم نام تا پایان سال تدوین و بر اساس آن اجرایی می شود».

** فعالیت های قرآنی باید متمرکز شود
خبرنگاری در مورد چالش های مرتبط با چاپ و نشر قرآن و تجلیل از فعالیت خادمان قرآنی پرسید که صالحی امیری گفت: در حوزه قرآن مهم ترین مساله نیاز به انسجام ساختاری در سطح ملی است. نهادهای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: این مجموعه ها توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی به کار خود ادامه می دهند. تقسیم کار میان نهادها انجام شده ولی نیازمند سازوکار قانونی و رسمی هستیم.
عضو دولت یازدهم افزود: باید یک سازمان ملی و فرابخشی برای توسعه فرهنگ قرآنی ایجاد و همه فعالیت های قرآنی در آن متمرکز شود. در حوزه های آموزش، تفسیر، معرفت افزایی و حمایت از کانون های قرآنی وزارت ارشاد فعال است و از بیش از دو هزار کانون حمایت می کند. ضمن اینکه در حوزه توسعه فرهنگ قرآنی قدم های موثری در این یکصد روزه که به وزارت ارشاد آمدم برداشته ایم. همایش تجلیل از خادمان قرآنی نیز در نهایت تا بهار سال آینده برگزار می شود.

** توجه بیشتر به تئاتر در شهرستان ها
وی در خصوص تسهیم بودجه تئاتر که در سال بعد دو برابر می شود گفت: تئاتر هنر بسیار اصیلی است و تاریخی طولانی دارد. اصحاب این هنر در اقصی نقاط ایران گسترده هستند و نسل جدید بازگشت زیبنده ای به هنر تئاتر شده است. بر اساس آخرین آمار معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شب های گذشته به طور تقریبی ۱۲۰ تا ۱۴۰ نمایش روی صحنه رفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این آمار در حالی است که در سال ۹۱ میزان اجرای تئاتر در سالن ها به طور متوسط ۲۰ اجرا در هر شب بود، این نوع گرایش نسل جدید به تئاتر ما را ملزم به تقویت این حوزه می کند. بودجه تئاتر را برای تقویت زیرساخت ها، حمایت از گروه های تئاتری به ویژه گروه های شهرستانی در سال آینده دوبرابر خواهیم کرد.

** گنجینه موزه هنرهای معاصر نکته غیرشفافی ندارد
خبرنگار دیگری دوباره در مورد ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان برای نمایش در موزه هنرهای معاصر آلمان پرسید که صالحی امیری گفت: هیچ نکته غیرشفافی در این زمینه وجود ندارد؛ با ایجاد ابهام مساله را پیچیده نکنید. موزه ها در سراسر دنیا به طور طبیعی با تبادل آثار در زمینه های مختلف نقاشی و تجسمی نمایشگاه برگزار می کنند. این نمایشگاه ها ترتیب های حقوقی مرتبط با حقوق بین الملل دارد و بیمه های بین المللی و تضمیم هایی برای این کار لازم است.
وی تصریح کرد: با توجه به ابهامی که در ارسال این آثار وجود داشت دستور توقیف آنها را دادم. ضمن اینکه فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه وقت آلمان در نامه ای خطاب به من و وزیر امور خارجه تضمین دولت این کشور را بر صحت و بازگرداندن آثار به صورت مکتوب داد. با وجود این تصمیم گرفته شد ارسال آثار در دستور کار کمیسیون فرهنگی دولت قرار گیرد و بعد از بررسی های لازم و تصویب دولت آثار ارسال شود. به اطلاع همه مردم می رسانم هنوز هیچ اثری از این گنجینه از کشور خارج نشده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با این مطالب،ارسال آثار هنری بخشی از دیپلماسی فرهنگی کشور است و این کار به صورت مستمر در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

** با دیگر نهادهای فرهنگی رویکرد تقابلی نداریم
وی در مورد مجموع بودجه نهادهای فرهنگی گفت: با نهادها و ارگان های خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد تقابلی نداریم؛ همه نهادهای فرهنگی در ایران باید حمایت بشوند اما سیاستگذاری باید متمرکز و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
وی تصریح کرد: ده ها نهاد مدنی و صنفی در حوزه های سینما، نشر، چاپ، موسیقی، تئاتر و شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می شوند و معتقدیم این حمایت ضروری است. تمرکز فعالیت های اجرایی ممکن و منطقی نیست اما تمرکز سیاستگذاری ها هست.

** با سخت گیری در همه حوزه های فرهنگ و هنر مخالف هستیم
صالحی امیری در مورد ممیزی در حوزه نشر گفت: با سخت گیری در همه حوزه های فرهنگ و هنر مخالف هستیم. این حوزه، حوزه نرم است و با روح انسان ها سروکار دارد، از جنس تعامل و گفت وگو است.
وی تاکید کرد: جامعه فرهنگ و هنر به بلوغ لازم برای رعایت خطوط قرمز رسیده است و بهترین تعامل بین اصحاب فرهنگ و هنر وجود دارد. جامعه نویسندگان، فعالان عرصه سینما و هنر، اصحاب رسانه و مطبوعات انسان های بزرگ و سرمایه های کشور هستند و باید از طریق گفت وگو مسائل را حل کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حتما نیازمند نظارت هستیم اما میزان اعمال نظارت به کمترین میزان پس از انقلاب رسیده است زیرا فعالان این حوزه ها به خطوط قرمز و زرد نظام آشنا شده اند. اسلام، انقلاب، امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، ایران و وحدت ملی خطوط قرمز ما هستند.
وی با اشاره به معدود بودن اعمال ممیزی در صنعت نشر گفت: در سال جاری ۶۷ هزار مجوز صادر شده که ۴۵ هزار مورد آن چاپ اول بوده و از این میزان ۵۶ مورد به اعمال نظارت به دلیل داشتن محتوای خشونت آمیز و ترویج تفرقه نیاز داشته است.

** اسناد مالی جشنواره فجر منتشر می شود
عضو دولت یازدهم به درخواست خبرنگاری برای انتشار اسناد مالی جشنواره فیلم فجر نیز اینگونه پاسخ داد: در ابلاغیه ای به معاونت سازمان سینمایی اعلام کرده ام که مانند معاونت مطبوعاتی شفاف سازی در زمینه اقدام های مالی و غیر مالی برای اصحاب فرهنگ و هنر ضروری است.
وی با اشاره به تغییر در ساختار جشنواره فیلم فجر گفت: این تغییرات باید با کل سینمای ایران همسو باشد، به سمت حرفه ای شدن سینمای ایران باید برویم و می رویم. هیات داوران و هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر امسال از چهره های فرهیخته و صاحب نام حوزه بوه اند، از یکصد و ۷۵ فیلم بلند ارسالی به دبیرخانه جشنواره ۳۳ فیلم بلند به مسابقه و ۱۱ فیلم به جشنواره راه یافتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت تقویت خانه سینما و تشکیل سازمان نظام رسانه ای هنر ادامه داد: جشنواره رقابت است و عده ای وارد مرحله نهایی می شوند، مهم اعمال عدالت در همه پرونده های تصمیم گیری و مداخله نکردن دستگاه در این روند است که می گویم من با هیچ کدام از اعضای هیات داوران و انتخاب صحبت نکرده و شب اختتامیه از نام برندگان مطلع شدم.
وی با اشاره به درخشش زنان و جوانان در جشنواره فیلم فجر سال جاری اضافه کرد: همه عوامل جشنواره را هفته آینده دعوت کرده ام، همچنین برای رسیدگی به مجموعه مسائل حاشیه ای جشنواره کمیته ای را تعیین کرده ام که با منتقدان هم جلسه ای دارند.

** فیلمی حذف نشد
خبرنگاری از وی درمورد حذف بعضی از فیلم ها از جشنواره به دلیل داشتن رویکرد فمینیستی پرسید که گفت: حذف فیلم ها برداشت نادرست از صحبت های من در مقابل یکی از مراجع عظام تقلید بود که نسبت به ورود فیلم های فمینیستی و خشونت آمیز یا ترویج خیانت دغدغه داشتند و گفتم این ملاحظات رعایت می شود.
صالحی امیری گفت: در فرآیند انتخاب و داوری با احدی از اصحاب سینما مذاکره نکردم، سیاست های کلان نظام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معنای تایید نکردن فیلم هایی است که خشونت و خیانت را ترویج کرده یا سیاه نمایی و فضای فرهنگی را تخریب می کنند؛ این سیاست کلی است و نه مخالفت با یک فیلم خاص.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سوال مجددی در رابطه با کنسرت محمدرضا شجریان نیز گفت: انتشار مجدد آلبوم آقای شجریان پیام روشن این وزارتخانه است. آرزوی بهبودی کامل ایشان را داریم و شجریان را یکی از بزرگ ترین شخصیت های فرهنگی و هنری کشور می‌ دانیم.
وی به سوال خبرنگاری در مورد وضعیت رسانه ها و مشکلات رسانه های خصوصی پاسخ داد: رسانه ها منعکس کننده واقعیت های متن جامعه به افکار عمومی هستند و مهم ترین رسالت برای شفاف سازی، آگاه سازی و ارتقای سطح دانش عمومی دارند و حلقه واسط بین دولت، نظام و افکار عمومی هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست های دولت یازدهم را در عرصه رسانه ها تقویت رسانه های بومی و محلی، شفاف سازی بودجه ها و یارانه ها، پشتیبانی از رسانه های تخصصی و حرفه ای دانست و گفت: دولت در سال جاری ۷۶ میلیارد تومان یارانه به جامعه بزرگ مطبوعاتی و غیردولتی تخصیص داده که همه آن تا پایان سال پرداخت می شود، ما کمترین چالش را در زمینه نظارت بر مطیوعات داریم زیرا این جامعه از مرحله اول تکامل عبور کرده و از نظر کمی و کیفی در حال جهش است.

** در وزارت ارشاد ریزش مدیریت نداریم
وی در مورد سوالی در خصوص تغییر معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این وزارتخانه ریزش مدیریتی نداریم بلکه گردش مدیریتی است. از این منظر ضمن سیاست قطعی ثبات مدیریتی و فرهنگی، تغییرات بر اساس ضرورت رخ می دهد. مدیران و کارکنان با تجربه ارشاد حذف نمی شوند اما گردش نیرو برای خلاقیت و پویایی ضرورت دارد در هیچ حوزه ای فعلا تصمیم قطعی برای تغییر نگرفته ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به خبرنگاری که می خواست بداند چه میزان از بودجه سینما صرف ساخت سالن می شود، گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۳۰۰ سالن داشته ایم که تعداد آنها به ۴۸۰ سالن رسیده است و تا پایان سال به ۵۰۰ سالن می رسد. یکصد سالن در حال ساخت در سال های ۹۶ و ۹۷ به بهره برداری می رسد.
وی همچنین به سینمای سیار اشاره کرد و گفت: معاونت سینمایی برای شهرهای کوچک سینمای سیار را در دستور کار دارد که در مرحله اول یکصد سینما و در مرحله دوم دو برابر می شود و همزمان با ساخت سالن های استاندارد برای اکران فیلم ها از سینمای سیار در شهرستان ها استفاده می شود.

** کسی در ارشاد ۲۲ تخصص را ندارد
صالحی امیری در مورد نبود سخنگو در این وزارتخانه نیز افزود: در شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۲ عضو با ۲۲ تخصص داریم و کسی که در همه این ۲۲ حوزه تخصص داشته باشد پیدا نکردیم. به همین دلیل همه معاونان و روسای سازمان ها باید در حوزه خود پاسخگوی اصحاب رسانه باشند.

** عربستان شرایط ایران را بپذیرد حجاج سال آینده به حج اعزام می شوند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری به آخرین وضعیت حج که مورد سوال خبرنگاری بود اشاره کرد و گفت: سیاست رسمی نظام، برگزاری حج با حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران است.
صالحی امیری تصریح کرد: در مذاکراتی که با دولت عربستان صورت گرفته، شرایط حداقلی ما شامل تأمین عزت و کرامت حجاج، امنیت حجاج و پرداخت دیه به شهدای منا، به آنها ابلاغ شده است که اگر دولت عربستان این شرایط را بپذیرد، قطعاً ما حجاج را به سرزمین وحی اعزام خواهیم کرد.
عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: این مسائل به سیاست‌ها و عملکرد دولت سعودی بستگی دارد، ما شرایط جمهوری اسلامی ایران را در خصوص اعزام به حج اعلام کرده ایم.

** محروم کردن مردم از موسیقی عمل غیرفرهنگی و برخلاف اهداف فرهنگی نظام است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص موضع جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اجرای کنسرت موسیقی و مسائل پیرامونی این هنر در سراسر کشور، گفت: براین باوریم موسیقی یک نیاز فرهنگی جامعه به خصوص نسل جوان و مصرف دائمی نسلی است که انگیزه استفاده از این هنر فاخر را دارد.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: موسیقی در اشکال سنتی، بومی، مقامی، محلی، نواحی، پاپ و … برگزار می شود از این رو نمی توان یک جامعه را از یک مصرف فرهنگی و هنری نهی و بازداشت.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: جامعه به نشاط نیاز دارد و جامعه ما هم با موسیقی زیست و زندگی می کند.
صالحی امیری تاکید کرد: محروم کردن مردم از موسیقی عمل غیرفرهنگی و برخلاف اهداف فرهنگی نظام است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه البته موسیقی در ایران دارای مرزهای مشخصی است و شامل قانون و شرع می شود، اظهار داشت: ۵۳ درصد تولید و توزیع موسیقی متعلق به صدا و سیما، ۲۵ درصد متعلق به موسسات مجاز، ۲۱ درصد مربوط به دانلود از شبکه های اجتماعی و تنها یک درصد شامل اجرای زنده و یا صحنه ای است از این رو نباید این یک درصد به محل مناقشه و جدال تبدیل شود.
صالحی امیری اظهار داشت: می توان با مذاکره و گفت و گو به توسعه موسیقی در کشور برسیم.

** تغییری در سیاست اجرای صحنه ای موسیقی در سراسر کشور نداریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این وزارتخانه هیچ تغییری در سیاست اجرای صحنه ای موسیقی در سراسر کشور ندارد اما در مرزهای قانونی و شرعی، آنچه محل مناقشه است حواشی اجراهای صحنه ای است که باید مدیریت شود.

** رئیس کتابخانه ملی روزهای آینده معرفی و منصوب می شود
عضو کابینه دولت یازدهم درمورد رئیس آینده کتابخانه ملی هم با اشاره به دیدار روز یکشنبه خود با رئیس‌جمهوری، گفت: در این دیدار از آقای روحانی خواهش کردم که در این باره تعیین تکلیف کنند که رئیس جمهوری اعلام داشت در چند روز آینده رئیس جدید کتابخانه ملی را معرفی و منصوب خواهند کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص اینکه نشست های پاسخ به خبرنگاران چند وقت یکبار برگزار می شود گفت: من به صورت فصلی پاسخگوی خبرنگاران هستم.