مدیر دفتر گل و گیاه زینتی وزارت جهاد كشاورزی گفت: در افق ۱۴۰۴ چیزی حدود ۴۸ هزار و ۳۵۵ هكتار توسعه برای سطوح گلخانه ای كشور در نظر گرفته شد كه نیمی از این سطح انتقال سبزی صیفی از فضای باز به فضای پوشیده و گلخانه ای است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمد كیایی در دومین جشنواره ملی اركیده كه در اداره كل بنادر مازندران نوشهر برگزار شد، با اشاره به اهمیت پرورش گل وگیاه گلخانه‌ای به لحاظ صرفه جویی در مصرف آب اظهاركرد: كشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و دارا بودن آب و هوای خشك و نیمه خشك و بارش‌های كم و نیز برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی طی چند سال اخیر، به لحاظ توسعه محصولات كشاورزی دارای محدودیت‌هایی است.

وی با بیان اینكه آنچه به كشاورزی كمك می‌كند كشت گیاه در گلخانه است، افزود: در فضای گلخانه حدود ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی صورت می‌گیرد، تولید شرایط مناسب تری پیدا می‌كند و شرایط برای صادرات مهیا می شود و نیز برای ۱۰ تا ۱۲ نفر نیز اشتغال مستقیم صورت می‌گیرد.

 

مدیر دفتر گل و گیاه زینتی وزارت جهاد كشاورزی تصریح كرد: با توجه به مقرون به صرفه بودن تولیدات در گلخانه ها، توسعه این بخش در برنامه و دستور كار وزارت جهاد كشاورزی قرار گرفت و به عنوان یكی از طرح‌های محوری وزارت جهاد كشاورزی در برنامه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.

كیایی با بیان اینكه در افق ۱۴۰۴ چیزی حدود ۴۸ هزار و ۳۵۵ هكتار توسعه برای سطوح گلخانه ای كشور در نظر گرفته شد كه نیمی از این سطح انتقال سبزی صیفی از فضای باز به فضای پوشیده و گلخانه ای است، خاطرنشان كرد: بدون اینكه افزایش تولیدی باشد قرار است سبزی و صیفی در این ایام وارد گلخانه شود كه با اجرای آن ۳ میلیارد متر مكعب صرفه جویی در مصرف آب صورت می گیرد.

وی از پیش بینی و برنامه ریزی حدود ۵۶۰۰ هكتار برای اصلاح و نوسازی واحدهای موجود گلخانه ای كشور خبر داد و گفت: در این زمینه بسته های پشتیبان هم در برنامه دیده و ابلاغ شده است.

مدیر دفتر گل و گیاه زینتی وزارت جهاد كشاورزی  با اشاره به اینكه  امسال حدود ۱۵۰۰ هكتار توسعه گلخانه برای كشور در نظر گرفته شده است، یادآور شد: تاكنون هزار هكتار آن محقق شده و توسعه یافته است.

 

این مسئول اظهار كرد: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ حدود ۳٫۱ میلیون هكتار سطح گلخانه‌های دنیا اعلام شده است كه از این میزان ۱٫۱ میلیون هكتار گلخانه‌ای پلاستیكی كوچك، ۱٫۴ میلیون هكتار گلخانه‌ای پلاستیكی تونلی بزرگ، ۴۰ هزار هكتار هم گلخانه‌های شیشه ای و۶۰۰  هزار هكتار هم گلخانه‌های خورشیدی است.

 

كیایی با اشاره به اینكه ۵۶۰ هزار هكتار سطح زیر كشت گل و گیاهان زینتی  دنیا است كه ۸۳ هزار هكتار آن در فضای گلخانه و مابقی در فضای باز است،افزود: بر اساس آمار سال ۹۴ سطح زیر كشت گلخانه های كشور حدود ۱۰ هزار هكتار است كه ۷۳۰۰ هكتار سبزی و صیفی و ۲۳۶۰ هكتار نیز مربوط به گلخانه های گل و گیاهان زینتی است كه بخش عمده آن در استان مازندران قرار دارد.

وی اظهار كرد: در استان مازندران ۲۷۰ هكتار سطح  گلخانه های گل و گیاه است كه ۸۷ میلیون شاخه گل در این سطح تولید شده است همچنین ۱۵٫۵ میلیون گلدان نیز در این عرصه تولید دارند.

مدیر دفتر گل و گیاه زینتی وزارت جهاد كشاورزی متذكر شد: بر اساس آمار گل و گیاه كشور در سال ۹۴ ، ۶۲۳۰ هكتار سطح زیر كشت گل و گیاهان زینتی است كه ۲۲۶۰ هكتار گلخانه و ۴۰۶۰ هكتار در فضای باز گل و گیاه تولید می شود كه بخش اعظم فضای باز، در استان مازندران است.

كیایی با بیان اینكه استان مازندران ۶۴۱ هكتار در فضای باز تولید گل و گیاه دارد، تصریح كرد: در سال ۲۰۱۳ كشور هلند ۱۰ هكتار سطح زیر كشت اركیده داشته رشد خوبی به لحاظ زیر كشت انجام شده است.

وی با تاكید بر لزوم توجه و نگاه توسعه به بازار برای تولید كنندگان، گفت: آنچه كمتر توجه قرار گرفته است زنجیره های تولید است كه در وزارت جهاد كشاورزی كمیته‌ای برای این موضوع ایجاد شده تا موانع رصد شود.

این مسوول یادآور شد: بازارهای خوبی برای گل و گیاه مازندران در كشورهای اطراف بخصوص روسیه وجود دارد كه نیازمند تغییر در روند تولید و عرضه است.

كیایی با تاكید بر اینكه نگاه باید تولید صادراتی باشد، ابراز كرد: فرهنگ سازی و برگزاری اینگونه جشنواره ها بسیار موثر است.