موافقت‌نامه‎ ساخت خط لوله گاز بین شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان تمدید شد

 وزیر نفت از نهایی شدن روش انجام کار احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان میان ٢ کشور تا پایان ماه فوریه خبرداد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیژن زنگنه امروز پس از دیدار با محمد الرومحی وزیر نفت و گاز عمان در تشریح روند مذاکرات با همتای عمانی خود گفت: در ادامه جلسات دائمی که با برادرم آقای محمد الرومحی وزیر نفت عمان داشتیم امروز هم جلسه بسیار مفیدی داشتیم و به نتایج بسیار خوبی برای دو کشور رسیدیم.

وزیر نفت اظهار کرد: محور بحث ما بعد از ابراز خوشوقتی طرفین از وضعیتی که به دلیل تصمیمات احیر اوپک و همکاری کشورهای غیر اوپک حاصل شده است، بحث خط لوله گازی ایران و عمان بود.

وی ادامه داد: قبل از توضیح درباره این خط لوله اضافه کنم که عمان یکی از کشورهای تولایدکنندگان غیر اوپکی است که تعهد به کاهش تولید داوطلبانه از ابتدای ژانویه داشته و به این تعهد خود عمل کرده است.

زنگنه با اشاره به اینکه کارهای مربوط به احداث خط لوله گاز در حال پیشرفت است، گفت: مهمترین اقدام اکنون نقشه برداری در آبهای عمیق است که تا چند ماه آینده به اتمام خواهد رسید و ما وارد مرحلهخ رفتن به مناقصه می شویم.

وزیر نفت در خصوص همکاری با شرکت های خارجی حاضر در این جلسه گفت: در جلسه امروز نمایندگان شرکتهای خارجی که علاقمند به همکاری هم در حوزه خط لوله و هم در حوزه بازاریابی گاز هستند مانند شرکت های  شرکت های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، کوگس (کره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) حاضر شده و پیشنهادات خود را برای مشارکت احتمالی در این پروژه ارایه کرده اند.

عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: من فکر می کنم در مورد اجرای پروژه و روش آن قبل از پایان ماه فوریه به نتیجه برسیم.

وزیر نفت گفت: امروز مباحث جدی بین ما و همکاران عمانی ما در محیط بسیار صمیمانه و دوستانه بین ما برگزار شد. سند امضا شده، موافقتنامه‎ای میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان با عنوان چارچوب کلی توافق برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان بود، با توجه به پایان مهلت این سند با امضای دوباره این چارچوب توافق (Frame work Agreement) تمدید شد.

وزیرنفت با بیان اینکه ایران وارد بازار ال ان جی می شود، گفت: از جمله توافق های دو کشور این است که بخشی از گاز صادراتی ایران به عمان در تاسیسات ال ان جی ( گاز طبیعی مایع شده) تبدیل شده و به صورت ال ان جی به بازارهای مصرف عرضه شود.

زنگنه یادآور شد: ساخت این خط لوله، تنها یک کار صادرات گاز ایران و معامله بازرگانی برای صادرات گاز نیست، بلکه فکر می کنیم این خط لوله به عمیق ترین وجهی پیوندهای تاریخی، فرهنگی و سیاسی دو کشور عمق می بخشد و روابط استراتژیک دو کشور را بسیار مستحکم خواهد کرد.

وی درباره سرمایه مورد نیاز برای این خط لوله نیز گفت: در کل خط لوله دریایی و خشکی و تجهیزات این خط لوله به ۱٫۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. این خط لوله دریایی از آبهای امارات عبور نمی کند، بلکه از آبهای عمیق به عمان کشیده می شود.

به گفته وزیر نفت هزینه اعلامی ۱٫۲ میلیارد دلار با فرض عبور خط لوله از آبهای بسیار عمیق است.

گفتنی است فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر کم عمق دریا در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد اما شرکت های ایرانی تاکنون تجربه نصب خط لوله در آبهای عمیق و زیر یک هزار متر را نداشته اند و امروز توافق شد از تجربه شرکت های بین المللی استفاده شود.

پس از توضیحات وزرای نفت ایران و عمان، علی اصغر هندی، مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت از طرف هیئت ایرانی و سیف حمد السلمانی، مدیرکل اکتشاف و تولید نفت و گاز وزارت نفت عمان از طرف هیئت عمانی این چارچوب توافق را برای ادامه فعالیت‎های پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان امضا کردند.

بر اساس توافق سال ٢٠١٣ میان ایران و عمان، قرار است برای ١٥ سال روزانه  ١,٥ میلیارد فوت مکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که با توجه به اهمیت راهبردی این پروژه سبب تحکیم روابط دو کشور و مناسبات انرژی در منطقه خاورمیانه می شود.

با توجه به رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای همسایه و با توجه به تاکید رئیس جمهوری ایران و پادشاه کشور عمان، یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی میان وزیران نفت ایران و عمان در تاریخ ۴ شهریور ماه ۱۳۹۲ به امضا ٢ طرف رسید.