مدیر عامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد: در۱۰ ماه امسال بیش از ۱۵۰ هزارمیلیارد ریال (۱۵هزارمیلیارد تومان) تسهیلات در حوزه تولید، صنعت، معدن وکشاورزی به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت شده و این بانک در رتبه سوم اعطای تسهیلات قرار گرفته است.

 «علی اشرف افخمی» در جمع خبرنگاران گفت: میزان تسهیلات اعطایی بانک صنعت ومعدن در این بخش افزون بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان) شده و یک هزار و ۲۵۶ واحد تولیدی کوچک و متوسط از این منابع برخوردار شده اند .
به گفته وی، این بانک ۱۲ درصد کل تسهیلات رونق تولید را به واحدهای واجد شرایط پرداخت کرده و اغلب اینگونه مجموعه های تولیدی یا نسبت به جذب نیروی کار جدید اقدام و یا نیروی کار خود را حفظ کرده اند.
افخمی افزود: واحد بانکداری بنگاه های کوچک و متوسط از سال ۱۳۹۳ در بانک صنعت و معدن فعال شده و نسبت به اعطای تسهیلات در قالب برنامه رونق تولید زودتر وارد عمل شده ایم و اکنون نیاز به شکل گیری یک بانک ویژه اینگونه واحدها وجود دارد.
وی با بیان اینکه تامین مالی پروژه های متوسط به بالا وظیفه این بانک است، افزود: بنابراین رسیدگی به مسایل مالی واحدهای کوچک و متوسط در یک بانک مخصوص باید سازماندهی شود.

** گشایش اعتبار ۷۸۵ میلیون یورویی
افخمی افزود: ۱۰ ماه گذشته بیش از ۲۹۳ فقره گشایش اعتبار با بانک های خارجی به رقم ۷۸۵ میلیون یورو از مسیر سوئیفت انجام شده است. همچنین یک میلیارد دلار برای صنایع بالادستی پارس جنوبی در سال گذشته اختصاص یافت که ۵۰۰ میلیون دلار آن پارسال جذب شد و ۵۰۰ میلیون دلار برای امسال پیش بینی شده است.

** برقراری رابطه کارگزاری با ۷۱ بانک خارجی
وی خاطر نشان کرد: پیش از اجرای تحریم ها، بانک صنعت و معدن با یکصد بانک خارجی رابطه کارگزاری داشت و این امر بدنبال تحریم ها قطع شد. پس از گذشت یکسال و ۲۰ روز از توافق برجام ، ۷۱ بانک خارجی رابطه کارگزاری خود را با این بانک برقرار کرده اند که از طریق سوئیفت گشایش اعتبار صورت می گیرد.
به گفته افخمی، پیش از توافق برجام بانک های خارجی به ویژه چینی ها بیش از ۱۰ درصد حق الزحمه برای جابجایی پول می گرفتند، اما اکنون به کمتر از نیم درصد رسیده و در واقع صرفه جویی کلان اقتصادی در این زمینه به دنبال دارد و صرفه ملی محسوب می شود.

** تحریم ها و دورماندن ۱۰ساله از بازارهای بین المللی
مدیرعامل بانک صنعت و معدن می گوید، تحریم ها حدود ۱۰ سال ایران را از بازار های بین المللی دور کرد و اکنون با توافق برجام زمینه استانداردسازی حسابداری و امکان پیاده سازی سیستم مبارزه با پولشویی فراهم شده است و هر بانکی بخواهد نظام عملیاتی این بانک را کنترل کند، این رابطه متقابل برای کنترل سیستم بانک مزبور نیز وجود دارد.
افخمی یادآور شد: اکنون امکان ممیزی متقابل بانک های خارجی با طرف ایرانی فراهم شده و دو طرف نسبت به مبادله اسناد با یکدیگر اقدام می کنند.

** همراهی نکردن بانک های بزرگ
مدیر عامل بانک صنعت و معدن توضیح داد: براساس شرایط فعلی، این موضوع که بانک های بزرگ خارجی با ایران همراهی نمی کنند، درست است، اما با این وجود، برقراری ارتباط با بانک های مختلف در دستور کار قرار دارد و از خطوط اعتباری نیز می توان بهره گرفت .

** خط اعتباری ۴۰۰ میلیون دلاری
افخمی گفت: بانک صنعت و معدن از خط اعتباری ۴۰۰ میلیون دلاری اگزیم بانک هند برخوردار شده و تاکنون ۷۰ درصد این اعتبار جذب شده و واحد های نیروگاهی که تامین مالی شده اند از این خط برخودار شدند .

** خط اعتباری ۱۰۰ میلیون یورویی کره
وی اضافه کرد: اکنون برنامه بهره گیری از خط اعتباری ۱۰۰ میلیون یورویی کره جنوبی در برنامه قرار دارد که مصرف آن امسال شروع می شود و در واقع این ارتباطات حاصل توافق برجام است .

** حضور فعال بانک تجاری ایران – اروپا
مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: بانک صنعت ومعدن در حوزه بین المللی سهام بانک تجاری ایران – اروپا را دارد و عملکرد این بانک در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد بیش از دو میلیارد و یکصد میلیون یورو توسط این بانک برای شبکه بانکی ایران گشایش اعتبار شده است .
افخمی گفت: بانک مزبور به بانک های اروپایی متصل شده و نخستین بانکی است که در نظام جابجایی پول در اروپا عملکرد موفقی داشته است .
وی توضیح داد: پول نفت ایران که باید بخشی در اروپا نگهداری شود، در این بانک قرار دارد و تاکنون به شکل روان انجام شده است./ ایرنا