رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از افتتاح ۵ هزارو ۹۱۱ پروژه عمرانی توسط دهیاری ها در دهه مبارک فجرسال جاری با صرف اعتباری ۴ هزار و ۹۴۵ میلیارد ریال در مناطق روستائی کشور خبر داد.

به گزارش ازسازمان شهرداری ها و دهیاری ها، هوشنگ خندان دل به صدورمجوز تاسیس۳۳ هزار و ۵۲۴ دهیاری در کشور تا بهمن ماه ۹۵ اشاره کرد و گفت: به موجب قانون شوراها و اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌‌ها مصوب هیات وزیران در سال ۱۳۸۰، این نهاد وظیفه اجرای طرح های عمرانی و خدماتی را در روستاهای کشور بر عهده دارد که با صرف اعتبارات ملی، استانی و محلی انجام می شود.
وی افزود: این پروژه‌ها به لحاظ نوع، شامل بهسازی معابر، احداث و تکمیل ساختمان دهیاری و شورای اسلامی روستا، بوستان های روستایی، ارتقای بهداشت محیط و مدیریت پسماند، ایمنی و آتش نشانی، اماکن ورزشی و فرهنگی، ساماندهی آرامستان و گلزار شهدا ست.
خندان دل در تشریح وضعیت پروژه های عمرانی دهیاری ها که در دهه فجر افتتاح می شود، اظهار کرد: بیشترین شمار پروژه‌ها مربوط به بهسازی معابر روستائی با ۳ هزارو ۹۷۷ پروژه معادل ۶۷ درصد کل پروژه ها ست که این پروژه‌ها طیف وسیعی از پروژه‌های خرد مقیاس، مانند اجرای طرح هادی، احداث پل، آسفالت معابر، روشنایی معابر را در برمی‌گیرد.
وی افزود: پس از بهسازی معابر، بیشترین شمار پروژه ها مربوط به احداث ساختمان ها و تاسیسات مرتبط با فعالیت‌های مختلف اداری با ۴۲۴ پروژه است که این پروژه ها شامل ساختمان دهیاری و دفتر شورای اسلامی روستا ست.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با بیان اینکه دهیاران موظف به فراهم کردن زمینه های لازم برای بهبود وضعیت زیست محیطی روستا و پارک‌ها و فضاهای سبز هستند، گفت: در دهه فجر سالجاری ۴۲۳ پروژه در این قالب به بهره‌برداری می‌رسد.
خندان دل با اشاره به اینکه دهیاری‌ها ملزم به ارتقاء سطح بهداشت و جمع آوری، حمل و دفع زباله‌های روستا هستند، گفت: در ایام دهه مبارک فجر سالجاری ۲۶۲ پروژه در این قالب افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها همچنین با اشاره به اینکه دهیاری به عنوان مرکز مدیریت بحران روستا معرفی و وظایفی را در این راستا بر عهده دارد، گفت: در دهه فجر امسال ۲۲۷ پروژه در زمینه ایمنی و آتش نشانی در روستاهای کشور افتتاح می شود.
وی در ادامه از افتتاح ۱۷۰ پروژه در دهه مبارک فجر سالجاری با موضوع ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی در روستاها به منظور توجه به ارتقاء سلامت روحی و جسمی روستائیان خبر داد.
خندان دل با بیان اینکه دهیاری‌ها وظیفه ساماندهی آرامستان در روستاها را بر عهده دارند، گفت: به منظور ایجاد شرایط بهداشتی در زمینه دفن اموات و جلوگیری از بروز آلودگی‌های ناشی از آن، ۲۳۳ پروژه در ایام دهه مبارک فجر سالجاری در زمینه احداث غسالخانه و ساماندهی آرامستان و نیزدر همین راستا و به منظور ارج نهادن به مقام شامخ شهدا ۲۵ پروژه در زمینه احداث و ساماندهی گلزار شهدا توسط دهیاری‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اضافه کرد: علاوه بر پروژه های نامبرده ۱۲۸ پروژه نیز در روستاهای کشور افتتاح می شود که شامل احداث نانوایی، احداث کارگاه های تولیدی، حفر چاه است./ ایرنا