وزیر نیرو گفت: بهره‌برداری از ۵ هزار و ۳۱۴ طرح آب و برق به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان در ایام دهه فجر آغاز خواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نشست خبری امروز با گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر و یاد شهدای فجر آفرین و شهدای آتش نشان، با اشاره به پروژه‌های صنعت آب و برق که در این ایام به بهره‌برداری رسیده یا کلنگ زنی خواهند شد، اظهار داشت: هزینه پروژه‌های صنعت آب و برق که در دهه فجر به بهره برداری می‌رسند بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: هزینه طرح‌هایی که در بخش آب و برق کلنگ زنی خواهد شد نیز ۲ میلیارد و ۵۸۷ میلیون یورو خواهد بود و ۵۰۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیز برای طرح‌هایی که جدیداً کلنگ زنی می‌شود انجام خواهد شد.

حمید چیت چیان اضافه کرد: مجموع طرح‌های وزارت نیرو که در این ایام به بهره برداری می‌رسند ۵ هزار و ۳۱۴ طرح است که ۴ هزار و ۸۶۰ طرح در بخش برق و ۴۵۴ طرح نیز در بخش آب خواهند بود.

*پروژه‌های سد، آبیاری و زهکشی

وی ادامه داد: وزارت نیرو در ایام دهه فجر ۹ برنامه آبگیری سدهای جدید که کار احداث آن‌ها به پایان رسیده است را با حجم ۷۴۲ میلیون متر مکعب و یک میلیاردو ۱۸۶ میلیون متر مکعب حجم تنظیمی در برنامه خود دارد.

او با اشاره به اینکه ۱۵۰ مگاوات نیروگاه برقابی نیز در این سدها احداث شده یا خواهد شد افزود: به جز این‌ها، ۳ سد در استان‌های خراسان رضوی، اردبیل و مرکزی نیز که آبگیری آن‌ها به اتمام رسیده است به بهره برداری می‌رسند.

وزیر نیرو اضافه کرد: همچنین ۱۲ شبکه آبیاری و زهکشی با مساحت ۵۶ هزارو ۶۱۵ هکتار با اعتباری بالغ بر ۸۲۳ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد و دو شبکه آبیاری و زهکشی نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

*پروژه‌های آب و فاضلاب

وی با بیان اینکه در این ایام ۲۱ طرح آبرسانی نیز به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ظرفیت تأمین آب این طرح‌ها ۴ هزارو ۲۴۹ لیتر بر ثانیه خواهد بود.

چیت‌چیان یاد آور شد: برای این ۲۱ طرح آبرسانی، ۲۷٫۵ کیلومتر تونل و ۴۵۷٫۳ کیلومتر خط انتقال اجرا شده، ۱۴۰ حلقه چاه حفر شده و ۶ ایستگاه پمپاژ نیز احداث شده و تعداد قابل توجهی تصفیه خانه به همراه این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسد؛ برای این طرح‌ها، ۸۶۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در ۳۱ استان کشور اقدامات بسیار وسیعی برای آبرسانی روستایی به اجرا در آمده است گفت: در این دهه، ۳۹۱ مجتمع آبرسانی که ۱۳۷۵ روستا را تحت پوشش قرار خواهد داد به بهره برداری می‌رسد و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۴۵ هزار نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در این ایام ۲۲ طرح فاضلاب نیز به بهره برداری خواهند رسید افزود: در مجموع برای این ۲۲ طرح، ۹۹۱ میلیارد تومان برای خطوط انتقال و شبکه جمع آوری و ۱۱۳ میلیارد تومان برای احداث تصفیه خانه هاهزینه شده است.

*پروژه‌های برق

حمید چیت چیان با بیان اینکه در ایام الله دهه فجر ۵ دستگاه پست ۴۰۰ کیلوولت، ۱۶ دستگاه پست ۲۳۰ کیلوولت، ۵۲ دستگاه پست ۱۳۲ و ۶۳ کیلوولت به بهره برداری خواهند رسید افزود: ۲۷ خط انتقال و فوق توزیع و بیش از ۴ هزارو ۱۹۰ شبکه توزیع برق نیز به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه در ایام فجر انقلاب اسلامی ۱۸ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۳۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۴ طرح بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی نیز مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت گفت: همچنین دو نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۶ مگاوات به همراه پروژه‌های برقرسانی ۵۲۵ روستا که ۶۲ روستا جمعیت بیش از ۲۰ خانوار و ۴۶۳ روستای کمتر از ۲۰ خانوار دارند، نیز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: امسال دیگر روستای بیش از ۱۰ خانوار بدون برق نخواهیم داشت و ۳۱ روستا نیز از انرژی‌های تجدید پذیر برقدار می‌شوند.

*پروژه‌های نیروگاهی

وی با بیان اینکه ۴۹۲ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان،۴۹۲ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، ۴۹۲ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر سیرجان با مجموع ظرفیت ۱۴۷۶ مگاوات به بهره برداری می‌رسند گفت: ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه بخاری هرمزگان، ۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی همدان، ۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک،۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز،۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بوئین زهرا و ۸۹۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد عملیات اجرایی خود را آغاز خواهند کرد.

چیت چیان با اشاره به اینکه گام بسیار بزرگی برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور در سالجاری برداشته شده است افزود: این طرح‌ها در مجموع برای پروژه‌های برقی، ۸۵۵ میلیون یورو به اضافه ۳ هزارو ۲۳ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

وی ادامه داد: برای طرح‌های آب و فاضلاب نیز ۵ هزارو ۲۸۷ میلیارد تومان هزینه شده است.

کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی مصرف آب کشور طی برنامه ششم توسعه

به گفته چیت چیان برخی محصولات با اقلیم کشور ما سازگار نیست و به جز سه استان شمالی کشور ما نباید در سایر مناطق برنج بکاریم و در مناطق خشک به سمت کشت محصولات آب بر برویم.

وزیر نیرو از کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی مصرف آب کشور طی برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در این برنامه باید روش‌های کشت را به سمت صنعتی شدن ببریم و الگوهای کشاورزی را تغییر دهیم.

وزیر نیرو مدیریت منابع آبی را یکی از نگرانی‌های این وزارتخانه برشمرد و افزود: مدیریت مصرف از اهمیت ویژه ای برخوردار است بدین منظور در دولت یازدهم آب قابل برنامه ریزی برای تمامی دشت‌ها و منابع سطحی به تفکیک تمامی استان‌ها تدوین شده است و به تفکیک مصارف محیط زیست، صنعت، شرب، کشاورزی و فضای سبز به تمام استان‌ها و دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

چیت چیان خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا در برنامه ششم توسعه بتوانیم سالیانه ۱۱ میلیارد مترمکعب از مصرف آب کشور را کاهش دهیم تا منابع و مصارف آب را به تعادل برسانیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: همچنین استفاده از منابع آب غیرمتعارف، استفاده از آب دریاها با شیرین سازی برای مصارف شرب و صنعت، توجه به منابع آب‌های ژرف و بارورسازی ابرها نیز از جمله اقداماتی است که در کنار مدیریت منصرف برای افزودن به منابع آبی کشور در دستور کار فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم.

برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب و برق در سال جاری مطرح نیست

وی همچنین به وضعیت قیمت آب و برق در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: وزارت نیرو هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت آب و برق در سال جاری ندارد و برای سال آینده نیز ما تابع قانون بودجه خواهیم بود.

چیت‌چیان در پاسخ به سوالی مبنی بر قطعی برق مشترکان به فاصله زمانی کوتاهی از گذشت موعد مقرر در قبوض، عنوان کرد: وزارت نیرو در بخش برق هیچ مبلغی را از سوی دولت دریافت نمی‌کند و براساس درآمد حاصل از فروش این انرژی مراکز مربوطه خود را اداره کند. بنابراین از مشترکان می‌خواهیم که در پرداخت آب و برق خود عقب تأخیر نداشته باشند؛ ولی با این وجود از همکاران خود خواسته‌ایم قطع برق مشترکان منوط به عدم پرداخت چند دوره قبض مصرفی باشد.

وی از افزایش توان ۷۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در سال آینده خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده در سال جاری ۱۰۰ مگاوات و در سال آینده نیز ۷۰۰ مگاوات دیگر نیز به توان نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور بیفزاییم.

وضعیت بارندگی در کشور همچنان نامناسب است

چیت‌چیان همچنین گریزی به وضعیت بارندگی‌های کشور زد و افزود: حجم متوسط بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۵) تا روز گذشته مجموعاً به ۷۲ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۷ درصدی و نسبت به متوسط بلند مدت کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد و حاکی از ادامه وضعیت نامناسب بارندگی در کشور است.

کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی مصرف آب در بخش کشاورزی

وزیر نیرو همچنین از نحوه همکاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به منظور مدیریت مصرف آب در کشور سخن به میان آورد و افزود: مبنای همکاری این دو وزراتخانه براساس تصمیمات شورای عالی آب، هیئت دولت و قانون برنامه است که براساس تفاهمات بین این دو وزارتخانه در حال برنامه‌ریزی برای کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی تا پایان برنامه ششم توسعه هستیم.

وی دستیابی به چنین مهمی را بسته به نوع رفتار مصرفی تمامی کشاورزان دانست و گفت:‌ ما باید شیوه‌های آبیاری خود را اصلاح کنیم، روش‌های کشت را به سمت صنعتی شدن ببریم و الگوهای کشاورزی را تغییر دهیم. به طور مثال برخی محصولات با اقلیم کشور ما سازگار نیست و به جز سه استان شمالی کشور ما نباید در سایر مناطق برنج بکاریم و در مناطق خشک به سمت کشت محصولات آب بر برویم. که امیدواریم با همکاری میان مردم و دستگاه‌های مسئول به اهداف مورد نظر برنامه ششم توسعه در این بخش دست پیدا کنیم.