رئیس جمهوری در نهمین نشست خبری و در نخستین سالگرد اجرای برجام، این توافق را پیروزی ملت ایران در اخلاق دانست و گفت: ما از لحاظ سیاسی نیز پیروز شدیم؛ به دنیا گفتیم که ایران نظامی نیست که با او رفتار امنیتی شود.

روحانی با اشاره به موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای و برجام گفت: برجام تعلق به دولت یازدهم یا به شخص خاصی ندارد. برجام از آن ملت بزرگ ایران است. برجام از آن رهبری مقتدر کشور و از آن شهیدان ما، شهدای هسته ای و دیگر فدارکاران ما است.
وی خاطرنشان کرد: برجام به استقامت یک ملت تعلق دارد و یک دستاورد بزرگ ملی است. کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم نسبت به برجام حرف بزند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: برای ما از برجام مهمتر حق است، از برجام مهمتر موفقیت یک ملت است. چرا در پیشگاه خداوند نسبت به موفقیتمان شاکر نباشیم؟ البته هیچ کسی در این دنیا مدعی موفقیت ۱۰۰ درصدی نیست. هر کاری ممکن است ایرادی داشته باشد اما جمع این کار، موفقیت بزرگ برای ملت عزیز و بزرگ ما بود.
روحانی اضافه کرد: ما در اخلاق پیروز شدیم. هیچ کسی تردید نکند که برجام پیروزی ملت ایران در اخلاق است. ما به دنیا گفته بودیم دنبال سلاح هسته ی و کشتار جمعی نیستیم. گفته بودیم آنچه راجع به نظام و ایران نسبت به سلاح کشتار جمعی گفته می شود، دروغ و اتهام است.
وی گفت: ما در برجام برای دنیا به اثبات رساندیم ملت و نظام ایران، نظامی راستگوست و آنها که علیه این نظام به ناروا سخن گفتند، امروز در تاریخ جهان و در پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.
رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: کمتر کسی از صاحبنظران در کشور فکر می کرد موضوع پی. ام. دی حل شود و آژانس بین الملی رسما اعتراف کند مسائل گذشته ایران در هسته ای پایان یافته و از این پس باید نسبت به آینده بررسی ها را ادامه دهیم. پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود.
وی یادآور شد: ما از لحاظ سیاسی پیروز وموفق شدیم؛ چون به دنیا گفتیم ایران نظامی نیست با او در دنیا رفتار امنیتی شود. خواستیم به دنیا بگوییم ایران می تواند در مسائل مختلف جهان به عنوان بازیگر فعال و سازنده در صحنه باشد.

**با اجرای برجام درآمد نفتی امسال به ۷۰ هزار میلیارد تومان می رسد
رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که دستاوردهای برجام برای فقرا و حاشیه نشینان جامعه چه بوده است؟ گفت: شما از دستاورد برجام برای مردم و فقرا صحبت کردید. برجام تعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف دارد. روحانی افزود: اگر ۲۷ دی سال گذشته برجام اجرایی نمی شد و فرض هم بگیریم آن تحریم ها که می خواستند تصاعدی بالا برود، هم نمی شد و به صورت عادی همانی که در آذر پارسال بود وضع نفت ما ادامه پیدا می کرد، کل درآمد نفتی ما امسال ۳۲ تا ۳۳ هزارمیلیارد تومان بیشتر نبود.
روحانی ادامه داد: ما امسال تا پایان سال با اجرای برجام چیزی نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت. اگر نبود ما این پول را از کجا می خواستیم کم کنیم؟ از حقوق کدام قشر؟ از حقوق پرستاران و معلمان بزنیم؟ در بخش بهداشت و درمان کارها را زمین بگذاریم؟ در زمینه کارهای اجتماعی که انجام می دهیم، حقوق بازنشستگان را تعطیل کنیم؟ چه کار باید می کردیم؟ بخش امنیتی و نظامی را حقوق نمی دادیم؟
وی به این جمله خبرنگار که منقدهای دولت دستاوردهای برجام را لوکس معرفی می کنند، یادآور شد: آنهایی که نقد می کنند، لوکس نقد می کنند. نقد لوکس خیلی جا ندارد؛ باید قشنگ به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می شد؟ امروز این همه کارگرانی که در بخش نفت و گاز تلاش می کنند تلاش آنها و دست پرتوان آنها است که امروز صادرات و تولید نفت را به قبل از تحریم رساندیم. چه باعث شد و این شرایط را چه کسی فراهم کرد؟
رئیس جمهوری ادامه داد: همین الان که ما در زمستان سرد که برخی گازشان را به خاطر مسایل شرکتی خودشان قطع کردند، بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز، گاز مصرف می کنیم. اگر ما سرمایه گذاری نتوانیم انجام دهیم چگونه زندگی مردم تامین می شود؟ نسبت به همان حاشیه نشین هایی که شما به آن اشاره کردید، ما همه آنها را بیمه کردیم.
روحانی یادآور شد: امروز ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین که بسیاری از آنها بیمه نداشتند، تحت حمایت بیمه هستند. بهداشت و درمان ما به آنها خدمات می دهد، در صورتی که پیش از این، خدماتی آنجا نبود.

**برجام یک موضوع ملی است/معنای کوچک نشان دادن برجام مشخص است
وی تاکید کرد: پس، برجام و آثار آن تعلق به همه مردم دارد و موضوع برجام یک موضوع ملی است. ممکن است از گوشه ای برجام نقد شود که آن اشکال ندارد. برجام موضوع دولت نیست که کسی فکر کند باید با دولت مقابله کند بنابراین باید با برجام مقابله کند.
رئیس دولت یازدهم ادامه داد: دولت راه های دیگر دارد، آنهایی که می خواهند در برابر دولت نقدهای تند کنند، برجام موضوع ملی است. اگر کسی بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است و این معنایش مشخص است.
روحانی تاکید کرد: مساله برجام چیزی است که همه نهادهای کشور، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و همه آن را تصویب کردند؛ بنابراین برجام تعلق به دولت ندارد؛ تعلق به نظام و ملت دارد و امیدواریم مسوولین مربوطه بتوانند خدمات خودشان نسبت به مردم را در مصاحبه ها و برنامه ها بیشتر تشریح کنند.

**رشد ۷٫۴ درصدی در منطقه نظیر ندارد
رئیس دولت تدبیر و امید همچنین به دستاوردهای دولتش اشاره کرد و گفت: تشکر و سپاس از مردم به خاطر حمایتشان از دولت خدمتگذار خودشان است. اگر ما در فضای سیاسی، فرهنگی، علمی و در فضای اقتصادی دستاوردهایی داشتیم، این دستاوردها به خاطر حضور و تلاش، کمک، ایستادگی، استقامت، اندیشه، صبر، حوصله و امید مردم به آینده این کشور و نظام بوده است.
روحانی افزود: ما بحمدالله در بسیاری از زمینه ها پیشرفت های خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه ها نیاز به تلاش بیشتر داریم؛ راه ما هم سپاس و شکر به درگاه خداوند نسبت به کارهای انجام گرفته است و هم تلاش و کوشش پیگیر برای دستیابی به اهدافی است که هنوز به آنها نرسیده ایم.
وی اضافه کرد: بسیار خوشحالم که از آغاز سال به مردم وعده داده بودم؛ امسال تلاش ما بر این است که به رشد ۵ درصدی دست پیدا کنیم و بسیار سپاسگزارم از کارآفرینان، فعالان اقتصادی، خدمتگذاران مردم، از همه مقامات و کارگزارن و همه قوا که دست به دست هم دادیم و تا امروز شاهد رشد بیش از ۵ درصد هستیم.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: رشد ۷٫۴ درصد که در منطقه ما نظیری برای او نمی شناسیم، در حال حاضر و در سطح جهان هم نمونه های خیلی زیادی ندارد آن هم در شرایط سال هایی که جهان با نوعی رکود اقتصادی مواجه بوده است. بسیار سپاسگزارم از مردم و کارآفرینان که توانستیم در زمینه اشتغال قدم بسیار بزرگی برداریم.
روحانی با بیان این که گرچه تا رسیدن به مقصد نهایی هنوز فاصله زیادی داریم، گفت: اما اینکه در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص در کشور ما ایجاد شود، نظایر زیادی نداریم. در خود دنیا هم نظیر زیادی ندارد.
وی یادآور شد: در گفت و گوی تلویزیونی گفتم در سال های اخیر توانستند به طور متوسط ۶ کشور بالای ۶۰ هزار شغل به وجود بیاورند؛ ۷۰۰ هزار شغل بسیار زیاد است. در کشور ما به خاطر انباشت مسائلی که داشتیم هنوز نیاز به کارهای زیادی داریم.رییس جمهوری با بیان اینکه همه تحریم های هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در ۲۷دی ماه سال گذشته برداشته شده است، اظهار داشت: امروز مردم ما به حقوق بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی دست یافته اند و اگر مشکلاتی باقی مانده است، آن مشکلات را باید حل و فصل کنیم.

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه کنفرانس خبری امروز -سه شنبه- خود با بیان اینکه غیبت ایران در صحنه های سیاسی منطقه و جهان یک خسارت برای همه جهانیان بود، اظهار داشت: ما می خواستیم به دنیا بگوییم که ایران هراسی نادرست است، از ایران نترسید. ایران به دنبال صلح و امنیت برای منطقه و جهان است. ما می خواستیم به دنیا بگوییم ایران استحقاق آن را ندارد که تحت فصل هفت سازمان ملل به عنوان کشوری که صلح و امنیت جهانی را به خطر افکنده است، باشد.
وی ادامه داد: ما از لحاظ سیاسی موفق شدیم، پیروز شدیم و قطعنامه های ظالمانه را به دست همان مرجعی که آنها را تصویب کرده بود لغو کردیم. ما برای احقاق حقوق ملی مان موفق شدیم. ما غنی سازی را حق ملت ایران می دانستیم. می گفتیم، ما مثل هر کشور پیشرفته دیگر حق داریم در زمینه فعالیت صلح آمیز هسته ای تلاش کنیم و این موفقیت ما بود که امروز سازمان ملل و آژانس فعالیت صلح آمیز هسته ای ما را به رسمیت شناخته است، این موفقیت و پیروزی حقوقی ما بود.

** همه تحریم های هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در ۲۷دی ما سال گذشته برداشته شده است
روحانی گفت: ما از لحاظ اقتصادی موفقیت بسیار خوبی را به دست آوردیم. ما به مردممان گفته بودیم، زمانی توافق هسته ای را می پذیریم که همه تحریم های هسته ای ایران را دولت هایی که با ما مذاکره می کنند بالمره کنار بگذارند. ما گفته بودیم قدم به قدم آماده نیستیم که شما تحریم را کنار بگذارید. یک روز بگویید امروز پتروشیمی آزاد است، بعد از سه ماه بگویید حالا نفت آزاد است، بعد از چند ماه بگویید حالا فعالیت های مربوط به فلزات گرانبها آزاد است. بعدا بگویید در زمینه حمل و نقل آزاد است، بعد از چند ماه بگویید بیمه و روابط بانکی آزاد است. ما گفته بودیم تحریم ها بالمره باید برداشته شود.
وی ادامه داد: من به ملت بزرگ ایران می گویم همه تحریم های هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در ۲۷دی ماه سال گذشته برداشته شده است. ما امروز در نفت و گاز، حمل و نقل و بیمه تحریمی نداریم و در مسایل بانکی با دولت ها و بانک های بزرگ دنیا رابطه ما عادی است. البته بانک هایی که دارای سهام خصوصی هستند گاهی احتیاط های بیش از حدی را انجام می دهند و برخی از کشورهای بزرگ و به وی‍ژه آمریکا البته در اجرای برجام سنگ اندازی هایی کرده اند.
روحانی افزود: توقع ما هم از ابتدا نسبت به آمریکا این چنین بود. وقتی دولتی، دولت خصم است پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند، اما در عین حال امروز مردم ما به حقوق بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی دست یافته اند و اگر مشکلاتی باقی مانده است، آن مشکلات را باید حل و فصل کنیم.
وی گفت: مردم عزیز ما بدانند در توافقات جهانی حتی توافق با یک کشور هم باشد در اجرا ممکن است اشکالاتی پیش بیاید و مسایلی داشته باشیم و در بعضی از موارد کار به دلخواه پیش نرود اما ما نباید حوصله مان را از دست بدیم و باید منافع ملی مان را مد نظر قرار دهیم.

** عجولانه کاری نکرده ایم و نخواهیم کرد
روحانی افزود: در زمینه یک توافق بزگ، یک توافقی که با ۶کشور بزرگ داریم ، توافقی که آثار آن جهانی است و بعضی از ابعاد آن مربوط به سازمان ملل می شود طبیعی است در برخی موارد مشکلاتی داشته باشیم اما در عین حال در برابر بدعهدی ها با قدرت ایستاده ایم ، مردم ما مطمئن باشد مقتدرانه عمل کردیم و خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکرده ایم و نخواهیم کرد. منافع ملی برای ما اصل است و منافع ملی را همواره مد نظر قرار خواهیم داد./ ایرنا