اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین ارمنستان یکی از کشورهای عضو این اتحادیه منتظر افزایش همکاری ها و مشارکت با ایران هستند.

خسرو هاروتونیان نماینده حزب جمهوریخواه مجلس ملی ارمنستان روز سه شنبه به خبرگزاری آرمن پرس گفت: ایروان با تهران همکاری اقتصادی جدیدی را آغاز می کند که همسو با خواسته های ایران برای همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین سازمان همکاری شانگهای است.
وی تاکید کرد: دستاوردهای چنین همکاری گسترده ای با ایران در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای برای ارمنستان ارزشمند خواهد بود.
همچنین یک مقام اتحادیه اقتصادی اوراسیا از برنامه ایجاد منطقه آزاد اقتصادی مغری در استان سیونیک ارمنستان در منطقه مرزی با ایران استقبال کرد.
پایگاه خبری ام نیوز ارمنستان دیروز به نقل ازتاتیانا والووایا عضو شورای شاخه های اصلی همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا با استقبال از برنامه راه اندازی منطقه آزاد مغری گفت: پیش نویس قانون گمرکی اورآسیا به مرحله نهایی هماهنگی ها رسیده و به مفاد مالیاتی و گمرکی هم توجه خاصی شده است.
سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان نیز پیشتر برای عقد قرارداد همکاری موقت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز علاقه کرده و خواستار امضای آن شده است.
وی هفتم دی ماه در نشست سران این اتحادیه در روسیه اعلام کرد: ارمنستان به روند مذاکرات کمیسیون اقتصادی اوراسیا و ایران کمک می کند تا هر چه زودتر قرارداد مورد نظر امضا شود.
دولت ارمنستان دوم دی ماه قانون گمرکی اتحادیه اوراسیا را که در برگیرنده ارتباط بازرگانی و صادراتی با کشورهای مختلف است، تأیید کرد و همچنین مجوز ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در مرز با ایران را از این اتحادیه گرفت که می تواند به افزایش روابط اقتصادی دوجانبه و چندجانبه منجر شود.
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکنون چند دور مذاکرات مربوط به مشارکت اقتصادی را برگزار کرده اند تا در نخستین مرحله به یک برنامه همکاری موقت برسند.
ایران خواستار تعرفه های ویژه گمرکی برای صادرات ۲۰۰ قلم کالا به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شده که تا کنون با کاهش تعرفه های ترجیحی ۷۷ مورد موافقت شده است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال ۲۰۱۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان ۲/۲ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۳/۱ تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر ۷/۳% صادرات و ۳/۲% واردات کل جهان است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی معادل ۱۸۰ میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه ۲۰۱۵ تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.
ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که مرز زمینی با ایران دارد و از این رو می تواند، گذرگاه انحصاری ارتباط جاده ای و ریلی در همکاری های بازرگانی و ترانزیتی اعضای این اتحادیه با جمهوری اسلامی باشد.
ارمنستان با حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است./ ایرنا