روزنامه ‘ بشیر ‘ مازندران در شماره روز چهارشنبه خود در یادداشتی با عنوان ‘ نگاهی بر کارهای ماندگار آیت الله هاشمی رفسنجانی در مازندران ‘ ، اقدامات موثر و برجای مانده از یار دیرین امام و رهبری در این استان را برشمرده است .

صحبت از خدمان و خیرات فردی چون مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ، کار دشواری است چون آن فقیه مبارز از ایام جوانی که توفیق حضور در نهضت امام خمینی (ره ) یافت تا سال های پیروزی و پس از آن در دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی در کرسی ها و پست های مختلف از شورای انقلاب ، ریاست مجلس تا دوران ریاست جمهوری و سال ها حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، خواه به طور مستقیم و خواه غیر مستقیم منشا برکات و خیرات کثیری بودند که برشمردن همه آنها کاری سخت است و به چند جلد کتاب ختم خواهد شد.

به همین دلیل ما همزمان با نخستین روز درگذشت آن فقید سعید ، تصمیم گرفتیم اشاره ای کوتاه به بخشی از کارهای مهمی که مرحوم آیت الله هاشمی در دوران حضور خود در ریاست مجلس و ریاست قوه مجریه برای مردم مازندران و در مسیر توسعه استان انجام دادند ، داشته باشیم .
بدیهی است خدمات شایسته بسیاری از طریق ایشان به مازندران رسیده که در نوشتار آمده است .
** سد شهید رجایی معروف به سد سلیمان تنگه
یکی از بزرگ ترین خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم استان مازندران ، همکاری و همیاری با مدیران و نمایندگان وقت مرکز استان و اجرای ساخت سد شهید رجایی بود .
با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی کشور بود ، طرح ساخت چنین سد عظیمی با ذخیره آب بالا – حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب – و با توان مشروب سازی اراضی شالیزاری و باغات حداقل پنج شهر از جمله مرکز مازندران ، طرحی بود که هم از نظر اداری نیاز به همکاری دستگاههای زیادی از جمله چهار وزارتخانه را داشت و هم از نظر مالی به چند مرحله تزریق اعتبار ملی نیاز داشت .
پیچیدگی کار به حدی بود که در آغاز بسیاری از کارشناسان ، اجرای چنین طرح عظیمی را بلند پروازانه و عملا غیر ممکن می دانستند .
همکاری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی هم در زمانی که رئیس مجلس بودند و هم در زمان ریاست جمهوری در اجرای این طرح بلند پروازانه ، اما ضروری بسیار موثر بود و سرانجام در اواخر ریاست جمهوری ایشان این سد به آبگیری رسید و افتتاح شد .
** بین المللی شدن فرودگاه ساری
ساری یکی از مراکز استان کشور بود که از یک فرودگاه بین المللی بی بهره بود . فرودگاه دشت ناز ساری سال ها پیش از انقلاب اسلامی تاسیس شده بود و غالبا برای پروازهای تشریفاتی و خاص مورد استفاده قرار می گرفت .
طرح توسعه این فرودگاه و بین المللی شدن آن در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی کلید خورد و البته این طرح رفته رفته و در زمان دولت های بعدی تکمیل شد و امروز فرودگاه بین المللی دشت ناز یکی از فرودگاه های پرترافیک کشور است و تا یک سال قبل که راه هوایی به جاده باز بود از نظر تعداد پروازهای حج ، رتبه سوم کشور را داشت.
** دانشگاه علوم پزشکی مازندران
تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران که به دانشگاه پیامبر اعظم و صد هکتاری مشهور است نیز در زمانی کلید خورد که آیت الله هاشمی ، ریاست مجلس را عهده دار بود و بسیار مساعدت کردند تا تمهیدات اولیه از جمله تامین یکصد هکتار زمین به عنوان شرط وزارت علوم وقت برای اعلام موافقت نهایی فراهم شود . امروز این مرکز دانشگاهی ، یکی از مراکز بزرگ علمی پژوهشی شمال کشور است .
** تعریض ورودی شهر ساری
کمتر کسی ترافیک سرپل تجن را فراموش می کند ، در سال هایی که این پل تنها ورودی مرکز استان مازندران از سمت شرق بود . در این سال ها تعریض پل تجن یکی از اولویت های نخست استان بود چون این پل در مسیر تردد خیل عظیم خودروهایی بود که از مرکز استان عبور می کردند.
در این ایام که همزمان بود با ریاست جمهوری آیت الله هاشمی ، طرح احداث لاین جدید شروع شد و در مدت زمان نسبتا کوتاهی به بهره برداری رسید و در آن زمان صد در صد از قفل ترافیک این نقطه را حل کرد .
** صنایع چوب و کاغذ مازندران
این مجموعه که از دیر باز با توجه به وجود جنگل های انبوه در مازندران احساس می شد با حمایت و تخصیص اعتبار کلان ملی با هدف تامین کاغذ مورد نیاز و کاهش خروج ارز از کشور به دلیل واردات کاغذ احداث شد ، از دیگر کارهای برجسته آیت الله هاشمی رفسنجانی در مازندران است .
در حال حاضر صنایع چوب و کاغذ مازندران به طور مستقیم و غیر مستقیم آمار بالای اشتغال را به خود اختصاص داده است .
** سد البرز لفور
استان مازندران قطب کشاورزی است و به همین دلیل نیاز به آب در این استان یک نیاز روز افزون است و هر گامی در جهت ایجاد سد و تامین استحکاماتی برای حفظ و ذخیره سازی آب ، خدمت بزرگ به اقتصاد مازندران است .
سد البرز لفور نیز از جمله اقدامات ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی برای مردم مازندران است .
از دیگر امور مهم که می توان آن را یادگار بزرگ سردار سازندگی در مازندران برشمرد ، دانشگاه آزاد واحد ساری و سایر شعبه های این دانشگاه در منطقه است که هرساله به تربیت و پرورش دانش پژوهان و نیروی انسانی متخصص می پردازد .
همچنین ساختمان سفید استانداری مازندران با معماری خاص خود ، تاسیس فروشگاههای زنجیره ای رفاه در مرکز استان و کارهای مهم دیگر همه از جمله باقیات صالحاتی هستند که اگر حمایت و هدایت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نبود ، شاید اساسا پا نمی گرفت یا به این شکل که امروز شاهد آن هستیم نمی بود .
مردم مازندران یاد این سیاستمدار کهنه کار و این امیرکبیر ثانی را همواره گرامی خواهند داشت ، کما این که در زمان حیات آن بزرگوار نیز اشارات ایشان را گرامی می داشتند و یکی از مظاهر این حقیقت ، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بود و مردم استان زمانی که دریافتند انتخاب آیت الله هاشمی ، حجت الاسلام حسن روحانی است ، با یک حرکت انقلابی کاری کردند که دکتر روحانی بیش از ۹۰ درصد آرای صنادیق انتخابات را به خود اختصاص داد .