هیچ دولتی با موضوع پول‌ها موافقت نکرد تا ۱۷ ژانویه که اوباما بر سر آزادی چهار شهروند امریکا از زندان ایران در برابر ارائه پول به ایران موافقت کرد. این زمانی بود که یک فروند بوئینگ ۷۳۷ از فرودگاه ژنو ۴۰۰ میلیون دلار فرانک سوئیس را در جعبه‌های چوبی توسط دولت امریکا انتقال داد.
 روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی درباره درخواست دریافت پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا، گزارش «وال استریت‌ژورنال» از مناقشه ۳۷‌ساله ایران و امریکا‌ بر سر پول‌های بلوکه‌شدهمی‌نویسد: هنگامی که شاه در ایران در سال ۱۹۷۹ سقوط کرد، ایالات متحده ۴۰۰ میلیون دلار پول ایران را بلوکه کرد.»

 در ادامه این گزارش آمده است: در این میان دولت ایران هرگز تلاش‌هایش را برای دریافت پول متوقف نکرد. تهران در زمان جیمی کارتر در ازای ۵۲ دیپلمات‌های امریکایی به گروگان‌گرفته‌شده به مدت ۴۴۴ روز از دریافت پول‌های بلوکه‌شده‌اش ناکام ماند. دولت ریگان نیز در طول معامله‌ای تلاش داشت تا به مناقشه با ایران پایان دهد که به رسوایی ایران‌کنترا منجر شد. موضوع تا جایی پیش رفت که مذاکرات با جورج دابلیو بوش دنبال شد. هیچ دولتی با موضوع پول‌ها موافقت نکرد تا ۱۷ ژانویه که اوباما بر سر آزادی چهار شهروند امریکا از زندان ایران در برابر ارائه پول به ایران موافقت کرد. این زمانی بود که یک فروند بوئینگ ۷۳۷ از فرودگاه ژنو ۴۰۰ میلیون دلار فرانک سوئیس را در جعبه‌های چوبی توسط دولت امریکا انتقال داد.
این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که منتقدان می‌گویند دولت اوباما پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار و ۱.۳ میلیارد دلار را به صورت باج به ایران انجام داد اما اوباما اشاره کرد که دارایی‌های مسدود‌شده متعلق به دوران پهلوی بوده‌اند. مقام‌های کاخ سفید اعلام کردند که امیدوارند این توافق منجر به تغییر رفتار ایران شود. این در حالیست که منتقدان اوباما از جمله ترامپ باز هم تاکید کردند که انتقال این وجوه به ایران نوعی باج بوده است. منتقدان می‌گویند که ایران هیچ تمایلی به تعدیل سیاست‌های خود نداشته است.
وال استریت ژورنال در ادامه اشاره می‌کند که در سال ۱۹۸۱ میلادی دادگاهی در لاهه برای حل و فصل اختلافات مالی باقی‌مانده از دوران شاه برگزار شد. این روزنامه به نقل از «کوروش عاملی» یک داور ایرانی در دادگاه لاهه تا سال ۲۰۰۹ میلادی، اشاره می‌کند که استدلال حقوقی طرفین تقریبا غیر‌ممکن است که از سیاست جدا بوده باشد.
این روزنامه در ادامه با طرح ادعاهایی درباره ملاقات ده‌ها تن از نمایندگان ایران در سال ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ میلادی با مقام‌های امریکایی با هدف بهبود روابط میان دو کشور اشاره می‌کند که در میز مذاکره امریکا خواستار کمک ایران برای تسهیل آزادی گروگان‌های امریکایی ربوده‌شده در لبنان بود. در مقابل، امریکا نیز پیشنهاد ارائه موشک‌های ضد‌تانک را به ایران در طول جنگ با عراق تحت رهبری صدام ارائه کرد.
وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که شرکت‌کنندگان در آن جلسات می‌گویند که ایرانیان خواسته‌های بیشتری داشتند آنان خواستار همه پول بلوکه‌شده در صندق پنتاگون و یا تمام تسلیحاتی که گمان می‌کردند که خریداری شده بودند، ایالات متحده اما این درخواست را رد کرد. «الیور نورث» سرهنگ سابق نیروی دریایی امریکا که بر روی موضوع ایران نیز نظارت داشته است می‌گوید که طرف ایرانی در هر جلسه‌ای خواسته‌های خود را افزایش می‌داد.
این روزنامه می‌افزاید: در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پدر، وکلای امریکایی در لاهه تلاش برای حل و فصل مشکلات فیمابین را انجام دادند و تلاش کردند تا به بهبود روابط با ایران بپردازند. آن زمان در ایران دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی بود. در سال ۱۹۹۰ میلادی ۲۰۰میلیون دلار از صندوق پنتاگون به ایران بازگردانده شد اما در سال ۱۹۹۱ میلادی مذاکره برای حل و فصل معاملات تسلیحاتی با ایران شکست خورد. مدتی پس از آن گروگان‌های امریکایی در لبنان توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران آزاد شدند‌. در آن زمان این اتهام مطرح شد که کنگره به ایران باج داده است؛ دولت بوش این موضوع را تکذیب کرد. با این حال، کارشناسان می‌گویند که این حادثه سبب تضعیف توانایی امریکا برای حل و فصل موضوع توسط دولت امریکا شد.
این روزنامه اشاره می‌کند مقام‌های دولت اوباما معتقد بودند که به دلیل تحریم‌های امریکا و برای رفع نیازهای اقتصادی ایران باید پول نقد به آن کشور پرداخته کرد. یکی از وکلای وزارت امور خارجه در دوران ریاست‌جمهوری ریگان و جورج بوش پدر می‌گوید که در این میان وسایل نقلیه زیادی برای پرداخت پول به ایران به غیر از پول نقد قابل ردیابی ایستاده شده‌اند.
در روز پیش از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار در ژنو، پنتاگون پول را به فدرال بانک ریزرو در نیویورک انتقال داد تا به فرانک سوئیس تبدیل شود‌. پس از آن پول به فرودگاه ژنو انتقال یافت. مقام‌های امریکایی گفته بودند که با استفاده از پرداخت به طور جداگانه در لاهه می‌خواستند به عنوان اهرمی برای کسب اطمینان از آزادی امریکایی‌ها استفاده کند.
یکی از مطلعین از چگونگی این پرداخت می‌گوید که مذاکرات محرمانه میان ایران و وزارت امور خارجه امریکا در سوئیس در جریان بوده است. خدمات ردیابی پرواز سوئد سیگنال‌های هواپیما را ردیابی کرده است. وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: «هواپیمای ایرانی در سرتاسر اروپای مرکزی پرواز کرد. سیگنال هواپیما به ناگهان در ترکیه از دست رفت و به نوعی هواپیما ناپدید ‌شد. طرف ایرانی برج پرواز را از مقصدش آگاه کرده بود: ارومیه و فرودگاهی در مرز غربی ایران با عراق. پس از آن روز دولت اوباما اعلام کرد که چهار امریکایی از جمله خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» یعنی جیسون رضاییان را ازاد کرده است.
آفتاب نیوز