سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان، دیپلماسی منطقه ای دولت یازدهم را فعال و پویا توصیف کرد و گفت: سفر رئیس جمهوری به سه همسایه شمالی، دیپلماسی منطقه ای ایران را در سطح بالاتری قرار داد.

افشار سلیمانی در گفت و گو با  ایرنا درباره سفر منطقه‌ای اخیر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به کشورهای ارمنستان، قزاقزستان و قرقیزستان، با انتقاد از سیاست های دولت نهم و دهم افزود: بهترین دوران روابط ما با این کشورها در دوران اصلاحات بود اما دولت یازدهم نیز با دیپلماسی پویا و فعال تر در قالب سفرها و دیدارهای منطقه ای، تلاش های جدی صورت داده است که هرکدام از این سفرها دستاوردهایی هم به همراه داشته است.

ایران باید بر دوستان منطقه ای خود بیفزاید
سلیمانی درباره این سفر اظهار کرد: ارمنستان به عنوان کشور قفقاز جنوبی در واقع تنها کشور همسایه مسیحی ایران محسوب می شود، از طرف دیگر قزاقستان و قزقیزستان به عنوان کشور آسیای میانه اگر چه با ایران مرز مشترک ندارند اما با توجه به وجود ریشه های فرهنگی و تاریخی مشترک با ایران، حایز اهمیت است.
وی توسعه روابط و گسترش مناسبات با قزاقستان را به دلیل آن که یک کشور دریای خزری است و ایران نیز با این کشور در چارچوب رژیم حقوقی دریای خزر نشست هایی دارد، مهم خواند و تصریح کرد: ایران باید بر دوستان منطقه ای خود بیفزاید و تلاش کند از این دوستی ها هم در چارچوب منافع ملی و هم برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بهره ببرد.

سفر روحانی دیپلماسی منطقه ای ایران را در سطح بالاتری قرار داد
سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به آزادی حلب در سوریه و ترور سفیر روسیه در آنکارا و اجلاس سه جانبه (ایران، روسیه و ترکیه) در مسکو گفت: سفر دکتر روحانی درست در این شرایط خاص منطقه ای، دیپلماسی و تلاش منطقه ای ایران را در سطح بالاتری قرار داد.
سلیمانی با اشاره به اسناد امضا شده در حوزه های گردشگری، بانکداری و کار و امور اجتماعی در سفر رئیس جمهوری به این سه کشور در آسیای مرکزی، تصریح کرد: این اسناد می تواند زمینه های گسترش روابط در حوزه های مختلف و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری ایران را با این کشورها فراهم کند.
وی با بیان اینکه انجام سفر در سطح رئیس جمهوری در این منطقه به لحاظ دیپلماتیک بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: آنچه که می تواند ارزش های این سفر را افزایش دهد تحقق مفاد اسنادی است که در این سفرها امضا شده است.
سلیمانی با اشاره به اهمیت و لزوم توسعه روابط و ایجاد پیوستگی با همسایگان ایران و همسایگان آنها به عنوان «خارج نزدیک» افزود: باید در چارچوب این رفت و آمدها، علاوه بر مذاکرات و امضای اسناد، همکاری های دو جانبه و چند جانبه منطقه ای به نحوی تنظیم و افزایش یابد که تامین منافع ملی کشورمان در اولویت قرار داده شود و همچنین رفاه ملت های همسایه تامین و صلح و ثبات در منطقه نیز برقرار شود.
وی معتقد است که ایران می تواند در چارچوب این مذاکرات و روابط با افزایش مشارکت و همکاری ها با این کشورها، بسترهای جدیدی را نیز در توسعه امنیت منطقه ای نیز فراهم کند.
سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان به انتقاد رسانه ها و محافل سیاسی این کشور از سفر روحانی به ارمنستان نیز اشاره کرد و افزود: ایران نیز نسبت به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان واکنش نشان داد، این مسائل طبیعی است اما جمهوری اسلامی ایران باید بر مبنای اصول قانون اساسی در زمینه سیاست خارجی، اسلام و توسعه روابط با مسلمانان و کشورهای اسلامی را در اولویت قرار داده تا بتواند در بحث امنیت منطقه ای نیز تاثیرگذار باشد.

مشارکت در حل بحران قره باغ
سلیمانی همچنین تاکید کرد: ایران بر اساس روابطی که با ارمنستان دارد نیز باید به موضوع ارمنستان به صورت جداگانه و ویژه بپردازد.
وی با اشاره به تاکید دو کشور روسیه و ارمنستان بر روابط و همکاری های راهبردی با ایران گفت: ایران باید بتواند از این سفرها، مذاکرات و همکاری ها در راستای حل بحران های منطقه ای هم استفاده کند و با بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های خود در حل «بحران قره باغ» از موضع عدالت خواهانه ایفای نقش کند.

به گفته این دیپلمات اسبق، این مذاکرات و رایزنی ها اگر منجر به افزایش نقش منطقه ای ما کمک کند و ایران را وارد فرایند حل بحران های منطقه ای در شمال کشور و قفقاز جنوبی، ارمنستان و آذربایجان کند، جمهوری اسلامی ایران می تواند در آینده هم نشست های سه جانبه و چند جانبه در حوزه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برگزار کند.

سود و زیان ورود به «اتحادیه اوراسیا» را بررسی کنیم
سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه در سفر منطقه ای روحانی و مذاکرات هیات های عالی موضوع های جدید از جمله مشارکت ایران در تجارت آزاد، تعرفه های ترجیحی مطرح شد، در خصوص دعوت از ایران برای عضویت در «اتحادیه اوراسیا» گفت: روسیه در صدر این اتحادیه قرار دارد و مبتکر آن است و ایران باید سود و زیان ورود به آن را نیز حتما در نظر بگیرد.

سلیمانی با اشاره به اینکه اوراسیا اتحادیه ای است که هنوز برخی از کشورهای (CIS) از آن استقبال نکرده اند، افزود: علیرغم اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دنبال این است که همه کشورهای مشترک المنافع عضو این اتحادیه بشوند، فقط چند کشور ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان و بلاروس عضو اتحادیه ارواسیا شده اند و اکثریت عضو آن نشده اند.

وی با اشاره به تمایل ایران برای عضویت دائم در «سازمان همکاری های شانگهای» تاکید کرد: سه کشوری که رئیس جمهوری هفته گذشته به آنها سفر کرد هم عضو پیمان «امنیت دسته جمعی» و هم عضو «اتحادیه اوراسیا» هستند که روسیه در صدر آنها است و نقش به سزایی در آن ها ایفا می کند و ایران باید با بررسی همه جانبه این موقعیت ها و پیوند برقرار کردن در این روابط، بررسی های لازم را نیز در نظر بگیرد.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، این منطقه به روی ما و دیگران باز شده است، اظهار داشت: ایران به هر حال در رویکرد سیاست خارجی خود همیشه در حوزه های مختلف با روسیه و کشورهای آسیای میانه همکاری داشته است، اگر چه مسائل و دلایل مختلفی هم باعث افت و خیزهایی در مناسبات و روابط با این کشورها شده است.
به گزارش ایرنا، سفر هفته گذشته حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در آسیای میانه، دور تازه ای از اقدامات دستگاه دیپلماسی در دوره پسابرجام به منظور اجرایی کردن ظرفیت های دوجانبه تهران با کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا است.