واقعیت آن است که ایران برنده واقعی منطقه است. سرمایه‌گذاران خارجی در ماه‌های اخیر دیگر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در عربستان ندارند. دولت آن کشور حقوق بازنشستگی را یا قطع کرده و یا با تاخیر پرداخت می‌کند. یارانه‌ها نیز قطع شده‌اند. قیمت نفت پایین است و جنگ‌های یمن و سوریه پر هزینه بوده اند. در نتیجه، این رویدادها ناآرامی و نارضایتی و خشم به ویژه در میان جوانان در عربستان سعودی افزایش یافته است. این رویدادها برای کشوری که در آن به طور سنتی خاندان سلطنتی حاکم مطلق تمام امور بوده اند خطرناک است.
 سقوط حلب نیز روشن ساخت که سرمایه‌گذاری عربستان در سوریه بازدهی برای آن کشور نداشته است و جنگ در یمن تبدیل به یک کابوس برای سعودی‌ها شده است. در طرف دیگر، پیروزی‌های ایران در منطقه را باید سرودی پارسی قلمداد کرد. در توافق هسته‌ای تحریم‌های اقتصادی برداشته شدند. سرمایه‌گذاران غربی به تهران آمدند. ایران اخیرا اعلام کرد که بودجه نظامی خود را برای سال ۲۰۱۷ میلادی به میزان ۳۹ درصد افزایش خواهد داد.

 روزنامه هلندی «رفرمیش داگبالد»با اشاره به این که ماه‌عسل برای عربستان سعودی به پایان رسیده است، می‌نویسد: «مجله فایننشال تایمز نیز این موضوع را پیش‌بینی کرده بود و اشاره کرد که عربستان سعودی در آستانه رکود قرار دارد.
ایران برنده بزرگ بهار عربی/پایان ماه عسل عربستان/جنگ یمن کابوسی برای سعودی‌ها
 واقعیت آن است که ایران برنده واقعی منطقه است. سرمایه‌گذاران خارجی در ماه‌های اخیر دیگر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در عربستان ندارند. دولت آن کشور حقوق بازنشستگی را یا قطع کرده و یا با تاخیر پرداخت می‌کند. یارانه‌ها نیز قطع شده‌اند. قیمت نفت پایین است و جنگ‌های یمن و سوریه پر‌هزینه بوده‌اند. در نتیجه، این رویدادها ناآرامی و نارضایتی و خشم به ویژه در میان جوانان در عربستان سعودی افزایش یافته است. این رویدادها برای کشوری که در آن به طور سنتی خاندان سلطنتی حاکم مطلق تمام امور بوده‌اند خطرناک است.
 سقوط حلب نیز روشن ساخت که سرمایه‌گذاری عربستان در سوریه بازدهی برای آن کشور نداشته است و جنگ در یمن تبدیل به یک کابوس برای سعودی‌ها شده است. در طرف دیگر پیروزی‌های ایران در منطقه را باید سرودی پارسی قلمداد کرد. در توافق هسته‌ای تحریم‌های اقتصادی برداشته شدند. سرمایه‌گذاران غربی به تهران آمدند. ایران اخیرا اعلام کرد که بودجه نظامی خود را برای سال ۲۰۱۷ میلادی به میزان ۳۹ درصد افزایش خواهد داد.
اوباما رییس‌جمهوری امریکا به‌خاطر آن‌که نمی‌خواست توافق هسته‌ای به خطر افتد، بر سر بحران سوریه با ایران مقابله نکرد. اوباما امیدوار بود که بهبود روابط میان ایران و امریکا به تدریج تنش در منطقه را نیز کاهش دهد اما در واقع، پس از توافق هسته‌ای ایران به روسیه نزدیک شد. در همان حال بسیاری از کشورهای غربی نیز در حال حاضر به دنبال معاملات امن با ایران هستند در نتیجه، آنان به ندرت نسبت به شعارهای جنگ‌طلبانه‌ای که در خلیج‌فارس شنیده می‌شود واکنش نشان داده‌اند.»
این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «مهدی طائب در ماه‌های گذشته گفته بود که ایران در حال حاضر کنترل چهار پایتخت عربی را در دست دارد. اشاره او به بغداد، دمشق و بیروت و اخیرا صنعا پایتخت یمن بود که ایران در آن از انصارالله حمایت می‌کند. طائب از احتمال حرکت انصارالله به سوی مکه و مدینه در عربستان سعودی صحبت کرده بود. یکی از فرماندهان ایرانی نیز درباره آزادسازی حلب اظهاراتی را بیان داشته که نشان از استراتژی کلی ایران دارد. او از فتح اسلامی گفته و پیش‌بینی کرده که بحرین و یمن نیز آزاد خواهند شد.»
 شیعیان در بحرین جمعیت مهمی هستند. در سال ۲۰۱۱ میلادی در بحرین تظاهرات با سرکوب دولت همراه بود. عربستان سعودی در ادعایی ایران را مسئول این ناآرامی‌ها دانسته است. ایران به طور فزاینده‌ای خود را حامی تمام شیعیان در منطقه نشان داده است.»
بحرین نقطه‌ای کلیدی برای عربستان سعودی است چرا که توسط یک پل واقع در شرق عربستان سعودی با آن کشور در ارتباط است و شرق عربستان سعودی نیز خانه بسیاری از شیعیان است. از سوی دیگر عربستان سعودی از مرز جنوبی با یمن همسایه است و در آن‌جا از حانب ایران احساس تهدید می‌کند.
این روزنامه هلندی در پایان می‌نویسد: «زمانی که بهار عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد ایران گفت که این امر می‌تواند ادامه‌دهنده راه انقلاب اسلامی در دیگر کشورها باشد. انقلاب‌ها همواره بازندگان و برندگانی دارند؛ در این‌جا اما ایران احتمالا بزرگترین برنده بهار عربی بوده است.»