کراپ‌شده - نساجی مازندران  تیم فوتبال نساجی مازندران از یک‌سو سودای لیگ برتری دارد اما مشکلات مالی و بلاتکلیف بودن سرمایه‌گذار، فرجام تیمداری در مازندران را مبهم کرده است.

از تیم فوتبال نساجی مازندران به‌عنوان یکی از برگ‌های برنده استان برای شکستن طلسم لیگ برتری یاد می‌شود و هواداران زیادی به آن دل‌بسته‌اند تا یک دهه دوری از لیگ برتر در مازندران شکسته شود.

مردم قائم‌شهر و مازندران نیز سال‌های سال با تیم محبوبشان نساجی خاطره دارند وزندگی می‌کنند، حتی هوادار معروف اما روشندل نساجی که دوستش بازی‌ها را برایش گزارش می‌کند، با پیروزی‌های نساجی خوشحال و با شکست‌هایش غمگین شده است.

این تیم پرطرفدار مازندران که هرسال با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌شود امسال با یک مشکل حادتری روبه‌رو شد و وضعیت سرمایه‌گذار تیم پادرهوا و معلق است، سرمایه‌گذاری که به گفته خودش بیش از ۲۵ میلیارد تومان برای تیم هزینه کرده، اکنون قید تیم وتیمداری را زده است و تقاضا واگذاری بی‌قیدوشرط تیم را دارد.

تیم نساجی که اول فصل با محمود فکری آغاز کرد نتایج بسیار خوبی را کسب کرد اما در دو بازی آخر نیم‌فصل، فکری دیگر نتوانست شرایط بد تیم را تحمل کند و استعفا کرد.

نساجی با همه مشکلات و فراز و نشیب‌ها هم‌اکنون در رده چهارم جدول رده‌بندی قرار دارد.

بحث مالی نساجی آزاردهنده است

محمود فکری سرمربی سابق تیم فوتبال نساجی قائم‌شهر در گفت و گو با مهر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نساجی را بحث مالی دانست و می‌گوید: بحث مالی نساجی خیلی ما را آزار داد، از طرف دیگر در خود قائم‌شهر کسانی هستند که فکر می‌کنند می‌توانند این تیم را به‌عنوان سرمربی هدایت کنند و همان‌ها مشکلاتی را برای سرمربی تیم به وجود آوردند.

وی تصریح کرد: عده‌ای از افراد، تماشاگر یا طرفدارانی که وابسته به همان افراد هستند، اهمیتی برای نتایج تیم قائل نیستند؛ اینکه تیم نتیجه بگیرد یا نگیرد، به لیگ برتر صعود کند یا نکند، برای آن‌ها مهم نیست و آن‌ها فقط خواستار حق‌وحقوق خودشان هستند، سرمربی وقت را آزار می‌دهند و برایش مشکل ایجاد می‌کنند.

سرمربی مستعفی نساجی بابیان اینکه بزرگ‌ترین حُسنی که در تیم نساجی وجود داشت رابطهٔ بسیار خوب کادر فنی و با بازیکنان بود،افزود: این رفاقت و ارتباط بسیار خوبی که بین ما بود، باعث شد تا بتوانیم،علی‌رغم تمام مشکلاتی که وجود داشت، نتایج بسیار خوبی بگیریم.

محمود فکری خاطرنشان کرد: واقعاً باوجود مشکلاتی که در نساجی وجود داشت، هرکسی و هر تیمی جای ما بود الآن انتهای جدول بود، اما خدا را شکر بچه‌ها همت کردند، خیلی صبوری و خیلی کمک کردند. ما نتایج بسیار خوبی به‌دست آوردیم حتی خیلی از تیم‌هایی که ازنظر مالی شرایط بسیار خوبی داشتند، نتوانستند آن نتایجی که ما کسب کردیم را به‌دست آورند.

وی به مالک باشگاه اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم وقتی سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند، مسئولین استانی نباید به فکر منافع شخصی خودشان باشند و مسئولین نباید فکر کنند وقتی سرمایه‌گذاری می‌آید چه چیزی به خودشان می‌رسد.

سرمربی مستعفی نساجی اضافه کرد: متأسفانه فضایی به وجود آمده که سرمایه‌گذاران تمایلی به حضور در استان ندارند.

اگر شرایط تیم، به‌خصوص شرایط مالی به‌گونه‌ای پیش برود که بازیکنان به حق‌وحقوقشان برسند و مشکلات مالی باشگاه تا حدودی حل شود من حاضرم برگردم

وی می‌گوید: به مسئولین اطلاع داده‌ام که دنبال حق‌وحقوق خودم هم نیستم؛ اگر شرایط تیم، به‌خصوص شرایط مالی به‌گونه‌ای پیش برود که بازیکنان به حق‌وحقوقشان برسند و مشکلات مالی باشگاه تا حدودی حل شود من حاضرم برگردم، ولی اگر همان شرایط قبل وجود داشته باشد دیگر فضایی نیست که من بخواهم کمکی بکنم و دیگر کاری از دست من هم برنمی‌آید.

فکری در پاسخ به اینکه چه مقدار از قرارداد خود را از نساجی گرفته است،بیان کرد: من حدوداً ۱۰۵میلیون تومان از اعتبار خودم هزینه کرده‌ام و شاید چندین میلیون هم از جیب خودم برای تیم خرج کرده‌ام و شاید بالای ۱۱۰ تا ۱۱۵میلیون از اعتبار و جیب خودم وارد این مجموعه کرده‌ام، حالا اینکه پولی نگرفته‌ایم هم بماند .

همچنین مهدی پرهام مالک باشگاه نساجی مازندران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به صحبت‌های محمدی فرماندار قائم‌شهر،گفت: فرماندار قائم‌شهر در جلسه شورای اداری عنوان می‌کند که پرهام در جلسه واگذاری زمین ماهفروجک حاضر نشده که این صحت ندارد.

وی اضافه کرد: ۱۰ جلسه برای واگذاری زمین ماهفروجک به بنده برگزار کردند که در تمامی جلسات حضور داشتیم و فقط در یک جلسه به دلیل فوت یکی از اقوام نتوانستم حضور پیدا کنم اگر جلسه آن روز برای واگذاری بود چرا در زمان دیگری این جلسه را برگزار نکردند.

مالک نساجی با اعلام اینکه حدود هشت سال برای این تیم هزینه کرده‌ام،بیان کرد: حدود ۲۵ میلیارد تومان تا به الآن هزینه کردم و جالب است که زمین ماهفروجک یک میلیارد تومان ارزش دارد که مسئولین استان برای واگذاری زمین اقدامی نکردند.

مهدی پرهام ادامه. داد:  بااینکه تیم نساجی و هواداران قائم‌شهر را دوست دارم اما الآن دیگر هیچ انگیزه‌ای برای تیم داری ندارم و  حاضرم تیم را بی‌قیدوشرط به شخصی که آقایان معرفی می‌کنند واگذار کنم.

اما حبیب حسین زادگان مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با اشاره به جلسه حل و برطرف طرف کردن مشکلات باشگاه نساجی قائم‌شهر حمایت استاندار مازندران را از تیم نساجی یک امتیاز بزرگ دانست و عنوان کرد: سرمایه‌گذار جدید آماده تحویل گرفتن باشگاه نساجی است و امیدواریم آقای پرهام همان‌طور که در رسانه‌ها مطرح کرد هر چه زودتر سهام باشگاه را منتقل کنند تا بخشی از قرارداد بازیکنان و کادر فنی پرداخت شود.

مهدی محمدی فرماندار قائم‌شهر نیز از تلاش همه مسئولان برای ساماندهی تیم فوتبال نساجی، خبر داد و افزود: در خصوص این تیم هیچ‌کس کوتاهی نکرد و شخص استاندار مازندران که این تیم را متعلق به این استان می‌داند، جلسات متعددی را برای رفع مشکلات این تیم برگزار کرده است.

وی ادامه داد: شخصی که در حال حاضر تیم را در اختیار دارد، شرایطی غیر از قرارداد منعقده به وجود آورده و حتی استاندار ۶ هزار متر زمین هم در اختیار تیم نساجی گذاشته است، اما مدیرعامل فعلی، در جلسات نهایی نقل‌وانتقال سند این زمین، حاضر نشد و خدا را به خاطر این اتفاق، شاکریم.

فرماندار قائم‌شهر، بابیان اینکه اگر کسی بگوید ما کاری نکرده‌ایم، بی‌انصافی است، بیان کرد : بر اساس دستور دکتر فلاح، ۲۵ میلیون تومان فرمانداری قائم‌شهر و ۲۵ میلیون تومان مدیرکل اداره ورزش و جوانان مازندران، به باشگاه نساجی کمک کردند و این در حالی است که این کمک جزو تعهدات نماینده عالی دولت نیست.

محمدی با قدردانی از هواداران فهیم و نجیب تیم نساجی، از معرفی مدیرعامل جدید این تیم در روزهای آینده، خبر داد.

جلسه‌ای میان برخی از مسئولان مازندران، مالک قبلی و نماینده خریدار نساجی به دلیل آنکه خریدار جدید حاضر به پرداخت کامل بدهی‌ها نشد، بی‌نتیجه پایان یافت.

مهر- میلاد حسین زاده / عکس: علی قنبرزاده