تلویزیون دولتی ترکیه گزارش داد سفیر روسیه در آنکارا هدف اصابت گلوله قرار گرفته و به شدت مجروح شده است. این دیپلمات روسی بعد از انتقال به بیمارستان درگذشت.
 رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا هنگامی که از یک نمایشگاه هنری بازدید می‌کرد، به ضرب گلوله مجروح و بعد از انتقال به بیمارستان درگذشت.

 کرملین نیز اعلام کرد که عامل حمله به سفیر روسیه، در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است.
سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله کشته شد+تصاویر
نیروهای ویژه پلیس ترکیه به همراه تعداد زیادی آمبولانس به محل اعزام شده‌اند.
وزیر کشور ترکیه نیز به محل درگیری رفته است. همچنین نیروهای پلیس وارد ساختمان شدند.
ضارب پنج گلوله شلیک کرده که ظاهرا همه گلوله‌ها به سفیر اصابت کرده است.
اسکای‌نیوز به نقل از برخی منابع، مدعی مرگ سفیر روسیه در آنکارا شد.
خبرنگار روزنامه ترکیه‌ای دیلی‌صباح می‌گوید افراد مسلح ۵ نوبت به سفیر روسیه شلیک کرده‌اند که چهار تیر به سفیر اصابت کرده است.
ضارب هنگام تیراندازی فریاد می‌زد: ما انتقام‌حلب را خواهیم گرفت.
شخصی که سفیر را ترور کرده با کارت پلیس وارد نمایشگاه شده است.برخی منابع خبری می‌گویند مهاجم به چند نفر دیگر نیز شلیک کرده است.
مقامات روس به روزنامه حریت گفته‌اند که عوامل این حمله، از تکفیری‌ها بوده‌اند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک، این تصویر را از «آندری کارلوف» که بر اثر اصابت گلوله به شدت مجروح شده منتشر کرده است.
سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله کشته شد+تصاویر
سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله کشته شد+تصاویر
شاهدان عینی گفتند: مهاجم با فریاد ‘یا الله، بسم الله’ به سوی سفیر روسیه حمله کرده و گفته است ‘به شما اجازه نخواهیم داد’.
به گفته شاهدان، مهاجم که حدود ۲۰ تا ۲۵ ساله بوده، در حین تیراندازی فریاد می زد: ‘انسانهای معصوم را کشتید’.
شاهدان عینی همچنین گفتند: در حین حمله حدود ۸۰ نفر در نمایشگاه بودند و سفیر روسیه در حال سخنرانی بود که ناگهان مهاجم شروع به تیراندازی کرد و علاوه بر سفیر روسیه چند تن دیگر نیز زخمی شدند.
اسپوتنیک روسیه هم نوشته است که سفیر روسیه در ترکیه بر اثر حمله تروریستی درگذشت.
منابع خبری اعلام کرده‌اند که پس از این تیراندازی به سوی سفیر روسیه، بار دیگر صدای شلیک گلوله‌هایی به گوش رسیده است. بر اساس گزارش العالم، علاوه بر سفیر روسیه، سه تن دیگر نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.
شهردار آنکارا گفته است که حمله به سفير روسيه با هدف ضربه زدن به روابط ترکيه روسيه انجام گرفته است.
مقامات ترکيه اقدامات امنيتي را در سفارت روسيه در آنکارا بعد از حمله صورت گرفته به سفير روسيه در اين شهر افزايش داده است.
عبدالله گل رئیس جمهور پیشین ترکیه در واکنش به ترور سفیر روسیه در آنکارا گفته است هدف اصلی این حمله، روابط روسیه و ترکیه بوده است.
رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه اعلام کرد که به رغم ترور سفیر این کشور در آنکارا، نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران، فردا طبق برنامه قبلی در مسکو برگزار می‌شود.
ایران ترور سفیر روسیه را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ترور سفیر روسیه در ترکیه را به شدت محکوم کرد.
سازمان ملل در واکنش به ترور سفیر روسیه در آنکارا اعلام کرده است: کسانی که مسئول این حمله هستند باید در پیشگاه عدالت محاکمه شوند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تایید خبر ترور کارلوف، در پیامی تلویزیونی این تیراندازی را اقدامی تروریستی خواند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، دولت ترکیه به این کشور اطمینان‌خاطر داده که تحقیقات کاملی درباره این سوء‌قصد انجام خواهد داد.
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که مقام‌های آمریکایی از قبل گزارش‌هایی مبنی بر حمله به سفیر روسیه دریافت کرده بودند. او گفت: ما این خشونت را محکوم می‌کنیم؛ فارغ از این که چه کسی مسئول حمله بوده است.
تماس تلفنی اردوغان با پوتین
رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را در جریان آخرین تحولات در پی ترور سفیر روسیه در آنکارا قرار داد.
 فیکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه ضمن تسلیت به خانواده سفیر روسیه در آنکارا و محکوم کردن این حادثه تروریستی تصریح کرد: کسانی که در پشت پرده این حادثه حضور داشته‌اند، قطعا شناسایی و معرفی خواهند شد.
دادستان عالی آنکارا نیز که در محل حادثه حضور داشته، اعلام کرده است که منزل ضارب مورد تفتیش پلیس قرار گرفته است.
پیش از این، وزارت خارجه ترکیه ضمن اعلام انزجار از این اقدام تروریستی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله بر روابط دوستانه روسیه و ترکیه سایه نخواهد انداخت و بانیان این حادثه در پیشگاه عدالت ترکیه محاکمه خواهند شد. تمام جزئیات این اقدام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 وزارت خارجه ترکیه ضمن اعلام انزجار از این اقدام تروریستی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله بر روابط دوستانه روسیه و ترکیه سایه نخواهد انداخت و بانیان این حادثه در پیشگاه عدالت ترکیه محاکمه خواهند شد. تمام جزئیات این اقدام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این حادثه در حالی رخ داده است که وزیر خارجه ترکیه جهت شرکت در اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه با محوریت سوریه عازم مسکو بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی ان.تی.وی،در حال حاضر وزیر خارجه ترکیه وارد مسکو شده و انتظار می‌رود که در این زمینه اظهارنظر کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا نیز ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد.
به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مقام‌های آمریکایی از گزارش‌های مربوط به ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه اطلاع پیدا کرده‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما این اقدام تروریستی را فارغ از این که عامل آن چه کسی بوده است، به شدت محکوم می‌کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین به ابراز همدردی با خانواده سفیر کشته شده مسکو در آنکارا پرداخت.
ییلدریم: ترور سفیر مسکو برای بر هم زدن روابط ترکیه و روسیه بود
بنعالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه این اقدام را در راستای بر هم زدن روابط روسیه و ترکیه دانست.
کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه نیز با محکوم کردن این اقدام تروریستی به خانواده سفیر روسیه و مردم این کشور تسلیت گفت.
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در جمع خبرنگاران با تشریح زمان وقوع حادثه گفت: امروز دوست عزیزمان جان خود را از دست داده است. ما به روسیه کشور دوست‌مان و مردم این کشور و خانواده سفیر روسیه در آنکارا تسلیت می‌گوییم. بعد از وقوع این حمله مسلحانه در سریع‌ترین زمان ممکن ماموران پلیس نزدیک‌ترین مرکز پلیس به محل وقوع حادثه رفته و پس از آن نیز نیروهای ویژه وارد عمل شدند. در حین درگیری ضارب کشته شد.
وی ادامه داد:‌ ضارب مولود مت آلتین تاش بود که در ۲۴ ژوئن ۱۹۹۴ در منطقه سوکه در شهر آیدین به دنیا آمده. وی در آنکارا در مرکز  پلیس فعالیت می‌کرد.
سویلو اضافه کرد: در این حادثه ۳ نفر زخمی شدند. یکی از مجروحان به صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفته و مرخص شد. دو زخمی شده دیگر یکی از ناحیه دست و دیگری از ناحیه پا مجروح شده‌اند. مداوای این افراد در بیمارستان ادامه دارد.
به گزارش شبکه خبری ان‌تی‌وی، وی ادامه داد:‌ این حمله زمانی اتفاق افتاد که روابط دو کشور در بهترین حالت قرار داشت. به گونه‌ای که می‌توان این حمله تروریستی را یک گلوله شلیک شده به سمت ترکیه دانست. سفیر روسیه در امانت ملت ترکیه قرار داشت. این حمله عمیقا ما و کشور ما را ناراحت و زخمی کرده است.
همچنین گفته شده است که پلیس ترکیه خواهر و مادر فرد مسلحی را که دست به ترور سفیر روسیه در ترکیه در یک گالری هنری در آنکارا زده بود، دستگیر کرد.براساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک، این دو زن در استان آیدین واقع در جنوب‌غرب ترکیه دستگیر شدند.
جان کری، رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا نیز ضمن محکوم کردن ترور آندری کارلوف، سفیر مسکو در آنکارا، خاطرنشان کرد، واشنگتن آماده است که به روسیه و ترکیه درباره بررسی این حمله کمک کند.وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که کشورش ترور رخ داده در آنکارا را به شدت محکوم می‌کند.
وی تصریح کرد: در حالی که ترکیه و روسیه مشغول بررسی این حمله نفرت‌آمیز هستند، ما آمادگی داریم که به آن‌ها در این مسیر کمک کنیم.جان کری در ادامه این ترور را حمله‌ای به حقوق تمامی دیپلمات‌ها برای داشتن امنیت لازم در کشورهای سراسر جهان قلمداد کرد.
پیام توییتری معاون نخست‌وزیر ترکیه
معاون نخست وزیر ترکیه در پیامی توییتری به خانواده سفیر روسیه در آنکارا و مردم این کشور تسلیت گفت.نومان کورتولموش در پیام خود نوشته است: این اقدام نتیجه یک برنامه‌ریزی سیاسی بسیار گسترده بوده اما آسیبی به روابط ترکیه و روسیه نخواهد رساند. ترکیه با وجود همه اقدامات تحریک‌آمیز و توطئه‌ها رویکرد صلح‌آمیز خود را با عزمی راسخ ادامه خواهد داد.
واکنش پوتین
رییس‌جمهوری روسیه نیز ترور سفیر کشورش در ترکیه را اقدامی تحریک‌آمیز با هدف آسیب‌ زدن به روابط مسکو و آنکارا قلمداد کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی تلویزیونی خود در واکنش به ترور آندری کارلوف، سفیر مسکو در آنکارا اظهار کرد: این اقدام با هدف آسیب زدن به فرایند عادی‌سازی روابط ترکیه و روسیه و خارج کردن مذاکرات صلح سوریه از مسیر خود صورت گرفته است. پوتین در اظهارات خود خاطرنشان کرد: کارلوف در مسیر انجام وظایف خود کشته شده است.

html5: Unsupported video format. Try installing Adobe Flash.

http://get.adobe.com/flashplayer/

spaceplay / pause

qunload | stop

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

mmute

seek

 . seek to previous

۱۲۶ seek to 10%, 20% … ۶۰%

این حمله در حالی صورت گرفته است که طی چند روز گذشته دفاتر برخی نمایندگی‌های سیاسی از جمله سفارت روسیه در آنکارا شاهد تظاهرات گروههای افراطی بود. روابط ترکیه و روسیه به دنبال نزدیک به ۹ ماه دوره پرالتهاب ناشی از سرنگونی جنگنده روسی در مرز سوریه، از خرداد ماه امسال با نامه عذرخواهی اردوغان به رئیس‌جمهوری روسیه رو به بهبود گذاشته بود.
تصاویر منتسب به ضارب سفیر روسیه در ترکیه
سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله کشته شد+تصاویر
سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله کشته شد+تصاویر
سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله کشته شد+تصاویر
تصویری از جنازه ضارب سفیر روسیه که پس از درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد
سفیر روسیه در ترکیه به‌ ضرب گلوله کشته شد/واکنش‌ها+فیلم و تصاویر
منابع ترکیه‌ای می‌گویند قاتل سفیر روسیه جوانی ۲۲ ساله به نام «مِرت آلتین‌تاش» از افسران پلیس آنکارا بوده است.
سفیر روسیه در ترکیه به‌ ضرب گلوله کشته شد+فیلم و تصاویر