مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از محکوم شدن پیمانکاری که اقدام به تخریب درختان بلوط در محور «یاسوج – اصفهان» کرده خبر داد.

به گزارش ونگ وا به نقل از ایسنا «عزت‌الله بهشتی‌فرد» در خصوص تخریب درختان بلوط و خالی کردن دور درختان اظهار کرد: برای پیمانکار اداره راه و شهرسازی استان که در محور در حال احداث «یاسوج – اصفهان» نسبت به تخریب منابع طبیعی و درختان بلوط اقدام کرده تشکیل پرونده شده است.

وی خاطرنشان کرد: ضمن تشکیل پرونده و معرفی به دستگاه قضایی حکم محکومیت این پیمانکار نیز صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با تخریب منابع طبیعی و درختان بلوط از سوی واحدهای شن و ماسه کوهی در شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر برای دو واحد شن و ماسه کوهی تشکیل پرونده شد و سپس به مراجع قضایی معرفی شدند.

بهشتی‌فرد تصریح کرد: از روز نخست تصمیم جابجایی و انتقال کارخانه‌های شن و ماسه اشتباه و بودن کار کارشناسی و مطالعه شده بود، چون تخریب منابع طبیعی و درختان بلوط را در پی دارد.

وی ادامه داد: لکه‌هایی که پوشش گیاهی و جنگلی نداشته‌اند به این واحدها واگذار شده که پس از اتمام این لکه‌ها یا باید منابع طبیعی را قطع کنند و یا این‌که واحد خود را جمع کنند، چون با این وضعیت برای آن‌ها به صرفه نیست.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: از همان ابتدا جانمایی این واحدها باید به‌درستی صورت می‌گرفت و کار کارشناسی انجام می‌شد تا هم‌اکنون شاهد تخریب منابع طبیعی و درختان بلوط نمی‌شدیم.

‌هم‌چنین «جواد رحیمیان»، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد نیز در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: کسانی که به هر دلیل و تحت هر عنوانی نسبت به تخریب و قطع منابع طبیعی و درختان بلوط اقدام کنند طبق قانون با آن‌ها برخورد شدید خواهد شد.

وی افزود: هم‌چنین برای کشاورزان و رانندگان تراکتوری که نسبت به شخم کردن زیر درختان بلوط اقدام می‌کنند پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

رحیمیان درباره تخریب درختان بلوط در ورودی شهر یاسوج از قسمت محور «یاسوج – اصفهان» خاطرنشان کرد: پیمانکار فرودگاه در حال توسعه یاسوج اقدام به این کار کرده که به مراجع قضایی معرفی و به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جریمه محکوم شد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در خصوص کاشت این درختان در جایی دیگر تا از نابودی آن‌ها جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون امکانات لازم را برای جابجایی این درختان نداریم و باید خود پیمانکاری که اقدام به تخریب کرده این کار را انجام دهد.

رحیمیان تصریح کرد: با جابجایی کارخانه‌های شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار در شهرستان بویراحمد و تبدیل آن‌ها به کوهی طبیعت کوه «تغار» بویراحمد در حال نابود است.

وی با بیان این‌که «رودخانه بشار» و «کوه تغار» در شهرستان بویراحمد هر دو اکوسیستم هستند که تخریب هر کدام به محیط زیست و منابع طبیعی ضربه وارد می‌کند و آسیب‌هایی را به همراه دارد، ادامه داد: مسئولان وقت می‌خواستند با انتقال واحدهای شن و ماسه رودخانه‌ای رودخانه بشار را نجات دهند اما با کار کارشناسی نشده سبب تخریب و از میان بردن منابع طبیعی و درختان بلوط کردند که اداره منابع طبیعی با هرگونه تخریب منابع طبیعی به‌شدت برخورد خواهد کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد اضافه کرد: چهار واحد شن و ماسه کوهی که اراضی ملی را بدون مجوز تصرف و تخریب کردند با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۸۷۰ هزار هکتار جنگل و بیش از ۵۵۰ هزار هکتار مرتع است و ۸۷ درصد این استان را جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد. حوزه زاگرس حدود ۴۰ درصد جنگل‌های کشور را دارد و  ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده است.