معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش دانش کاربردی در توسعه کشور، گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون دو هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا علیرضا دلیری سه شنبه شب در نخستین همایش ملی وقف و علم و فناوری که در تالار نور مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته ورود در حوزه وقف به فعالیت در بخش های فرهنگی و مذهبی معطوف می شد و به همین علت در حوزه علم و فناوری وقف مناسبی انجام نمی گرفت.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مقام معظم رهبری چند سالی است که دائما در همه سخنرانی ها به توسعه علم و فناوری، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی اشاره دارند لذا اهمیت این موضوع برای مسئولان کشور دوچندان شده است.
وی اظهار کرد: برای رسیدن به توانمندی و قدرت باید اول عالم بود و ارتقای علمی منجر به توانمندی، قدرت و ثروت اندوزی می شود لذا کشور تنها با دانش کاربردی می تواند از نظر اقتصادی، نظامی و فرهنگی در دنیا نفوذ داشته باشد.
دلیری با بیان اینکه ظرفیت تولید علم در ایران بالاست، افزود: رتبه ایران در تولید علم و مقاله در دنیا ۱۵ و در منطقه خاورمیانه اول است اما در تبدیل علم به محصول رتبه ۱۲۵ را در دنیا به دست آورده است که این ضعف از حوزه برنامه ریزی نشات می گیرد.
وی یکی ازبزرگترین ضعف های کشور در تبدیل علم به ثروت را بی توجهی به منابع مالی در حوزه علم و فناوری دانست و گفت: قرار بود سهم علم و فناوری از بودجه کشور به ۲ درصد برسد اما همان نیم درصد هم تحقق پیدا نکرده است.
وی افزود: متولیان بودجه ریزی در این زمینه مقصر نیستند چون بودجه ای که برای علم و فناوری تزریق می شود، عمدتا مسیر درستی را طی نمی کند تا تاثیر خروجی آن توسط جامعه احساس شود.
این مسئول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با آسیب شناسی که این معاونت طی ۱٫۵ سال گذشته در حوزه علم و فناوری انجام داد، مشخص شد که ارتباط مراکز علمی و اساتید دانشگاه ها با بخش صنعت، ضعیف است و این مراکز و اساتید عمدتا در آموزش به مسائل تئوریک می پردازند.
دلیری افزود: با اینکه دانشگاه صنعتی شریف بزرگترین دانشگاه فنی کشور است اما تنها ۱۲ درصد از اساتید آن با بخش صنعت ارتباط داشتند و اگر استادی نیز همکاری مشترک با یک شرکت دانش بنیان داشت، وی را تاجر می خواندند.
وی بیان کرد: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته اگر استاد دروس فنی و مهندسی ارتباطی با بخش صنعت نداشته باشد نمی تواند تدریس کند اما فرهنگ حاکم بر دانشگاه های ایران این است که استاد باید فقط کتاب را آموزش دهد.
وی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با یک برنامه ریزی تشویقی موفق شد ارتباط اساتید دانشگاه صنعتی شریف با بخش صنعت را به ۲۸ درصد برساند به طوری که اکنون روزانه یک هزار و ۲۰۰ نفر در مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی شریف کنار هم رقابت می کنند تا از ایده خود محصول بهتری عرضه کنند.
وی با بیان اینکه دولتها نمی توانند فعالیت تجاری داشته باشند و بخش خصوصی نخبه باید در این زمینه وارد شود، افزود: عمده دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تمایل به ادامه تحصیل در کشور دارند اما از آنجا که نمی توانند در ایران ایده هایشان را تبدیل به محصول کنند به تحصیل در خارج از کشور روی می آورند.
دلیری افزود: پیش تر به طور دائم به بنیاد ملی نخبگان حقوق پرداخت می شد اما به دلیل ضعف زیرساختی عدم تبدیل ایده به محصول، نخبگان پول را دریافت و از کشور خارج می شدند زیرا فرد دارای توانمندی علمی با پول راضی نمی شود بلکه بروز ایده ها و توانمندی های علمی وی او را راضی می کند.
این مسئول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۱۷۰ استارت آپ (ایده تا عمل) در دانشگاه های کشور توسط این نهاد اجرا و از بین آنها هزاران ایده و شرکت دانش بنیان متولد شده است.
دلیری افزود: همچنین در یک سال گذشته از بین نخبگان دانشگاه صنعتی شریف ۳۰ شرکت دانش بنیان استخراج و با راه اندازی مراکز نوآوری در کشور همکاری بیشتر بین دانشجو و استاد برای تولید محصول محور ایجاد شد.
وی گفت: رشد شرکتهای دانش بنیان باعث تحول در شاخص ها شده به طوری که قیمت سهام در بازار بورس به پنج برابر افزایش یافته است.
دلیری با بیان اینکه یک فعالیت دانشی با پشتوانه تحقیق و توسعه (آرندی) می تواند بهتر از یک فعالیت سنتی باشد، افزود: به همین منظور در ۲ سال گذشته یک برنامه ریزی برای رشد شرکت های دانش بنیان در کشور شکل گرفت به طوری که ایران در یک سال گذشته در شاخص های نوآوری ۲۸ پله صعود کرد.
وی بیان کرد: ایران دارای ظرفیت علمی بالا و نیروی انسانی توانمندی است لذا برای بهره وری از این ظرفیت باید تولید دانش محور داشته و اقتصاد دانش بنیان را محور اقتصاد مقاومتی قرار دهد.
وی اظهار کرد: از آنجا که دسترسی به اعتبارات بودجه ای و منابع بانکی دشوار و این منابع ناپایدار است، یکی از منابعی که می تواند به ارتقای جایگاه علمی محصول محور ایران کمک کند، وقف است.
این مسئول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به همین منظور تفاهم نامه ای بین سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت توسعه علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند زمینه منعقد شده است.
وی تعریف عناوین وقف جدید در حوزه علم و فناوری برای رفع خلاءها، ایجاد بستر سرمایه گذاری مشترک با نخبگان و ایجاد صندوق سرمایه گذاری دانش بنیان در وقف، تبلیغ و فرهنگ سازی در زمینه وقف برای علم و فناوری از طریق رسانه ها، استفاده از ظرفیت موجود وقف در حوزه علم و فناوری را از زمینه های این تفاهم نامه برشمرد.
دلیری با اشاره به وجود ۶۰۰ دانشجوی نخبه زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: درصدد هستیم منابع مالی مورد نیاز این نخبگان برای تبدیل ایده های آنان به محصول را از طریق وقف تامین کنیم.
وی افزود: از این پس افراد می توانند تعدادی از نخبگان را تحت حمایت قرار دهند و ارتقای توانمندی علمی آنان را از طریق وقف محقق سازند.
وی با اشاه به وجود ۵۴ وقف نامه درباره علم و فناوری در تهران گفت: به طور قطع در مشهد شمار وقف نامه های مربوط به علم و فناوری بیشتر از تهران است که از طریق توسعه وقف در این زمینه می توان تولیدهای منحصر به فردی مانند زعفران را فرآوری و تبدیل به محصولات دانش بنیان کرده و انحصار چین بر بازار سوغات منطقه و کشور را شکست.