photo_2016-12-06_16-51-17

ونگ وا- نيما اسديان //  بهشهر در طي رشد و توسعه ي خود در دوره ي معاصر هميشه مورد بي توجه اي و گاهي برنامه ريزي هاي عجولانه ، بدون در نظر گرفتن عواقب طولاني مدت تصميم گيري ها بوده است . نگاه كوتاه مدت به حل مشكلات ، از عمده مسائل مديريت شهري اين شهر زيبا بوده است.
امروزه با توجه به بحث هاي توسعه پايدار ، در تمامي شهرهاي جهان و ايران و توجه مديران و برنامه ريزان شهري به اين امر، جاي آن دارد كه با نگاهي عميق به تجربيات جهاني و با در نظر گرفتن شرايط بومي و پتانسيل هاي منطقه از نقاط قوت اين تجربيات استفاده و از نقاط ضعف آن درس گرفته و با بومي سازي طرح هاي موفق دنيا گامهاي مؤثري در راستاي توسعه پايدار شهري برداشته و تنها به آسايش و استفاده بهينه از امكانات موجود براي نسل امروز و با نگاهي عميق به نسل آينده بيانديشيم.
هيران دي ياس(Hiran dias) اعتقاد دارد كه توسعه ، فرآيندي است كه زندگي همه را به شكلي تحت تاثير قرار مي دهد. توسعه صرفاً چيزي نيست كه هر فرد بخواهد وضعيت خود را بهبود بخشد ، مقصود مطلوب توسعه، بهبود كيفيت زندگي همگان است . بنابراين كوشش ما براي دستيابي به توسعه مي بايست بشكلي باشد كه منافع اكثريت مردم را دربر گيرد.
كميسيون برانت لند(Brant land)توسعه پايدار را توسعه اي تعريف مي كند كه در آن نياز هاي نسل كنوني ، بدون كاهش توانايي هاي نسل آتي در برآوردن نيازهايشان، در نظر گرفته شود.
آيا تا كنون اقدامات انجام شده براي شهر بهشهر با اين معيار ها منطبق بوده است؟
بنده در اين نوشتار قصد نقد و بررسي طرحهاي انجام شده در بهشهر را ندارم، بلكه قصد و هدف بنده درس گرفتن از قصور و كاستي هاي گذشته براي برنامه ريزي براي آينده اي روشن مي باشد.
– براي دستيابي به توسعه پايدار شهري بايد جهاني انديشيد و محلي اقدام كرد.
راه كارهاي به سوي شهر پايدار:
برنامه ريزان و مديران شهري در جهان در مورد بعضي راه كارهاي توسعه پايدار به نتايجي رسيده اند كه در ذيل به آن اشاره خواهد كرد.
١-كاهش اتكا به خودرو شخصي در سفرهاي داخل شهري
٢-افزايش فشردگي كالبدي ( افزايش تراكم جمعيت) بجاي توسعه شهربه زمينهاي كشاورزي
٣- حفاظت و احياي منابع طبيعي در شهر و منطقه پيرامون آن
٤-جلب مشاركت عمومي مردم براي برنامه ريزي شهري
اميد است با نگاه به دانش روز در امر برنامه ريزي شهري ، شهري آبادتر بامردمي كه استحقاق زندگي در شهري كه بااستانداردهاي جهاني منطبق است را داشته باشيم .