دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه خطاب به مردم آذربایجان اعلام کرد: رئیس‌جمهور بر تحقق احیای دریاچه ارومیه استوار است.

به گزارش  روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه؛ عیسی کلانتری، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه صبح امروز در آیین گشایش کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه در تبریز مطرح کرد: احیای دریاچه ارومیه یک مسئله استراتژیک برای ایران است و دکتر حسن روحانی نه از دید یک وعده انتخاباتی بلکه از نگاه یک استراتژیست بحث احیای دریاچه ارومیه را در سال ۱۳۹۲ مطرح کردند.

وی از برخی کم‌کاری‌ها در بدنه دولت برای احیای دریاچه ارومیه گلایه کرد و گفت: مقوله احیای دریاچه ارومیه یک موضوع استراتژیک است و شخص رئیس جمهور در زمان ریاست در مرکز بررسی های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص حساسیت‌ ویژه‌ای داشتند.

کلانتری ضمن گلایه مجدد از سازمان برنامه و بودجه به عنوان یکی از دستگاه‌های موظف در کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، گفت: این سازمان باید تا به امروز به اهمیت استراتژیک احیای دریاچه ارومیه پی می‌برد.

وی افزود: وضعیت دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۵ بر همه اثبات کرد که با انتخاب یک مسیر فنی و علمی صحیح می توان حیات را منطقه شمالغرب کشور حفظ کرد.

کلانتری گفت:  احیای دریاچه ارومیه یک مسیر بهم پیوسته و حداقل به نصف زمانی که به این وضعیت دچار شده است، زمان نیاز دارد. یک روز وقفه در عملیات اجرایی طرح نجات دریاچه ارومیه در اکثر پروژه‌ها به معنای بازگشت مجدد به نقطه شروع است. برخی از اعضای هیئت دولت برخلاف دیدگاه شخص رییس جمهور به موضوع نجات دریاچه ارومیه، همانند یک پروژه راهسازی نگاه می کنند، از دید این گروه اگر یک سال کشور مشکل بودجه ای دارد می توان کار را تعطیل و سال بعد به دنبال بهبود وضعیت بودجه ای از همان نقطه اجرایی آن را پیش برد.

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست توضیح داد: هزینه اجتماعی و اقتصادی خشک شدن دریاچه ارومیه هزار میلیارد دلار است و در صورت وقوع خشکی دریاچه ارومیه این هزینه باید از همان محل منابعی تامین شود که در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه یک هزارم آن را برای احیای دریاچه دریغ کرده است.

وی با توجه به در پیش بودن بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد: منابع مالی موردنیاز اجرای ۱۷۳ پروژه نجات دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۶ را از هم اکنون در قانون بودجه برای ۱۷ دستگاه اجرایی متولی اجرای این پروژه ها لحاظ نمایند که در اثر تاخیر در تصویب اعتبارات این طرح ها ، پروژه ها شبیه آنچه که در سه سال گذشته روی داد با شش ماه تاخیر و از دست دادن فصل گرما آغاز نشوند.

کلانتری همچنین از دولت درخواست کرد در صورتی که دولت منابع اعتباری لازم برای احیای دریاچه ارومیه را ندارد با توجه به اهمیت مسئله برای کل کشور از سایر راهکارها همچون استقراض از بانک مرکزی و یا وام‌های بین المللی برای این امر استفاده کند.

کلانتری یادآوری کرد: تمامی مدل ها در سال ۱۳۹۳ به ما نشان داد که در صورتی که وضعیت بیست سال گذشته دریاچه ارومیه تا سال ۱۳۹۵ یعنی کاهش سالانه ۴۰ سانتی متر تراز دریاچه ادامه پیدا کند، قطعا ما این دریاچه را در تابستان ۱۳۹۵ از دست خواهیم داد.

وی افزود: ولی بنا برآنچه که در عمل به همت همین مردم و مدیران منطقه در تابستان ۱۳۹۵ به آن دست یافتیم نه تنها ۱۲۰ سانتی متر تراز دریاچه کاهش نیافت بلکه نسبت به تابستان ۱۳۹۲ بیست سانتی متر هم بالاتر قرار گرفت.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه توضیح داد : ما امروز به سه اصل مهم رسیدیم، اول آنکه طرحی که توسط ۷۵۰ نفر از متخصصین دانشگاهی و کارشناسان دستگاه های اجرایی و همکاران خارجی برای نجات دریاچه ارومیه تدوین گردیده طرحی کاملا شدنی و علمی برای نجات این دریاچه است. دوم آنکه آنهایی که می گفتند ریختن آب به دریاچه خیانت است با این توجیه که بعد از بیست سال عدم توجه به این دریاچه دیگر امیدی به احیای آن وجود ندارد، دریافتند که همچنان حیات در دریاچه حتی در حد ضعیف آن وجود دارد و سوم آنکه اگر مردم و مسئولین با صداقت و حسن نیت حتی با کمترین امکانات مالی برای حل یک موضوع مسئله آستین همت را بالا بزنند قطعا خواهند توانست مشکلات اینچنینی را از سر راه بردارند. بنده با دلیل و منطق مجدد تاکید می کنم که احیای دریاجه ارومیه قطعی است.