رئیس انجمن ضایعه نخاعی مازندران از وجود ۸۶۵ معلول ضایعه نخاعی در استان خبرداد.

به گزارش ایسنا مازندران، انجمن ضایعه نخاعی «آرامش»در سال ۱۳۷۹ با کسب مجوز از اداره کل بهزیستی و نیروی انتظامی استان به عنوان سازمان مردم نهاد فعالیت خود را آغاز کرد.

رئیس مرکز ضایعه نخاعی مازندران در بازدید مدیرکل صداوسیما و معاون بهزیستی مازندران ازاین مرکز با بیان اینکه از زمان تأسیس انجمن اقدام به شناسایی معلولان کردیم، افزود: پس از شناسایی، تشکیل پرونده و نیازسنجی معلولان متوجه ۳ نیاز پزشکی، توانبخشی و بهداشتی آنان شدیم.

بنیامین محسنی ساروی با اشاره به اینکه تأمین نیازهای بهداشتی روزانه برای معلولان ضایعه نخاعی بسیار بااهمیت است، اضافه کرد: این نیازها، شامل؛ سون، باند و کیسه ادرار می شود.

وی با بیان اینکه مغز معلولان نخاعی با اندام ها ارتباطی ندارد، گفت: به همین دلیل معلولان نخاعی حتی اگر چند روز روی ویلچر بنشینند هیچ حسی از درد و خستگی ندارند.

رئیس مرکز ضایعه نخاعی استان بیان کرد: به منظور ارائه خدمات تخصصی رایگان به معلولان ضایعه نخاعی، برخی خدمات مانند پاراکلینیک، رادیولوژی و سونوگرافی با پزشکان تفاهم نامه امضا شده است.

این مددکار با بیان اینکه برخی از معلولان هزینه داروی خود را ندارند، اضافه کرد: طی تفاهم نامه ای با چند داروخانه قرار شد معلولان مرکز ضایعه نخاعی تا یک و نیم میلیون تومان داروی رایگان دریافت کنند.

وی بیان کرد: طی صحبتی که با درمانگاه انصار سپاه صورت گرفته قرار شد تا معلولان ضایعه نخاعی خدمات دندانپزشکی رایگان دریافت کنند؛ با توجه به نیاز توانبخشی و فیزیوتراپی معلولان از بهزیستی خواستیم تا براساس اصل ۱۴۴ قانون اساسی مبنی بربرون سپاری خدمات، ویزیت بیماران در منزل را به مرکز ما بدهد.

رئیس مرکز ضایعه نخاعی مازندران«آرامش» با بیان اینکه مراکز ویزیت و مراقبت در منزل و واحد توانبخشی و مرکز ضایعه نخاعی زیر نظر انجمن هستند، گفت: تیمی متشکل از پزشک، پرستار و فیزیوتراپ و مددکار ماهانه بیمار را در منزل ویزیت می کنند.

وی اضافه کرد: تعدادی از معلولان ضایعه نخاعی بسترگرا هستند و نیاز به مراقبت در منزل دارند که گروهی از نیروهای دیپلمه مرکز را به منظور ارائه خدمات رایگان ۳ ساعته مراقبت در منزل آموزش دادیم تا از این افراد مراقبت کنند.

محسنی با بیان اینکه خدمات فیزیوتراپی برای معلولان ضایعه نخاعی الزامی است، گفت: براساس بررسی های انجام شده، متوجه شدیم بخش اقتصادی سفارت ژاپن به انجمن های مردم نهاد کشورهای در حال توسعه خدمات رایگان می دهد که با آنان گفت وگو کردیم و پس از بازرسی محل از سوی ژاپنی ها در اسفندماه سال ۹۲ مبلغ ۹۰ هزار یورو تسهیلات مالی به انجمن داده شد که ابزار و دستگاه های فیزیوتراپی را از ژاپن وارد کشور شده است.

وی با اشاره به همکاری شهرداری برای استقرار تجهیزات در سالن ورزشی ترک محله ساری، گفت: با گذشت ۶ ماه توانستیم مرکز را راه اندازی کنیم، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان انجمن در مرکز ضایعه نخاعی هزینه کرد و پس از آن مجوز تأسیس مرکز ضایعه نخاعی را از بهزیستی استان گرفتیم.

رئیس مرکز ضایعه نخاعی استان با بیان اینکه طرح توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی از سوی بهزیستی استان به ما داده شده است، افزود: براساس این طرح به شناسایی و ارائه خدمات رایگان معلولان می پردازیم.

محسنی با اشاره به وجود ۸۶۵ معلول ضایعه نخاعی در مازندران، افزود: از این تعداد ۱۵۵ نفر در مرکز استان و بیش از ۳۰۰ نفر در ساری و حومه ساکن هستند.

وی تصادف و افتادن از بلندی را از دلایل ضایعه نخاع شدن بیشتر معلولان عنوان کرد و گفت:۴۳ نفر از معلولان ساری زن و ۱۱۲ نفر مرد هستند که ۱۱۴ نفر در شهر و مابقی در روستا زندگی می کنند.

رئیس مرکز ضایعه نخاعی مازندران «آرامش»تعداد افراد ضایعه نخاعی گردنی را ۲۹نفر، سینه ای ۳۸ نفر و آسیب کمری را ۸۸ نفر اعلام کرد و افزود: معمولا آقایان که نیروی کار خانواده هستند پس از معلولیت بیکار می شوند و همین عامل سبب افسردگی و انزوای آنان می شود.

محسنی شغل و مسکن مناسب را از نیازهای اساسی معلولان ضایعه نخاعی عنوان کرد و گفت:معلولان از ساعت ۸ صبح الی ۲ بعداز ظهر از مرکز خدمات دریافت می کنند و هدف انجمن ضایعه نخاعی استان توانمندسازی معلولان و به کارگیری آنان در جامعه به عنوان فردی فعال است.

وی به برگزاری ۷ همایش آموزشی و درمانی از سوی انجمن ضایعه نخاعی استان در سال جاری اشاره کرد و افزود: در این همایش ها معلولان به همراه خانواده ها در کلاس های آموزشی و پزشکی شرکت کردند.

این مددکار با بیان اینکه معلولان ضایعه نخاعی نیاز اساسی به آب درمانی برای توانبخشی دارند، گفت: در حال حاضر ژاپن قصد دارد قسمت دوم کمک مالی را برای تجهیز بخش آب درمانی به ما بدهد که متأسفانه این بخش مرکزنیمه کاره است و برای تکمیل آن به یک میلیارد تومان اعتبار داریم تا بتوانیم تجهیزات را مستقر کنیم.

وی بیان کرد: تجهیزات اهدایی ژاپن برای بخش آب درمانی شامل ۳ دستگاه «وان جکوزی مدیکال»به قیمت هر کدام ۱۵۰ میلیون تومان است.

رئیس مرکز ضایعه نخاعی مازندران با اشاره به اینکه شهرداری تاکنون برای ساختمان مرکز ۲ میلیاردتومان هزینه کرده است، افزود: با توجه به اینکه گردش خون در معلولان ضایعه نخاعی ضعیف است، این افراد بیشتر به وسایل گرما دهنده نیاز دارند که با توجه به هزینه چند میلیونی که برای تکمیل موتورخانه نیاز داریم، هنوز نتوانستیم وسایل گرمایشی آب و هوا را در مرکز فراهم کنیم و با استفاده از اسپلیت محیط را گرم نگه داشتیم.

وی از شهرداری ساری خواست، مرکز ضایعه نخاعی را به طور رسمی به انجمن واگذار کند تا بتوانند خدمات توانبخشی و درمانی به معلولان ارائه بدهند.

محسنی از واگذاری طرحی با عنوان راه اندازی مرکز «حاد»در ۲۰ تخت برای افرادی که تازه دچار ضایعه نخاعی می شوند از سوی بهزیستی استان به انجمن ضایعه نخاعی خبرداد و گفت: در این طرح معلولین ضایعه نخاعی به مدت ۲ الی ۶ ماه در مرکز می مانند تا آموزش های لازم برای آگاهی درباره شرایط جدید زندگی به دست آورند.

این مددکار با بیان اینکه مرکز ضایعه نخاعی توانمندی پذیرایی از ۵۰ معلول را دارد، افزود: بهزیستی استان از این ماه به ازای هرمعلول ۳۴۰ هزار تومان به مرکز یارانه پرداخت می کند.

محسنی ابراز کرد: برای ویزیت در منزل هر فرد معلول ۱۳۴ هزار تومان و مراقبت در منزل هم ۳۴۱هزار تومان از سوی بهزیستی یارانه دریافت می کنیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر مرکز ضایعه نخاعی دارای ۱۰ نفر پرسنل است که براساس قانون کار حقوق دریافت می کنند، افزود: برای ارائه خدمات به معلولان ضایعه نخاعی گردن ، ماشین مخصوص به منازل آنان حتی در روستاهای جویبار و قائم شهر می فرستیم تا آنان را به مرکز انتقل دهند.

رئیس مرکز ضایعه نخاعی استان با اشاره به اینکه براساس قانون حمایت از معلولان، صداو سیما موظف به پخش ۲ساعت برنامه ویژه برای قشر معلول در روز است، اضافه کرد: برای ایجاد آشنایی مدیرکل صداو سیمای مازندران با مرکز و نقش حمایتی این نهاد، از مقدسی خواستیم تا به اینجا بیاید.

وی با بیان اینکه براساس قانون ۳ درصد از استخدامی ادارات و دستگاه های اجرایی باید معلولان باشند،گفت: لازم است به این قانون عمل شود تا معلولان توانمندی لازم را به دست آورند.