«فرانک هورش» سناتور امور اقتصاد ایالت هامبورگ و «راینهارد مایر» وزیر اقتصاد، کار و حمل و نقل شلسویگ – هولشتاین می‌گویند: «پیروزی ترامپ فرصتی برای اتخاذ سیاستی مستقل در قبال‌ ایران از سوی اتحادیه اروپا خواهد بود. اروپا به تعهدات خود در قبال برجام پایبند است.
  روزنامه «دی ولت» آلمان با اشاره به سفر هفته گذشته هیئتی آلمانی به ایران می‌نویسد: «آنان قصد دارند به سفر هیئت بلندپایه آلمانی به تهران/ چرا هامبورگ مشتاق همکاری با ایران است؟نوسازی صنایع ایران کمک کنند. مقام‌های آلمانی باور دارند که کمک به مدرنیزاسیون ایران می‌تواند به نفع صلح منطقه باشد. پس از نیمه شب گروهی از شمال آلمان به تهران می‌رسند؛ هیئتی متشکل از ۶۰ نماینده از حوزه‌های سیاسی، تجاری، علوم و فناروی، حمل و نقل، کشتیرانی، انرژی‌های تجدیدپذیر و مسئولان شرکت‌های مهندسی. آنان می‌خواهند تماس و کسب و کار با ایران را گسترش دهند. اوایل صبح روز بعد برنامه آٰغا می‌شود و طرفین در زمینه جاده‌سازی و مسائل مرتبط با کشتیرانی با یکدیگر وارد گفت‌و‌گو می شوند. هیئت اقتصادی از هامبورگ و شلسویگ – هولشتاین بودند. تمام ایالت‌های فدرال آلمان به جز زارلند آلمان به ایران سفر کرده‌اند. در میان مهم‌ترین چهره‌های آلمانی می‌توان به زیگمار گاربریل وزیر اقتصاد فدرال آلمان و الکساندر دوبرینت وزیر حمل و نقل فدرال آلمان اشاره کرد. شهرداران و سناتورها از هامبورگ و حومه آن به طور منظم سفرهای خارجی دارند. یکی از روسای شرکت بازرگانی‌ای در هامبورگ می‌گوید که ایران دارای فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

 این روزنامه آلمانی در ادامه اشاره می‌کند در حالی که مقام‌های بازرگانی و دانشگاهی از شمال آلمان به ایران برای اولین بار سفر می‌کنند، در امریکا «دونالد ترامپ» در انتخابات پیروز شده است؛ رییس جمهوری که علیه برجام موضع‌گیری کرده است. دی ولت این پرسش را مطرح می‌کند که آیا به قدرت رسیدن ترامپ تاثیری در همکاری‌های ایران و آلمان خواهد داشت و در این‌باره می‌نویسد: «فرانک هورش» سناتور امور اقتصاد ایالت هامبورگ و «راینهارد مایر» وزیر اقتصاد، کار و حمل و نقل شلسویگ – هولشتاین می‌گویند: «پیروزی ترامپ فرصتی برای اتخاذ سیاستی مستقل در قبال‌ ایران از سوی اتحادیه اروپا خواهد بود. اروپا به تعهدات خود در قبال برجام پایبند است. امرکیا نمی‌تواند به طور یکجانبه برجام را لغو کند». دی ولت اشاره می‌کند که هورش و مایر اشاره کرده‌اند دلیل سفرشان به تهران گسترش تجارت میان شمال‌ آلمان و ایران بوده است. آنان می‌گویند که آلمانی‌ها می‌توانند در صنعت دریانوردی به دلیل تجربه بالا به ایرانیان کمک شایان توجهی کنند.
تهران با جمعیت ۱۵ میلیون نفری می‌تواند مقصدی خوب برای سرمایه‌گذاران آلمانی باشد. به نظر می‌رسد مدرنیته و باز شدن درها در ایران به آرامی در حال پیش‌روی است. تصاویر حسن روحانی رییس‌جمهوری میانه‌رو را می‌توانید ببینید. جالب است که اکنون در ایران یک رییس‌جمهوری میانه‌رو در قدرت است و در امریکا یک رییس‌جمهوری تندرو در قدرت قرار خواهد گرفت. ایران مردمانی  تحصلیکرده  دارد و رشد در آن کشور سریع است. به گفته «آندریاس متنر» رییس شرکت ECE در هامبورگ مراکز خرید در تهران به اندازه کافی نیستند و آلمانی‌ها در این حوزه برای ایجاد مراکز خرید تازه و شاپینگ‌مال‌های جدید نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. «مارکوس کنراد» که جزو بخش مرتبط با حمل و نقل در هیئت آلمانی سفر کرده به ایران بوده است نیز در این باره ابراز آمادگی کرده است.
دی ولت در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: «اکنون یکی از مدیران جوان از شرکت صنعتی «کروپ» وارد مذاکره با ایران شده است. این شرکت پیش از انقلاب در ایران فعال بود. یکی از اعضای هیئت بازرگانی سفر کرده به ایران می‌گوید: «ایران علیرغم تحریم‌ها به خوبی توسعه یافته است مردمان تحصلیکرده‌ای دارد. آنان رفتار دوستانه‌ای دارند و آلمانی‌ها را نیز دوست دارند.» این روزنامه آلمانی در پایان به نقل از هورش نوشته است: «اکنون که با ترامپ مشکل داریم به کسب و کار با ایران ادامه دهیم».