همزمان با شب اربعین حسینی، دلتنگی‌های مردم نکا دوباره سرباز کرده است و این شب و روز مردم با مردی از جنس صبر، استقامت و بردباری و جامانده از جمع شهدا و سفر کربلا، وداع می‌کنند که با رفتنش، دلش را به کربلای حسین(ع) رساند.

 پاییز است و فصل برگ‌ریزان و این شب و روزها روستای طوس‌کلای نکا میزبان مردی است که سال‌ها است او را با حضور گرمش و نواهای مرثیه‌هایش می‌شناسد؛ اما این بار حضورش طور دیگری معنا شده است، حضوری گرم برای رفتنی بی‌بازگشت.

همه او را در این دیار، به صبر، استقامت، خوش‌رویی و سعه صدر می‌شناسیم؛ مردی که داغ سه فرزند را بر دل دارد و این شب‌ها میهمان سرور و سالار شهیدان و فرزندان شهیدش شده است.

شب گذشته مردم مازندران و شهرستان نکا، آخرین وداع با پدری را که خود اسوه ایثار و گذشت بود و با تقدیم سه دسته گل به اسلام و انقلاب، راه و روش درست زیستن را به ما آموخت برگزار کردند و مردم ما چه خوب رسم ادب، وفاداری و قدرشناسی از این بزرگ مرد مازندران را به جای آوردند.

بارها شنیده‌ایم که آنان که شهید طوسی را درک نکردند نمی‌توانند عظمت شهید طوسی را بدانند اما در ادامه باید گفت آنان که پدر این شهید بزرگوار را ندیده و با وی هم‌کلام نشده‌اند نمی‌دانند، بزرگی، اخلاص، متانت، فروتنی و گذشت یعنی چه؟ همچنان‌که تمام شخصیت شهید طوسی در خداجویی‌اش خلاصه شده بود، تمام زندگی محمدعلی قاسمی‌طوسی ابوشهدای مازندران هم در عشق به خدا، ولایت و اهل بیت(ع) خلاصه شد و اینگونه شد که در ایام اربعین حسینی، آسمانی شد.

انگار همین دیروز بود که برای مصاحبه با محمدعلی قاسمی‌طوسی پدر شهیدان طوسی که خود از رزمندگان دفاع مقدس بوده است، راهی منزلش‌شان در روستای طوس‌کلای نکا شدیم و چند ساعتی را میهمان این پدر بزرگوار برای بیان خاطرات از فرزندان شهیدش شدیم؛ رفتنش به جبهه را مدیون محمدحسن می‌دانست و می‌گفت: در دوران جنگ بودیم که روزی محمدحسن به خانه آمد و گفت « بابا تو هم بیا برویم جبهه» گفتم «نمی‌شود که برادرهای تو در جبهه باشند من هم بیایم، خانه و خانواده تنها می‌مانند (من هفت فرزند پسر داشتم و آن زمان پنج یا شش پسرم همزمان در جبهه بودند)»، محمدحسن گفت «بیا برویم جنگ تمام می‌شود و آن‌وقت پشیمان می‌شوی که چه چیزی را از دست دادی» و با سخنان محمدحسن راهی جبهه شدم و در ابتدای کار به بهمن‌شیر رفتیم و سپس در اروندرود و در لشگر 25 کربلا ماندگار شدم.

آری خانواده‌های شهدا و جانبازان همواره در تبعیت از ولایت فقیه بوده و هستند و در حمایت از ولی امر مسلمین جهان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد و مرحوم محمدعلی قاسمی‌طوسی از جمله افرادی بوده است که خود، ذوب در ولایت بود.

خبر درگذشت مرحوم حاج محمدعلی قاسمی‌طوسی که خود از مداحان اهلی بیت(ع)، از یادگاران دفاع مقدس و از نمونه‌های پر افتخارصبر و ایثار بود اگر چه موجب تالم و تاثر خاطر فراوان شد؛ اما به حق پرکشیدن ایشان در این ایام که متعلق به سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) است؛ برایش آرامش به همراه دارد؛ اویی که برای رضایت حضرت حق و عشق به اهل بیت(ع)، عزیزترین سرمایه‌های خویش را دفاع از اسلام و انقلاب فدا کرد.

* ابوشهیدین قاسمی‌طوسی، عارف، بسیجی وارسته و متخلق به اخلاق حسنه بود

ابوالقاسم عزیزی از خانواده شهیدان حبیب‌الله و محمدرضاعزیزی خورشیدی در گفت‌وگویی با اظهار تألم از درگذشت ابوالشهیدین قاسمی‌طوسی، از وی به عنوان عارف، بسیجی وارسته و متخلق به اخلاق حسنه نام برد که عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام و توسعه آن صرف کرد و هیچ‌گاه خوبی‌های ایشان از ذهن بیرون نمی‌رود.

وی افزود: حاج محمدعلی قاسمی‌طوسی، پدرشیهدان محمدابراهیم، محمدحسین و سردار رشیداسلام محمدحسن قاسمی‌طوسی، بزرگ مرد ایستادگی و مقاومت، اسوه اخلاق و مظهر ورع و تقوا بود که هم اینک در کنار فرزندان برومندش در بهشت برین کنار سفره آقا اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش، میهمان این عزیزان و بزرگواران است و در ادامه راهشان ما باید استوار بمانیم و تلاش کنیم.

* مرحوم محمدعلی طوسی مصداق یک انسان با تقوا و دیندار بود

امام جمعه نکا هم در در پیامی گفت: مرحوم محمدعلی طوسی، مصداق یک انسان با تقوا و دیندار و کاملا تسلیم پروردگار متعال و مشیت الهی بود که خبر درگذشت مرحوم مغفور “حاج محمد علی طوسی “پدر بزرگوار سه شهید و سردار شهید محمدحسن  طوسی مایه تاثر و تالم شده است.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لایینی افزود: آن مرحوم حقیقتا مصداق “رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر الله و إقام الصلاة و إیتاء الزکاة یخافون یوما تتقلب فیه القلوب و الأبصار”بوده و یک انسان دین‌دار، مومن، متعبد، با تقوا، صبور و کاملا تسلیم پروردگار متعال و مشیت الهی، ذاکر و مرثیه خوان اهل بیت(ع) و کاملا مدافع انقلاب اسلامی و مطیع ولایت فقیه و حاضر در همه صحنه‌های انقلاب اسلامی در طول چهار دهه بوده است.

*پدر شهیدان طوسی، نمونه‌ بارز ایثار، صبر و انقلاب‌مداری بود

فرماندار نکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از پدر شهیدان طوسی، به عنوان نمونه‌ بارز ایثار، صبر و انقلاب‌مداری نام برد که عروج ملکوتی این انسان وارسته، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه است.

جعفر احمدی گفت: مرحوم محمدعلی قاسمی‌طوسی، پدر بزرگوار شهیدان محمدحسین، محمدحسن«قائم‌مقام لشکر 25 کربلا» و محمدابراهیم طوسی، نماد مقاومت ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس، که تمام عمر بابرکتش در مسیر رضایت حق و تجلی انوار الهی بود که امیدواریم روح بلند آن مرحوم با سالار و سرور شهیدان همجوار و محشور باشد.

سردار شهید محمدحسن طوسی  سال 1337 در روستای « طوس‌کلا » از توابع شهرستان نکا دیده به جهان گشود، و در 18فروردین 1366 در منطقه شلمچه کربلای هشت به درجه رفیع شهادت نائل شد و پس از 8 سال مفقود بودن پیکر پاکش، سرانجام  در سال 1374 پیکر پاک و مطهرش به زادگاهش بازگشت و در گلزار شهدای روستای طوس‌کلا آرام گرفت.

شهید محمدابراهیم طوسی، متولد 1344 بوده  که در  چهارم اسفندماه 1362 در عملیات والفجر 6 در منطقه چیلات به شهادت رسید.

شهید محمدحسین طوسی در خرداد ماه 1341 دیده به جهان گشود و در 16 مهر ماه 1374 بر اثر ترور در تهران به شهادت رسید.

مراسم وداع با ابوشهدای مازندران، مرحوم محمدعلی قاسمی‌طوسی در حسینیه طوس‌کلا برگزار و مراسم تشییع پیکر پاکش، امروز همزمان با اربعین حسینی ساعت 9 صبح از مقابل سپاه نکا انجام و در جوار گلزار شهدای روستای طوس‌کلا خاک‌سپاری می‌شود.

به گزارش فارس، همیشه می‌گویند از آنچه رفت، نگویید… اما از تو و رفتن تو باید گفت؛ تو بابای صبر و مهربانی هستی که زبان قاصر از بیان عظمتت و قلم ناتوان از نوشتن صبر، استقامت، ولایتمداری و فروتنی توست.

باید بگوییم از روزهای دوریتان، از روزگار پر از گلایه و از آنچه ما را دلتنگ حضور شما و فرزندان شهیدتان می‌کند.

 پدر معنوی من، اگر چه جسم مادی‌تان در کنارمان نیست؛ اما حضور تو و فرزندان شهیدت همچون همه شهدای انقلاب، با ما است و عطر شما در جای جای این سرزمین به مشام می‌رسد و لحظه‌های ما  با بوی خاطره‌های شما جان می‌گیرد… راهتان پر رهرو باد…

فارس