قره یاضی گفت: امنیت غذایی در حال حاضر مهمترین چالش جهانیان است این در حالی است که سالانه 30 درصد از محصولات غذایی در اثر آفات و علف هرز از بین می‌روند و 25 درصد هم در کشورهای در حال توسعه بعد از تولید ضایع می‌شود.
محصولات تراریخته تضمین امنیت غذایی آینده جهان

دکتر بهزاد قره‌یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران، طی سخنرانی خود با موضوع “محصولات تراریخته” در باشگاه دانشجویان تهران گفت باید جواب شبهات، شایعات و ناآگاهی مردم را از محصولات تراریخته با مدارک علمی و ثابت شده مانند مقالات علمی منتشر شده در ISI ، مواضع رسمی سازمان‌های بین المللی مانند سازمان خوار و بار جهانی، سازمان بهداشت جهانی و مواضع رسمی دولت ها پاسخ داد.

دکتر قره‌یاضی مشکلات حال حاضر در مورد محصولات تراریخته را به اخبار نیروگاه‌های هسته‌ای سال 1358 که از آن به عنوان “خیانت آشکار به انسان‌ها یاد می‌شد” تشبیه کرد که به علت تازه بودن فناوری هسته‌ای و ناآگاهی مردم شایعاتی نظیر سرطان‌زا بودن و نقایص ژنتیکی در انسان و بیماری‌های دیگر گسترش یافته بود. شایعاتی که امروزه ما در مورد بیماری‌زایی محصولات تراریخته و ناآگاهی‌های مردم در این زمینه داریم.

دکتر قره یاضی همچنین با تاکید بر حمایت های مقام معظم رهبری و رئیس جمهوی از فناوری‌های بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک گفت طی اجلاس عالی رتبه‌ای که در رم و توسط FAO برگزار شده بود و من در آنجا حضور داشتم،  مهمترین چالش‌های پیش روی جهان تا سال 2050 تعریف شد که مهمترین آن‌ها “آب، غذا و محیط زیست” خواهد بود.

وی افزود امنیت غذایی در حال حاضر مهمترین چالش جهانیان است این در حالی است که  سالانه 30 درصد از محصولات غذایی در اثر آفات و علف هرز از بین می‌روند و 25 درصد هم در کشورهای در حال توسعه بعد از تولید ضایع می‌شود.

قره یاضی بیان کرد: متاسفانه امنیت غذایی ایران مبتنی بر واردات است که به نوبه خود امنیت ملی را به خطر می‌اندازد.

وی ضمن اظهار تاسف از اینکه واردات غذای آماده مصرف مانند گندم، جو و روغن و… در برخی سال‌ها حتی تا 18 میلیارد دلار هم رسیده است، گفت همچنین بیش از 90 درصد روغن نباتی، علوفه و خوراک دام ما وارداتی است و ایران از بزرگترین واردکننده‌های برنج و گندم در در جهان بوده است و در حال حاضر تقریبا 5 میلیارد دلار واردات سالیانه ایران را محصولات تراریخته تشکیل می‌دهد.

دکتر قره یاضی اظهار داشت در سال جاری 7 میلیون تن گندم و 5 میلیون تن ذرت وارد کرده‌ایم و برای تولید همین مقدار ماده غذایی ما ناگزیر به استفاده از سموم دفع آفات نباتی هستیم و برای مبارزه با آفاتی مثل کرم ساقه خوار برنج و کرم غوزه پنبه هم در سطوح گسترده‌ای از سموم شیمیایی استفاده می‌کنیم، این در حالی است که با استفاده از ارقام تراریخته پنبه و برنج استفاده از سموم شیمایی برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج و کرم غوزه پنبه متوقف خواهد شد.

این متخصص ژنتیک گیاهی افزود که با تولید و مصرف محصولات تراریخته در سطح جهان در طی 20 سال عرضه ماده موثره حشره‌کش‌ها “443 کیلوگرم” و تولید دی اکسید کربن 19 میلیارد کیلوگرم کاهش یافته است. که تنها در سال 2010 که معادل حذف 9 میلیون خودرو از جاده‌ها بوده است.

وی از حفظ تنوع زیستی به عنوان یکی دیگر از مزایای کشت محصولات تراریخته نام برد و گفت کشت محصولات تراریخته از طریق صرفه‌جویی در کشت “91 میلیون هکتار” زمین باعث حفظ تنوع زیستی و محیط زیست شده‌اند، و یکی از مهمترین مزیت‌های کشت محصولات تراریخته کمک به رفع فقر از طریق کمک به 15 میلیون کشاورز خرده پا که جز فقیرترین مردمان جهان محسوب می‌شوند، بوده است.

دکتر قره یاضی از مهندسی ژنتیک به عنوان ابزاری در خدمت اصلاح‌گران نباتات نام برد وافزود: بسیاری از محصولاتی که در حال حاضر مصرف می‌شوند مانند هویج و ذرت حاصل اصلاح نباتات هستند و نمونه طبیعی آن‌ها قابل مصرف نیست،. شنگول و منگول نیز نمونه‌ای از بزهای تراریخته‌ای هستند که زیر نظر شخص مقام معظم رهبری تولید شدند و حامل ژن تولید پروتئین انسانی با ترکیبی جدید هستند که می‌توانند در درمان مبتلایان هموفیلی نوع «ب» مؤثر باشند.

وی تصریح کرد در حال حاضر 180 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته است که این شامل کشورهای اروپایی هم می‌شود، و اینکه گفته می‌شود 28 کشور اروپایی کشت و مصرف محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند شایعه و دروغ است و این کشورها تولیدکننده و از بزرگترین مصرف‌کننده‌های محصولات تراریخته هستند.

وی تشریح کرد به عنوان مثال سالیانه فقط 33 میلیون تن” سویای تراریخته از کانادا، برزیل، امریکا، پاراگوئه و آرژانتین وارد اتحادیه اروپایی می‌شود و اتحادیه اروپایی 74 مجوز برای مصرف این محصولات صادر کرده است. در حال حاضر 82 درصد سویای جهان از نظر سطح زیر کشت تراریخته هستند، به این مفهوم که 90 درصد سویای جهان از نظر تولید و 100 درصد سویای موجود در بازار تراریخته هستند و سویای غیر تراریخته در بازار موجود نیست، و اگر قرار باشد ذرت و سویای غیر تراریخته در کشور مصرف و وارد نشود که امری نشدنی است، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و ماهی مصرفی از بین رفته و قیمت این مواد چند برابر خواهد شد. در نتیجه علاوه بر واردات، تولید این محصولات نیز باید در راس کار قرار بگیرد، چون قابلیت تولید را کشور ما از نظر زیرساخت‌ها دارد.

وی در پایان سخنرانی خود در مورد ایمنی و سلامت محصولات تراریخته اظهار داشت تمام موارد ایمنی در طی تولید این محصولات رعایت شده است و گفت محصولات تراریخته در طی تولید مورد دقیق ترین و جامع ترین آزمایشات مزرعه‌ای و آزمایشگاهی قرار گرفته‌اند.