رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت بیشترین تلاش را برای موضوع آب داشته است، گفت: مقدار سرمایه گذاری دولت برای آب را هیچ دولتی انجام نداده است.برای محیط زیست نیز کارهای بزرگی انجام شده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در ادامه سفر استانی خود به استان البرز در نشست شورای اداری البرز گفت: شرایط ما شرایطی است که امروز محیط زیست یکی از نگرانی ها همه ما است.
وی با تاکید بر اینکه جمعیت در حال افزایش است گرچه جمعیت قدرت و نعمت نیز محسوب می شود، گفت: یا باید کشاورزی را توسعه دهیم یا به وسیله فناوری بهره وری را بیشتر کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم کشور را اداره کنیم نیاز به یک حرکت بزرگ داریم، اظهار داشت: از وزارت جهاد کشاورزی تشکر می کنم که جزو وزارتخانه هایی بود که از روز اول بر اساس صحبت هایی که شده پیش رفته است.
رئیس جمهوری تاکید کرد: امروز به سمت خوداتکایی در حال حرکت هستیم. شیوه های نوین به خوبی به کار گرفته می شود. ما برای آب راهی نداریم جز اینکه کشاورزی را مدرن کنیم، با خشکسالی و شرایط آب و هوایی که داریم باید به طرز صحیح از آب استفاده و بهره برداری کنیم.
وی ادامه داد: برای کرج به وزارت نفت دستور دادیم که نیروگاه منتظر قائم در استان البرز در زمستان هم از سوخت مایع استفاده نکنند، به دلیل اینکه کلانشهر کرج مشکلات زیست محیطی دارد. تا سال آینده از این مشکل رها می شویم. مقدار گاز ما در حدی خواهد بود که ما هم اینها را تامین می کنم و اضافه نیز خواهیم داشت.
**قدردانی از مردم
رئیس جمهوری با قدردانی از استقبال گسترده و با شکوه مردم در استان البرز، گفت: بسیار متشکرم هستم از مردم این استان و شهرستان کرج به خاطر استقبال و حضور بسیار صمیمانه در خیابان ها در ورزشگاه و در جمع نخبگان، در جلسه توسعه استان و امشب که در محضر و خدمت شما عزیزان هستیم.
وی تصریح کرد: این تواضع، مهربانی و وفاداری مردم به خاطر انقلاب و نظام و کشور است. ما به عنوان خادمان این مردم و کشور هستیم که خود مردم نیز می دانند. همه افتخار و تلاش ما بر این است که بتوانیم نسبت به این مرز و بوم و این مردم ادای دین کنیم.
روحانی گفت: ما به عنوان یک امانتدار هستیم، امیدوارم این امانت را آنطور که خداوند متعال می خواهد و خواست مردم است، انجام دهیم.
وی صمیمیت بین استاندار و نماینده ولی فقیه و بقیه مسئولان استان را بسیار مغتنم دانست و گفت: هر چه ما نزدیک تر باشیم، همدل تر و همفکرتر باشیم، کارها سریع تر پیش می رود و مردم نیز همین را از ما می خواهند. دعوا و نزاع و اختلاف اگر بین ما ایجاد شود مردم از آن رنج می برند.
رئیس جمهوری گفت: مردم خوشحال نیستند که بین مسئولان حتی بین احزاب و جناح ها اختلاف باشد. اشکالی ندارد احزاب و جناح های مختلف و رقابت سالم داشته باشیم این طبیعت مردمسالاری و دمکراسی است. اما فاصله و انشقاق مطلوب نیست.
روحانی گفت: باید قدردان نعمت های بزرگی که در اختیار ما قرار گرفته است باشیم، در البرز گویش ها، اقوام و قبایل مختلف وجود دارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اینجا ایران کوچک است و بحمدالله انسجام و همدلی در استان است که جای شکرگزاری دارد.
وی با تاکید بر اینکه علم و فناوری مشکلات را کم کرده است، گفت: همزمان نگرانی ها نیز هر روز بیشتر می شود. نگرانی از هویت، فرهنگ، امنیت، اعتماد وجود دارد و مشکلات جدید هم در دنیا به وجود آمده است. هویت های ملی فرهنگ های ملی، مذاهب و افکار در دنیای امروز بیش از سابق در معرض خطر قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: همین موضوع آلودگی هوا زمانی وجود نداشت. دجله و فرات به فراوانی آب داشت و ریزگردی از عراق نمی آمد. خودرو و موتور سیکلتی نبود که آلوده کند. در گذشته زندگی سخت تر بود اما نگرانی به نام آلودگی هوا وجود نداشت. این همه آلودگی های زیست محیطی که در شورای عالی امنیت ملی در همین زمینه مصوبه ای وجود دارد.
رییس جمهوری ادامه داد: نکته ای دارم که نمی دانم در این جلسه بگویم،در گذشته بخصوص در زمستان ما از کشوری گاز دریافت می کردیم، اینکه چه ادعاهایی داشتند هم با دولت های گذشته و هم با این دولت، چرا که ما به گاز نیاز داشتیم، این بود که از آقای زنگنه وزیر نفت خواستم کشور را نسبت به گاز بی نیاز کند.
** عزت باید در عمل تحقق یابد
روحانی افزود: عزت، عزت گفتن در زبان اهمیتی ندارد، باید در عمل به عزت برسیم، از جمله در شرایط تحریم اگر می خواستیم پولی را جابجا کنیم، کشورهایی که در حدی نیستند حتی نامشان را ببریم، تاجر و وارد کننده ما مجبور بود با صرافی معامله کند که نمی شناخت، پول و سرمایه اش از بین می رفت، آیا واقعا این می شود عزت برای مردم؟
وی گفت: تحریم ظالمانه را بر ما تحمیل کردند، همانگونه که جنگ را تحمیل کردند، اما برنامه ریزی و تلاش کردیم و موفق شدیم، اینگونه است که هر کاری و هر جایی ابزار خودش را می خواهد، همه جا با مشت نمی شود عمل کرد، جاهایی هست که باید از عقل شریف استفاده کرد و آن را به راه انداخت، باید از اهرم های بین المللی استفاده کرد.
** خط قرمز من لغو تحریم ها بود
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: یک فرد در جلسه ای گفت شما فکر می کنید می توانیم تحریم های سازمان ملل را هم از بین ببریم، گفتم بله این خط قرمز من است، شرط کردم که باید قطعنامه های شورای امنیت لغو شود، اعلام کردم زیر هیچ توافقی نخواهم رفت و باید اینکار بشود.
وی گفت: اکنون می بینیم که دوست و دشمن، به اینکه چه کار عظیمی توسط ملت و رهبری ایران انجام شد را قبول دارند، حتی رژیم صهیونیستی که می گوید ایران سر دیگران کلاه گذاشت، واقعیت این است که کسی نمی گوید ایران سرش کلاه رفت.
دکتر روحانی تاکید کرد: برخی از غرب می ترسیدند و نگران بودند که چگونه رو به روی شش کشور بنشینیم، مگر می توانیم مذاکره کنیم، مگر می شود این هدف را به ثمر رساند، حتی در خاطراتم نوشتم که مسئولان این مملکت خیال نادرستی داشتند که مگر می شود قطعنامه ها را لغو کرد و ما اینکار را کردیم و لغو شد.
وی افزود: از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان می گفتند معاهده پی ام دی حل نمی شود، یعنی مگر ممکن است که شورا بگوید اشتباه کرده، ضمن اینکه ما را در کنج فشار قرار داده بودند. اما همه کار شدنی است، اگر از قدرت اندیشه، فکر و توان مردم استفاده شود، همانطور که انقلاب پیروز شد، امام راحل می گفتند باید بر استبداد و استعمار پیروز شویم.
** با حضور مردم در صحنه همیشه پیروزیم
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اراده ملی و منسجمی که یک ملت داشته اند و به میدان امده اند، باعث شده ما به پیروزی دست یابیم، اگر ملت متحد به صحنه بیاید در تمامی مسایل پیروز می شویم، گفت: در جنگ تحمیلی حضور همه ملت اگر نبود مگر ما به پیروز می شدیم؟ در مقابله با تحریم ها همه ملت ایستادند و گرنه ما شکسته بودیم، حتی ترامپ در سخنرانی های خود در حمله به دولت فعلی امریکا می گوید در مذاکرات هسته ای به ایران فرصت دادید .
رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ملت ایران با مقاومت در برابر همه مشکلات ایستادند حتی در مذاکرات کمک ملت به دولت و حمایت های رهبری بود که توانسته ایم برجام را به پیروزی برسانیم. امروز ملت ایران تصمیم گرفته برای پیشرفت این کشور نقش آفرینی کند و ما حتما در این راه پیروز خواهیم شد .
روحانی همچنین گفت: ملت ایران راه خود را در جهت پیشرفت و حرکت به سمت تعالی و رونق کشور انتخاب کرده اند. ما امسال خودمان می دانیم که مشکلات زیاد است اما شرایط از سال 94، 93 و 92 و 91 بهتر شده است. رشد ما در آن زمان منفی بود اما خوشبختانه امروز رشد مثبت دارد امروز یک حرکت نشاط امید در دل مردم زند ه شده است.
** ناامید کردن مردم بزرگترین خیانت به ملت است
رئیس جمهوری گفت: بارها تاکید کرده ام خداوند از کسانی که امید را در دل مدم می شکنند، نگذرد و این خیانت بزرگ به مملکت است.
وی تصریح کرد: آنطور که استاندار البرز در جذب سرمایه خارجی عنوان کرده اند جذب سرمایه خارجی در سال 92، 26 میلیون دلار بود در حالی که این رقم در سال جاری به 510 میلیون دلار رسیده است. این جهش در کشور است. ما باید دست به دست هم با تشویق کارآفرینی بتوانیم به رشد های بیشتر در کشور برسیم.
روحانی با تاکید بر اینکه سرمایه مقدس است و نباید آن را نجس بدانیم، اظهار داشت: سرمایه گذار باید در جامعه محترم باشد هر کسی باید طبق قانون از سرمایه استفاده کند، نباید با یک لحن و چشم دیگر نگاه کنیم هر چند باید اول تشویق به جذب سرمایه داخلی و بعد خارجی باشد .
وی با اشاره به سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری سرمایه گذاران خارجی در کشور، گفت: اگر به دنبال رونق اقصادی هستیم باید برای کشاورزی بازار داخلی و خارجی درست کنیم، در غیر اینصورت جنس ها در انبارها می مانند، در قراردادهای جدیدی که با کشورهای خارجی می بندیم 30 درصد از محصولات باید صادر شود و تا اجناس صادر نشود کیفیت آن نیز درست نخواهد شد، چرا که کیفیت جنس با صادرات است که درست خواهد شد.
رئیس جمهوری گفت: دنیای امروز دنیای رقابت است و من این نکته را تاکید می کنم که مردم البرز و مردم ایران امروز تصمیم درستی اتخاذ کرده اند رونق اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، درون زا بودن و برون گرا بودن یعنی از همه توان داخلی استفاده کنیم و به بازار جهانی هم نگاه کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید سیاست های اقتصاد مقاومتی را نعل به نعل پیاده کنیم، گفت: حرف دولت به جز اقتصاد مقاومتی نیست و این حرف من در تمامی زمان ها بوده و اگر غیر از این گفته ام و در جایی صحبت های من تناقضی داشت، کسانی که دست به تخریب دولت می زنند می توان از آن بهره ببرند.
روحانی افزود: مسیر ما مسیر درست است، اشتغال با همین رونق اقتصادی، عزت ، رفاه اجتماعی و معیشت مردم با رونق اقتصادی درست می شود و در کنار اقتصاد باید به فرهنگ نیز دقت کنیم. مقام معظم رهبری امروز صبح فرمودند. اقتصاد، علم و فناوری و انسجام و وحدت سه اصلی است که رهبری به آن تاکید داشته اند. همین سه اصل می تواند ما را نجات دهد .
** قطار شهری کرج – تهران چهارخطه می شود
وی در ادامه افزود: مساله قطار شهری کرج – تهران را که باید چهار خطه شود تا مردم بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند. وزیر راه این قول را به ما داده که تا پایان امسال این کار را انجام دهد. این طرح می تواند استان البرز را متحول کند. گاز کشی به روستاها و شهرها را نیز که وزارت نفت قول داده تا پایان این دولت انجام دهد . آمایش این استان را نیز که استاندار باید دنبال کند. نقشه جامع برای استان می خواهیم.
روحانی خاطرنشان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی دو آمایش طی ماه های اخیر تصویب شد که یکی آمایش برای آموزش پزشکی و دیگری آمایش در بخش آموزش عالی است که البته دانشگاه آزاد را نیز موظف کردیم که طرح خود را ارایه دهد. باید با برنامه کشور را تحرک بدهیم.