پویش حضور در کتاب‌فروشی‌های سراسر ایران برای صبح و عصر پنجشنبه برنامه‌ریزی شده است

 صبح امروز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه چندتن از مسئولین فرهنگی کشور و همچنین اهالی هنر و ادبیات به مناسب هفته کتاب به بازدید از کتابفروشی‌های تهران پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم کتاب‌گردی به همت احمد مسجد جامعی برای سومین سال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح پنجشنبه 27 آبان به مناسبت هفته کتاب برگزار شد.

در این پویش فرهنگی، سیدرضا صالحی‌امیری، ابتدا از کتاب فروشی‌های خیابان انقلاب بازدید کرد. او ابتدا به کتاب‌فروشی آگاه رفت که محسن بخشی از بنیان‌گذاران آن به تازگی از دنیا رفته است. صالحی‌امیری سپس از آن‌جا به بازارچه کتاب رفت و از کتاب‌فروشی‌های دارالکتب اسلامیه، خجسته، ققنوس، اختران و… بازدید کرد.

در بخشی از این برنامه کتاب‌گردی، وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران گفت: «اعتقاد من بر این است که باید در جامعه ایران به بحث افزایش سرانه مطالعه توجه شود. در بحث کتاب، مولف، ناشر، چاپخانه‌دار و کتاب‌فروش همگی به بحث کتاب‌خوانی گره خورده‌اند. کتاب‌خوانی به آموزش و پرورش و قبل از آن به خانواده، همچنین فضای مجازی، صدا و سیما و عوامل مهم دیگری وابسته است. باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.»

صالحی‌امیری افزود: «در چند سال گذشته مسئولان برای افزایش سرانه مطالعه اقداماتی را انجام داده‌اند. ما باید در این زمینه یک عزم ملی ایجاد کنیم تا کتاب‌خوانی به ارزش ملی تبدیل شود. باید برای ایجاد انگیزه‌های لازم، نهادهای مختلفی مثل امور مساجد، آموزش و پرورش، وزارت علوم، حوزه‌های علمیه، فرهیختگان و مهم‌ترین آن‌ها وزارت ارشاد وظایف خود را به درستی انجام دهند. با تبلیغات نمی‌توان به این مهم دست یافت.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: «جوامعی که کتاب‌خوانی در آنها به عنوان یک فرهنگ درونی  شده است، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی کمتری دارند. اما در جوامعی که با کتاب فاصله دارند، آسیب‌های بیشتری دیده می‌شود. جامعه ایران برای عبور از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی نیازمند بازگشت به کتاب و کتاب‌خوانی است و این بر عهده همگان خصوصاً خانواده‌ها، مدرسه و صدا و سیما است.»

او همچنین گفت: «من یکی از برنامه‌های خود را گسترش کتاب‌خوانی در کشور اعلام کرده‌ام. در روزهای آینده طی جلساتی راهکارهایی را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم کتاب‌خوانی را چند دقیقه افزایش دهیم.»

وزیر ارشاد همچنین درباره علت عدم استقبال مردم از کتابفروشی‌ها و کتاب‌نخوانی در جامعه به دلیل گرانی کتاب گفت: «بنده قبول دارم که کتاب تا حدودی گران است اما باید به همه جنبه‌های این مسئله توجه جدی داشته باشیم.»

عمل به قانون و پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای

در ادامه این گپ‌و‌گفت وزیر ارشاد با خبرنگاران، او در پاسخ به سوالی در باره ممیزی کتاب گفت: «سیاست قطعی دولت در حوزه ممیزی اعم از کتاب، نشر، فیلم و تئاتر عمل به قانون و پرهیز از رفتارهای سیلقگی، روزمرگی و احساسی است.»

صالحی امیری در مورد اینکه آیا سیاست واسپاری ممیزی کتاب به ناشران تداوم خواهد داشت، گفت: «آنچه ما تاکید می‌کنیم، این است که اصل ممیزی باید با تاکید بر قانون باشد و این مسیر را با جدیت دنبال خواهیم کرد تا از نظام سلیقگی پرهیز شود. البته محدودیت‌هایی برای واگذاری وجود دارد، خود ناشران هم نسبت به این واگذاری تحفظ‌هایی دارند که با مذاکرات دو و چندجانبه آنها را پیگیری خواهیم کرد.»

او پیرامون مسائل مرتبط با کتاب‌های الکترونیک هم گفت: «ما نیازمند استفاده از ابزارهای جدید برای معرفی کتاب به همه کسانی که مصرف کننده کتاب هستند، هستیم. از ابزارهای موجود در دنیا، کتاب‌های موبایلی و دسترسی الکترونیک به کتاب هاست که در ایران این امر نیازمند برنامه‌ریزی جامع است، کتابخانه ملی مطالعاتی را در این خصوص انجام داد و مقدمات اجرایی را هم فراهم کرده بود تا بتوانیم بین ارشاد، مصرف کنندگان کتاب یک حلقه ارتباطی برای دسترسی آسان به این منابع ایجاد کنیم. دو رویکرد فرصت محور در این کار وجود دارد؛ پایین بودن سطح هزینه و دسترسی آسان را باید با جدیت دنبال کنیم.»

مشکلات ناشران و کتاب‌فروشان

در این بازدید که محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجید غلامی جلیسه دبیر هفته کتاب و برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، صالحی‌امیری را همراهی می‌کردند، اصلی‌ترین معضلی که کتابفروشان مطرح کردند، قاچاق کتاب بود.

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در این رابطه به وزیر ارشاد گفت: «به جرأت می‌توانم بگویم که نیمی از بازار کتاب در اختیار قاچاقچیان کتاب قرار دارد و ما برای حل این مشکل به صورت جدی نیازمند کمک های دولت، قوه قضائیه و نیروی انتظامی هستیم.»

او یادآور شد: «متاسفانه همکاران ما شاهد این هستند که در روز روشن کتاب‌هایشان جلوی کتابفروشی‌هایشان به صورت قاچاق و با چاپ‌های زیرزمینی عرضه و فروخته می‌شود.»

صالحی امیری در این خصوص گفت:‌ «مسئله قاچاق را باید به همان میزانی که هست طرح مسئله کنیم. از نظر من فربه کردن این مسئله بیش از آن چیزی که واقعیت خارجی دارد، لطمه به اصحاب نشر و کتاب است.»

او در ادامه داد:‌ «تعداد محدودی از افراد هستند که عمل غیراخلاقی قاچاق کتاب را انجام می‌دهند. ما برای رفع این مشکل با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی به سرعت وارد عمل می‌شویم و اجازه نمی‌دهیم عده‌ای سودجو مسیر تحول و تکاملی را که با امید تازه آغاز شده از بین ببرند. اما واقعیت این است که این تعداد بسیار محدود و انگشت‌شمارند. ما در روزهای آینده جلساتی با قوه قضاییه و نیروی انتظامی برگزار خواهیم کرد تا جلو این کار را بگیریم.»

دیدار با چهره‌های فرهنگی

وزیر ارشاد در ادامه کتاب‌گردی خود، به راسته کتابفروشی‌های خیابان کریمخان زند رفت و ابتدا از کتابفروشی چشمه و سپس از انتشارات و کتابفروشی اساطیر و ثالث دیدن کرد.

در زمان حضور وزیر ارشاد در کتابفروشی‌هایی مانند ثالث، چشمه و اساطیر، او با برخی چهره‌های فرهنگی و هنری مانند کامبیز درمبخش، بهزاد فراهانی، کامبیز درمبخش، جلیل فرجاد، مسعود کوثری، سهیل محمودی، عبدالکریم جربزه‌دار و لطف الله میثمی دیدار کرد.

همچنین صالحی‌امیری در میانه برنامه امروز خود و در حالی که در حال ترک کتابفروشی ثالث بود، به طور ناگهانی با احمد مسجد‌جامعی که ایده کتاب‌گردی از او است، مواجه شد و چند دقیقه‌ای با او به گفت‌و‌گو پرداخت.

کتاب و سوپر مارکت فرهنگی

برنامه پایانی کتاب‌گردی صالحی‌امیری که ساعت 13 پایان یافت، به بازدید از کتابفروشی شهر کتاب واقع در خیابان شریعتی اختصاص پیدا کرد که در این واحد صنفی با مدیرعامل موسسه فرهنگی شهر کتاب به گفت‌و‌گو پرداخت.

در زمان حضور وزیر ارشاد در کتابفروشی شهر کتاب، مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه فرهنگی شهر کتاب به ارائه توضیحاتی درباره این کتابفروشی بزرگ پرداخت و با اشاره به اینکه شهر کتاب در سراسر کشور حدود ۴۰ شعبه دارد از گشایش شعب قزوین، همدان، لار و ساری شهر کتاب در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی با اشاره به طرح شهر کتاب با عنوان «کتاب و سوپرمارکت فرهنگی» که با هدف رونق بخشی به فعالیت کتابفروشی‌های این موسسه به مرحله اجرا درآمده است، گفت: «ما با استفاده از شیوه‌های نوین و روزآمد سعی داریم کتابفروشی را به محلی برای تامین همه نیازهای همه اعضای خانواده از کودک خردسال گرفته تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با سلایق مختلفی که دارند، تبدیل کنیم که خوشبختانه این تجربه خروجی خوبی داشته است طوری که در حال حاضر کتاب ۶۰ درصد فروش شهر کتاب را به خود اختصاص داده است.»

فیروزان با اشاره به اینکه کتابفروشی شهر کتاب روزانه حداقل ۷۰۰ و حداکثر ۲ هزار نفر مخاطب دارد، تاکید کرد: «۵۰ درصد مخاطبان این کتابفروشی از مناطق دیگر تهران غیر از منطقه ای که این کتابفروشی در آن واقع شده است، هستند. همچنین ما تاکید داریم هر یک از مراجعین با هر رویکرد فکری و هر سلیقه‌ای باید بتوانند محصول فرهنگی مورد نیاز خودشان را پیدا کنند.»

کتاب‌گردی وزیر سابق ارشاد و عضو شورای شهر تهران

امروز، علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به بازدید از کتاب‌فروشی‌های خیابان کریم‌خان از جمله چشمه و ثالث پرداخت.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از کتاب‌فروشی‌های قم بازدید کرد.

همچنین احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، کتاب‌گردی خود را از دفتر انتشارات قدیانی آغاز کرد. سپس برای ادای احترام به مرحوم توران میرهادی به شورای کتاب کودک رفت. او در بازدید از شورای کتاب کودک به نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب پیشنهاد مشارکت این شورا برای یافتن راه‎حل‌هایی برای مشارکت کودکان در حل بحران آلودگی هوا را مطرح کرد.

مسجدجامعی سپس به ناصرخسرو رفت و از کتاب‌فروشی‌های آن‌جا از جمله مروی و کتاب‌فروشی‌های بازار حاج نایب که در آن‌ها عمدتا کتاب‌های مذهبی به فروش می‌رسند، بازدید کرد.

در نهایت هم احمد مسجدجامعی و صالحی‌امیری در فروشگاه نشر ثالث بایکدیگر دیدار کردند.

همراهی هنرمندان و اهل قلم

در برنامه کتاب‌گردی، اهالی ادب و هنر هم برای حضور پُر رنگ در کتابفروشی‌های تهران برنامه ریزی کرده‌اند که بعضی در صبح انجام شده و باقی در عصر امروز صورت می‌گیرد. بهزاد فراهانی، کامبیز درمبخش، مسعود کوثری، سهیل محمودی، مهدی یزدانی‌خرم، لیلی گلستان، ارسلان فصیحی و … از جمله این چهره‌های ادبی و فرهنگی هستند.

همچنین هنرمندان و ادیبانی مانند علیرضا آذر، نرگس آبیار، امیر آقایی، ساناز اسدی، شهره احدیت، فرشته احمدی، احسان افشاری، محمدعلی بهمنی،‌ کاظم بهمنی، الهام پاوه‌نژاد، حسین صفا، زهرا طراوتی، خسرو عباسی، مریم عباسیان، مهدی غبرایی، مهدی فرجی، فرید قدمی، فرزانه کرم‌پور، حسن محمودی، ترانه مکرم، نیما معماریان، ثنا نصاری، اصغر نوری، سابیر هاکا و رسول یونان از ساعت 16 تا 20 در کافه کتاب فراموشی حضور پیدا می‌کنند.

علاوه بر این، هنرمندان عرصه بازیگری از جمله مهتاب کرامتی، پارسا پیروزفر، رویا تیموریان، آزاده صمدی، حمید جبلی، صابر ابر و … با انتشار پوستر این کمپین در صفحه اینستاگرام خود از این حرکت حمایت کردند.

پیش از این برخی نویسندگان مانند محمود دولت‌آبادی و رضا امیرخانی ضمن حمایت از این پویش، اعلام کرده بودند که به دلیل آلودگی هوا در این آیین شرکت نخواهند کرد.