با منقضی شدن نسخه ریاست جمهوری – نخست وزیری (پوتین و مدودف) ، شاید این بار نوبت مدل آپدیت شده ای است که بشود آن را (ولادیمیر- والنتینا) نامید!

مهدی دل روشن: امروز سومین مقام ارشد تزارها در میانه پاییز تهران، با طرف های ایرانی چانه زنی دیپلماتیک خواهد داشت؛ والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه و البته هم حزبی ولادیمیر پوتین است. شاید این سفر، یک تمرین سیاسی مثل تمام سفرهایی است که خانم ماتوینکو در طول یکی دو سال اخیر داشته است. زنی پیچیده، قدرتمند و البته جسور که سمبل پیشرفت زنان در جامعه تزاری محسوب می شود.

اگر دیمیتری مدودف را بال سمت راست پوتین، در نظر بگیریم بدون شک «والنتینا» بال سمت چپ آقای رئیس جمهور محسوب می شود. با منقضی شدن نسخه ریاست جمهوری – نخست وزیری (پوتین و مدودف) ، شاید این بار نوبت مدل آپدیت شده ای است که بشود آن را (ولادیمیر- والنتینا) نامید!

خانم ماتوینکو متولد پنج‌شنبه 18 فروردین 1328 است و 67 سال سن دارد؛ سومین فرد ساختار قدرت در روسیه، در شهر شپتیوکای اوکراین (اتحاد جماهیر شوروی) به دنیا آمده است. همسر او اتفاقاً ولادیمیر نام دارد و صاحب یک فرزند پسر به نام سرگئی است. او در « سن پترزبورگ »، داروسازی خوانده و البته دستی بر آتش دانش نظامی دارد. در کلکسیون افتخارات نظامی خود نشان هایی چون «شایستگی برای سرزمین پدری» ، «لیاقت برای سرزمین مادری» و چندین و چند مدال افتخار دیگر دارد. جالب اینجاست که بدانید خانم والنتینا پیشتر ، فرماندار سن پترزبورگ هم بوده است؛ شهری که پوتین، متولد آنجاست.

به هر حال اگر همه چیز برای او خوب پیش برود، او می تواند در سال 2018، کاندیدای مورد حمایت پوتین در انتخابات ریاست جمهوری باشد! البته با فرض اینکه خود پوتین، نخواهد در قدرت بماند! تا سال 2012، طول دوره ریاست جمهوری چهار ساله بود که با اصلاح قانون اساسی این مدت به شش سال افزایش پیدا کرد. بنابراین پوتین تا جام جهانی 2018 روسیه، رئیس جمهور باقی خواهد ماند. البته این احتمال هم وجود دارد که خانم ماتوینکو، برای تمرین نقش ریاست جمهوری، جای نخست وزیر دیمیتری مدودف را بگیرد!