رئیس اسبق سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده که ترامپ راه رؤسای جمهور گذشته آمریکا در دوستی با اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را ادامه دهد و هشدار داده که عربستان در خاک آمریکا، از دولت این کشور پولدارتر است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ترکی فیصل» مدیر سابق سازمان استخبارات عربستان امشب میهمان موسسه «دولت‌های خلیج فارس » بود و در خصوص تبعات انتخاب ترامپ برای اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس سخن گفت.

فیصل ابتدا از امید سعودی‌ها برای نزدیک شدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا به اعراب سخن گفت و ادامه داد: «امیدوارم رئیس‌جمهور منتخب ترامپ پیش از ورود به کاخ سفید، سفری به خاورمیانه داشته باشد و دوستان حقیقی‌اش را ببیند.»

شاهزاده سعودی بدون برشمردن توانایی‌ها و پتانسیل‌های عربستان، همچنین ابراز امیدواری کرد که «ترامپ برای صلح در خاورمیانه، با ما همکاری کند.»

ترکی فیصل برای دشمنی‌های رئیس‌جمهور آینده آمریکا هم برنامه داشت و گفت «امیدواریم ببینیم که ترامپ ایران را بخاطر بر هم زدن ثبات منطقه، مسئول بداند.»

شاهزاده فیصل با وجود همه این ایران‌ستیزی‌ها، می‌دانست که برجام یک سند بین‌المللی است و لفاظی‌های ترامپ در خصوص پاره کردن آن، برای کسی فایده‌ای ندارد.

وی در این خصوص گفت: «فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهور منتخب ترامپ توافق (هسته‌ای با) ایران را باطل کند زیرا برای تهیه آن، زمان زیادی صرف شد و ابطال آن، عواقب دارد.»

در ادامه صحبت به وعده ترامپ برای عمل علیه مسلمانان آمریکا و بخصوص مهاجران مسلمان کشید.

فیصل گفت که بخشی از این شعارها، نتیجه تبلیغات رسانه‌های غربی است که همه مسلمانان را با یک چوب می‌زنند و همه آنها را تروریست می‌خوانند. شاهزاده سعودی با این حال گفت که شعارهای انتخاباتی ترامپ خیلی محل توجه نیست و اقدامات وی پس از ورود به کاخ سفید، ملاک است.

شاهزاده فیصل در ادامه برای اشاره به مجبور بودن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برای تعامل با عربستان، همچون مورد سازمان ملل، به دلارهای نفتی این کشور تکیه کرد.

«مورد سازمان ملل» همان فضاحت مشهور امسال سازمان ملل متحد است که رسماً اعلام کرد به خاطر نیاز به کمک‌های مالی عربستان سعودی، نام این کشور را از فهرست کودک‌کش‌ها بیرون آورده است.

فیصل در این سخنرانی، باز هم این پیام را منعکس کرد و این بار با تهدید ضمنی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، گفت: «دارایی‌ها عربستان در ایالات متحده، از کل دارایی‌های دولت این کشور بیشتر است.»

فیصل در خصوص جنگ یمن هم سخن گفت و مدعی شد که عربستان چاره‌ای غیر از حمله نداشته «زیرا ما گزینه‌ای جز حمایت از دولت مشروع یمن نداشتیم.»