وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 40 هزار تخت بیمارستانی به همراه دو میلیون مترمربع فضای فیزیکی در570 بیمارستان کشور نوسازی و بازسازی شد.

 حسن هاشمی روز پنجشنبه در نشست خبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در تشریح اقدامات سه سال گذشته این وزارتخانه، افزود: وزارت بهداشت در دولت یازدهم، 1986 خانه بهداشت ایجاد کرد که 500 خانه تا آخر امسال اضافه می شود. ایجاد 336 مرکز بهداشتی که مجری برنامه پزشک خانواده است، تعمیر 1300 و تجهیز 2356 خانه بهداشت از دیگر اقدامات انجام شده است.
به گفته وی، 1885 باب مرکز بهداشتی تعمیر و سه هزار مرکز بهداشتی و درمانی تجهیز شد.
تاسیس 2047 محل زیست پزشک، حذب 5285 ماما و1988 دندانپزشک در سه هزار مرکز و 122 بهداشتکار دندان، 2000 واحد آزمایشگاه و افزایش تعداد اقلام دارویی از 270 قلم به 483 قلم از دیگری اقداماتی است که در دولت یازدهم در حوزه وزارت بهداشت و درمان انجام شده است.
هاشمی، از ایجاد 1283 مرکز جامع خدمات سلامت در کشور خبر داد که هر کدام مرکب از سه پایگاه است.
وی گفت: سه هزار و 700 پایگاه سلامت ایجاد شد و به ازای هر 6 تا 12500 نفر یک پایگاه سلامت وجود دارد.
هاشمی ادامه داد: فایل 50 هزار نفر در سامانه الکترونیک وزارت بهداشت ثبت شد و تا آخر دولت امیدواریم همه ثبت شوند؛ 24 میلیون خدمات روان در شهر و حاشیه شهر ایجاد شده و امیدواریم تا پایان دولت در کل کشور این خدمات مستقر شود.
وزیر بهداشت، دیگر اقدامات این وزارتخانه را بستری شدن 19میلیون بیمار در بیمارستان های دولتی که روستاییان تنها سه درصد هزینه و شهری ها تنها 6 درصد هزینه را پرداخت کردند، انجام 94میلیون بار ویزیت سرپایی، یک میلیون و 200 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان، انتقال 5312 مصدوم با استفاده از 21 آمبولانس هوایی به بیمارستانها برشمرد.
وی اضافه کرد: دو هزار و 400 دستگاه آمبولانس به ناوگان زمینی اضافه شد و 5800 فوق تخصص در 301 شهر کشور به کار گرفته شدند و این تعداد پزشک به سه برابر افزایش یافت این پزشکان تمام وقت در اختیار مراکز درمانی هستند و صد درصد کار بیرونی ندارند. 27 هزار و500 قلم تجهیزات پزشکی خریداری و تحویل بیمارستانها شد.
هاشمی گفت: 12 هزار تخت بیمارستانی ساختیم و تا پایان دولت وعده 21 هزار تخت را داریم که امیدواریم خلف وعده نشود.
وی ادامه داد: دو هزار و 400 تخت ویژه به مجموع پنج هزار و 800 تخت ویژه وجود داشته اضافه شد و 250 پلی تکنیک تخصصی ویژه در حال ساخت است؛ هزار و 700 واحد تخصصی زایمان تا پایان دولت تحویل می شود که 714 واحد تحویل داده شد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکهزار تخت روانپزشکی چند روز آینده در اختیار مردم قرار می گیرد و 131 مرکز غربالگری برای تشخیص و درمان بیماران سرطانی در حال ساخت است.
هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات سخنگوی دولت که تیم اقتصادی وزارت بهداشت خوب کار نکرد، گفت: تیم اقتصادی وزارت بهداشت نیست، چون ما تیم اقتصادی نداریم، دولت با مشکل اقتصادی مواجه است و بخشی از این آسیب به طرح تحول سلامت وارد می شود. چون اطلاع دقیقی از فرمایش ایشان ندارم و قطعا ایشان سخنان خود را واضح بیان کردند.
وی ادامه داد: در اینکه مطالبات مان افزایش پیدا کرده و مشکلات در بخش دارویی و همکاران بوجود آمده شکی نیست و همه لطف کردند هشت هزار میلیارد اوراق را به مناقصه گذاشتند.

** در اختیار گرفتن بیمارستان های تامین اجتماعی گمانه زنی و جوسازی است
هاشمی درباره این خبر که وزارت بهداشت قرار است بیمارستان تامین اجتماعی را در اختیار بگیرد، گفت: این قضیه بیشتر جوسازی و گمانه سازی است. افتخار می کنیم نه تنها تامین اجتماعی بلکه بقیه سازمان های دولتی در حوزه درمان فعالیت داشته باشند.
وی با بیان اینکه قبلا عرض کردم اگر تامین اجتماعی علاقه مند باشد همه 570 بیمارستان خود را در اختیار تامین اجتماعی بگذاریم، ادامه داد: اینها نکات انحرافی برای اصل موضوع یعنی گسترش خدمات است و بحثی از انتقال خدمات این عزیزان نیست و آن ملک مال تامین اجتماعی و کارکنان آنان است.

** تعرفه های پرستاری
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مشکل تعرفه های پرستاری ، اظهار کرد: این براساس قانونی است که مجلس تصویب کرده و مجلس قوانین متعددی مانند برنامه های سوم، چهارم، پنجم مصوب کرده بود که 30 درصد برخی از آنها به دلیل مشکل اعتبار اجرا نشده است و امیدوارم نمایندگان آمال و آرزوهای خود را در قالب برنامه ششم نیاورند.
وی افزود: این قضیه را باید در مجلس جویا شد و از آنها خواست اعتبار این قانون را در اعتبار سال 96 در مجلس در نظر بگیرد چون قانونی که پول ندارد قابل اجرا نیست.

** اعزام شدن یا نشدن شین آبادی ها به اروپا به نظر پزشکان مورد وثوق بستگی دارد
هاشمی درباره اعزام شدن یا نشدن کودکان شین آباد به اروپا برای انجام درمان هم گفت: اقدام درمانی زیادی برای کودکان شین آباد انجام شده است، یک سال قبل با خانواده ها صحبت کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که اگر اساتید مورد وثوق خانواده ها و کودکان لازم دانستند به فرانسه منتقل شوند و خدمات دریافت کنند و یا اگر لازم است جراحی از آنجا به داخل کشور منتقل شوند این موضوع انجام می شود.
وی ادامه داد: روی برخی از این کودکان بالای 40 عمل جراحی انجام شده است و این قضیه به عهده تیم علمی و جراحانی موکول شد که مورد وثوق دانش آموزان و خانواده های آنان است که این تیم تا کنون درخواستی از بنده برای اعزام نداشته اند.
وزیر بهداشت یادآور شد: پزشکان هر اعزامی را صلاح بدانند در خدمت آنها هستیم؛ من به این پزشکان اعتماد دارم و اگر کمکی بتوانیم به این بچه ها بکنیم؛ دولت و تیم پزشکی در خدمت هستند.

** نگاه ما به تولید دارو بحث صادرات است
وزیر بهداشت درباره وضعیت داروها و این موضوع که وزارتخانه حمایت چندانی به صنعت دارو نمی کند، گفت: اگر قرار است، کیفیت دارویی ما بهتر، صنعت دارویی نوسازی و بازسازی شود، بانک ها به کمک صنایع دارویی بیایند و نگاه به صادرات دارو باشد. ما بیشترین کمک ها و حمایت ها را روی این موضوعات انجام دادیم و در مراودات و آمد و شدها با کشورهایی که می تواند مقصد محصولات ما باشد تلاش زیادی کردیم و خودشان هم به این امر اقرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: نمی پذیریم صنعت داروی کشور محصور به داخل باشد چون داخل بازار محدودی است و اگر منظور توسعه همه جانبه است و صنعت دارویی قرار به بازسازی و نوسازی است مشوق هایی را تعریف کردیم خصوصا کسانی که نگاهشان پیشگیری از مواد اولیه دارویی، ثروت آفرینی و اشتغال است.

** اتوبوس خیلی بیشتر از داعش تلفات گرفت
هاشمی با تسلیت به خانواده هایی که عزیزانشان را در سامرا و همچنین سانحه اتوبوس یزد از دست داده اند، گفت: امیدوارم توجه بیش از پیش باشد موضوعی که برای زائران یزد اتفاق افتاد قابل قبول نیست و معتقد هستیم حتما دستگاه هایی که هستند و من نام نبرم توجه بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: داعش نتوانست آنقدر تلفات بگیرد که در یک اتوبوس برای زائران حضرت اباعبدالله (ع) اتفاق افتاد.
وزیر بهداشت با اشاره به داستان بچه سه ساله ای که در ماشین بود و داشت حمل می شد و این فیلم در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد، گفت: رسانه ها همانقدر که به ما گیر می دهند و توجه دارند به بقیه مسئولان هم حساس باشند؛ چون اگر این اتفاق در حوزه من می افتاد هجمه های بسیاری علیه من می شد و امیدوارم همه هم رعایت کنند و به همه حوزه ها توجه داشته باشند.
وزیر بهداشت افزود: به طور معمول هر 40 کیلومتر در جاده های اصلی آمبولانس داریم و پایگاه است و برای مراسم اربعین به هر پنج کیلومتر رساندیم؛ دستگاه های مسئول مراقبت بیشتری کنند و با توجه به رقمی که بیمه از زائران دریافت کرده بود از بیمه هم در اتوبوس بگذارند.
هاشمی با قدردانی از گروههای پزشکی، پرستاران، ماماها، آزمایشگاهی ها، هوش بری و غیره … اظهار کرد: این افراد کارهای بسیار سخت و طاقت فرسایی دارند و هشت ماه است که کارانه خود را دریافت نمی کنند.
وی اضافه کرد: تعداد پرستار کم است، برخی کار سه نفر را انجام می دهند امیدواریم سازو کار اداره بیمارستان ها به نحوی تغییر کند که وابسته به استخدام دولت نباشد و بیمه آنقدر توانمند باشد که آنها را تحت پوشش بگیرد.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با حضور حدود 940 رسانه در 640 غرفه فردا 21 آبان پس از هشت روز برگزاری با شعارشفافیت، صداقت با برگزاری آیین اختتامیه و تجلیل از برترین ها به کار خود پایان خواهد داد.ایرنا/