وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معارفه خود گفت: من آمده‌ام تا اصحاب فرهنگ و هنر احساس امنیت و آرامش بکنند و جز خدمت به آنها، هیچ شأن دیگری برای خودم قائل نیستم.
 آئین تکریم علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه سید رضا صالحی‌امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز صالحی‌امیری: آمده‌ام تا اهل فرهنگ احساس امنیت کننددوشنبه (۱۷ آبان ماه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، معاونین و مدیران این وزارتخانه و همچنین چهره‌های عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در محل تالار وحدت در تهران برگزار شد.
به گزارش مهر،در این مراسم سید رضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از گرفتن ابلاغ رئیس‌جمهور برای تصدی این وزارتخانه از دست معاون اول او، در سخنانی گفت: حوزه فرهنگ به مثابه یک اقیانوس بزرگ است که همه انسان‌ها می‌توانند از آن سیراب شوند. فرهنگ روح تعالی، فضیلت، انسانیت، اخلاق و کرامت است و جامعه بی‌فرهنگ، جامعه بدون احساس است. ما در رفتار خودمان و در تمام شئون زندگی‌مان، در حمل و نقل، مسکن و همه چیز، به فرهنگ نیاز داریم. انسان‌های بی‌فرهنگ، مُرده‌های متحرک هستند.
وی افزود: دولت آقای روحانی و شخص ایشان به عنوان پرچمدار یک دولت فرهنگی، شعار «عقلانیت، اعتدال، معنویت و دیانت» را مطرح کرد .
وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه علی جنتی را از تلاشگران خدوم و فرهیخته عرصه فرهنگ نامید و خطاب به حاضرین در جمع گفت: ما آمده‌ایم تا شما احساس آرامش و امنیت کنید و جز خدمت به شما، هیچ شأن دیگری برای خودمان قائل نیستیم.
صالحی‌امیری تصریح کرد: دستور رئیس‌جمهور به بنده این است که راه روشن حرکت فرهنگی را با شتاب بیشتری ادامه دهیم. این کشتی امروز به آرامش و ثبات نیاز دارد و برای رسیدن به ثبات، نیازمند کمک شما هستم و از شما مدد می‌خواهم که ما را یاری کنید.
وی گفت: ایجاد این ثبات و آرامش مشروط به این است که اراده و خواست ما در مسیر حرکت به سمت تعالی فرهنگی باشد. ما مهمترین نیاز جامعه فرهنگی را امنیت فرهنگی می‌دانیم. امنیت فکر، قلم و بیان امری است که همه انسان‌ها به آن نیاز دارند و فرهیختگان، بیشتر.
وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف نیازمند نهادینه‌سازی اخلاق در جامعه هستیم، گفت: بداخلاقی همچون زهری است که فضیلت و انسانیت را ذائل می‌کند. ما به دنبال گفتگو هستیم و این نیاز عاجل جامعه ایران است.
به گفته صالحی‌امیری، گفتگو باعث کاهش عصبیت خواهد شد و از این منظر حرکت جدیدی به نام گفتگوی فرهنگی در کشور به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز خواهد شد.
رئیس پیشین سازمان کتابخانه و اسناد ملی ایران با بیان اینکه در سه سال مسئولیتش در این سازمان بیش از ۵۵۱ نشست گفتگوی فرهنگی را پایه‌گذاری کرده و آنها را به انجام رسانده است، بر لزوم پذیرفتن تنوع و تکثر فرهنگی در جامعه تأکید کرد و گفت: به عدد شهروندان ایران، تنوع فرهنگی وجود دارد. ما نمی‌توانیم خوداِنگاری و مطلق‌اِنگاری داشته باشیم. در اینجاست که ما همه اصحاب فرهنگ را به رسمیت می‌شناسیم؛ خصوصاً فرهنگ‌های بومی و محلی را. باید عرصه فرهنگی را از اجبارسازی و اِنکارسازی دور کنیم چرا که این عرصه نیازمند اغناسازی است. از این منظر ما در همه سطوح باید تلاش کنیم که جوانانمان را نسبت به باورهای درونی‌شان بیشتر پایبند کنیم.
وی بر لزوم توجه به عقلانیت و واقع‌گرایی و جامع نگری و همه‌جانبه‌نگری و همچنین پرهیز از تصمیمات شتاب‌زده و نیز درک واقعیت‌های جامعه برای اتخاذ تصمیمات سازنده در وزارتخانه تحت مدیریتش تأکید کرد و در ادامه با بیان اینکه گفتمان غالب در جامعه ما گفتمان مقام معظم رهبری است، گفت: روح حاکم بر فرهنگ و هنر جامعه باید دینی باشد و باید تلاش کنیم دغدغه‌های مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری را برطرف کنیم.
صالحی‌امیری سخنانش را با قدردانی از خانواده بزرگ و شریف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور به پایان برد.