عربستان سعودی و ایران بار دیگر وارد فاز مقابله با یکدیگر خواهند شد و سعودی‌ها گویا قصد کاهش تولید و محدود کردن آن را ندارند. یکی از منابع اوپک به رویترز گفته است که عربستان سعودی تهدید کرده که تولید نفت خود را به ۱۱ میلیون بشکه در روز و حتی شاید ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد تا و در نشست بعدی نیز شرکت نکند./ گمانه‌زنی‌های اخیر نشان می‌دهند که باید منتظر تنش تازه‌ای در روابط ایران و عربستان سعودی در سطح نفتی باشیم.
 خبرگزاری «رویترز» با اشاره به تاثیر اختلافات قدیمی میان ایران و عربستان سعودی دو رقیب منطقه‌ای اشاره می‌کند که این موضوع بر حوزه نفت و انرژی نیز تاثیرگذار است؛ به‌طوری که منابعی آگاه در اوپک گفته‌اند ریاض قصد دارد در صورت خودداری ایران از پذیرش محدود‌کردن صادرات نفت، میزان تولید نفت خود را افزایش دهد.»

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این خبرگزاری می‌نویسد: «همزمان با تداوم درگیری و رقابت میان این دو قدرت سنگین‌وزن منطقه در جنگ‌های نیابتی در سوریه و یمن، بازارهای نفتی نیز از این موضوع لطمه می‌بینند. در ماه‌های اخیر عربستان سعودی گفته بود که از محدودکردن تولید نفت با موافقت سایر اعضا حمایت خواهد کرد. در آن زمان اعضای اوپک امیدوار شدند که قیمت نفت افزایش می‌یابد اما پنج منبع آگاه اوپک که در جلسه کارشناسان آن نهاد در هفته گذشته حاضر بوده‌اند اطلاع پیدا کرده‌اند که عربستان سعودی و ایران بار دیگر وارد فاز مقابله با یکدیگر خواهند شد و سعودی‌ها گویا قصد کاهش تولید و محدود کردن آن را ندارند. یکی از منابع اوپک به رویترز گفته است که عربستان سعودی تهدید کرده که تولید نفت خود را به ۱۱ میلیون بشکه در روز و حتی شاید ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد تا و در نشست بعدی نیز شرکت نکند.»
خط‌ونشان جدید ریاض برای تهران‌/ پیش‌بینی بالاگرفتن منازعه‌نفتی ایران و عربستان
این خبرگزاری اشاره می‌کند که این جلسه در پشت درهای بسته برگزار شده است و عربستان سعودی و ایران نیز به‌طور رسمی درباره این موضوع اظهارنظری نکرده‌اند. یک منبع دیگر اما گفته است که عربستان سعودی بیش از نیاز خریداران تولید نخواهد کرد. او افزوده است: «واقعیت این است که در صورت عدم توافق در جلسه بعدی تمام تولید‌کنندگان تولید خود را افزایش خواهند داد.»
این خبرگزاری اشاره می‌کند که روز جمعه قیمت جهانی نفت با کاهش مواجه بود. عربستان سعودی از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو تولید نفت خود را افزایش داده و به حدود ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز رسانده است که بیش از میزان مورد تقاضا در بازار است و باعث تاثیر منفی بر بازارهای نفتی شده است.
این خبرگزاری اشاره می‌کند که گمانه‌زنی درباره تصمیم ریاض به افزایش تولید پس از آن مطرح می‌شود که ایران اظهار کرده تمایلی به محدودکردن تولید نفت خود ندارد و پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی به خصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا خواستار افزایش تولید و بازگشت به موقعیت پیش از تحریم است.
این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که در نشست اوپک در سپتامبر گذشته در الجزایر بر سر محدودکردن تولید نفت میان اعضا توافق صورت گرفت؛ توافقی که از سال ۲۰۰۸ میلادی به این سو بی‌سابقه بود. با این حال، گمانه‌زنی‌های اخیر نشان می‌دهند که باید منتظر تنش تازه‌ای در روابط ایران و عربستان سعودی در سطح نفتی باشیم.
این خبرگزاری اشاره می‌کند که یکی از منابع اوپک که منبع سوم محسوب می‌شود و غیرایرانی است، می‌گوید احساس عمومی بر این است که سعودی‌ها می‌خواهند نشست بعدی اوپک شکست بخورد.
این خبرگزاری اشاره می‌کند منبع دوم گفته است که سعودی‌ها خواستار محدود‌شدن تولید نفت ایران در سطح ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز شده است و این در حالی است که ایران در ماه سپتامبر گذشته ۳.۸۵ میایون بشکه در روز تولید داشته است.