سلیمانی، افشار – دونالد ترامپ نامزد با بهره گیری از خبر بازگشایی پرونده استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی خود از سوی پلیس فدرال آمریکا، در نظرسنجی‌ها توانسته خود را به هیلاری کلینتون برساند.

کمتر از یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده اما تاکنون بیش از ۲۲ میلیون آمریکایی رأی خود را به صندوق ها انداخته اند.

براساس نظرسنجی های جديد منتشر شده، شکاف میان محبوبیت هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه، به تنها یک درصد رسیده است.
در حالیکه ترامپ از ۴۵ درصد محبوبیت برخوردار است، محبوبیت خانم کلینتون تنها با فاصله ای یک درصدی به ۴۶ درصد رسیده است.

بنا به آخرین نظرسنجی واشنگتن پست-ای بی سی نیوز، ۶۰ درصد از رأی دهندگان برداشت مثبتی از خانم کلینتون ندارند. دونالد ترامپ نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد. در همین حال نظرسنجی نشان داده که ۴۷ درصد رای دهندگان کاملا مخالف خانم کلینتون هستند.
این در حالی است که اظهارات رئیس اف بی آی درباره ایمیل های خانم کلینتون به او ضربه زده است. کلینتون خواستار شفافیت اف بی آی شده و گفته اگر مدرکی هست باید اعلام شود. تحقیقات اف بی آی همچنان ادامه دارد و روزهای آینده می تواند منعکس کننده تأثیر این تحقیقات بر میزان محبوبیت نامزدها بویژه خانم کلینتون باشد.
با این وجود، شکاف میان کلینتون و ترامپ که در اواسط ماه اکتبر بیشتر و به نفع خانم کلینتون بوده، هم اکنون کمتر و به رقابتی تنگاتنگ تبدیل شده است.
نظر سنجی ها نشان ميدهد در برخی ایالت ها شمار شرکت کنندگان زودهنگام در انتخابات کمتر از زمان مشابه در انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۲ است و در برخی ایالت ها مانند تگزاس، جورجیا، آریزونا، ویسکانسین، ویرجینیا و مین شمار آرای زودهنگام بیشتر ازدوره قبل است.
تقریبا در تمامی ایالت ها آرای زودهنگام لاتین تباران افزایش و در میان جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله کاهش داشته و شمار رأی دهندگان آفریقایی تبار در بسیاری از ایالت ها کم شده و شمار رای دهندگان در روند رای گیری زودهنگام در کارولینای شمالی افزایش زیادی داشته است.

حامیان دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در این ایالت با انگیزه زیادی دوشادوش در رأی گیری شرکت دارند. این ایالت در نتیجه انتخابات تاثیر تعیین کننده دارد. نظرسنجیها حاکي از آن است که موقعیت هیلاری کلینتون در چند ایالت بهتر از دونالد ترامپ است.
سبقت نامزد حزب دمکرات در سایه سازمان یافتگی فعالیت حزب در ایالات و همچنین کاهش جنجال بر سر نامه اخير جیمز کومی، رئیس اف بی آی مبنی بر ازسرگیری بررسی پرونده ایمیل های خانم کلینتون است.

پیش بینی می شود حدود 47 میلیون آمریکایی در انتخابات زودهنگام و ۱۲۵ میلیون نفر نيز در روز رسمی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شرکت کنند.
در چند روز گذشته میزان اقبال هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات آمریکا تقریبا برابر شده است. یک نظرسنجی تازه نشان ميدهد که پیش از اعلام تصمیم جدید اف.بی.آی برای بررسی ایمیل های مرتبط با سرور خصوصی هیلاری کلینتون انجام شد دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، فاصله خود را با هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات، کاهش داده است.

بر اساس این نظرسنجی، ۴۷ درصد رأی دهندگان به کلینتون و ۴۵ درصد به ترامپ رای خواهند داد. نظرسنجی را واشنگتن پست و شبکه ای.بی.سی انجام داده اند.

نتیجه نظرسنجی روز شنبه 8 آبان منتشر شد. اختلاف دو درصدی در حالی است که ۳ درصد خطای نظرسنجی است. پیشتر برخی نظرسنجی ها محبوبیت کلینتون را ۵۰ درصد و محبوبیت ترامپ را ۳۰ درصد نشان داده بودند.

ماجرای افشای ایمیلهای جدید کلینتون

جیمز کومی رئیس پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، روز جمعه 7 آبان و ده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد با آگاهی از یک رشته ایمیل های جدید مرتبط با سرور خصوصی کلینتون در زمان حضورش در وزارت خارجه، تحقیقات جدیدی انجام می شود.

جمهوریخواهان از این خبر رئیس اف‌بی‌آی ابراز خوشحالی کرده اند اما در مقابل خانم کلینتون گفته اف‌بی‌آی با اینکار عملا بر انتخابات آمریکا تاثیر گذاشته است و خواستار اعلام نتیجه تحقیقات در روزهای قبل از انتخابات شده است.

به نوشته ای‌بی‌سی هنوز صحبت درباره ایمیل های جدید زود است و چیز زیادی درباره آن نمی دانیم. پلیس فدرال آمریکا می خواهد این ایمیل را بررسی کند و هنوز حتی مشخص نیست که آیا «ایمیل‌های جدید» واقعا جدید باشند و یا اینکه آیا حاوی اطلاعات تازه حساس باشند.
رئیس پلیس فدرال آمریکا که خبر کشف این ایمیل‌ها را به گروهی از قانونگذاران داد، خود در پیامی به همکارانش در اف‌بی‌آی گفت که «اهمیت این ایمیل‌ها را نمی دانیم.»

اما اف‌بی‌آی پس از بررسی ایمیل‌ها ممکن است به این نتیجه برسد که هیلاری کلینتون ممکن است قانون را زیر پا گذاشته باشد و باید علیه او اعلام جرم کند. شاید هم به چنین نتیجه ای نرسد.

ایمیل های جدید در جریان بررسی یک پرونده نامربوط کشف شده است. پرونده آنتونی وینر، همسر هما عابدین دستیار مورد اعتماد کلینتون، به خاطر ارسال تصاویر پیام های دارای محتوای جنسی به یک دختر زیر سن قانونی تحت بررسی مقامات قرار داشته است و در این بررسی، ایمیل های مرتبط با هیلاری کلینتون نیز در کامپیوتر هما عابدین کشف شد. آنتونی وینر و هما عابدین گفته اند که در حال طی کردن پروسه طلاق هستند.

برخی گمانه زنی کرده اند که ممکن است ایمیل های «ناپدید شده» از سرور کلینتون در کامپیوتر هما عابدین باشد.
بازپرسان در پلیس فدرال آمریکا روی این موضوع صحبت کردند که آیا برای بررسی ایمیل‌ها به حکم قضایی نیاز دارند یا خیر؟ رئیس پلیس فدرال آمریکا نیز به این نتیجه رسید که برای بررسی ایمیل ها به حکم قضایی نیاز است. او نیز قانونگذاران را مطلع کرد. ایمیل ها چندین هفته قبل کشف شد اما جیمز کومی خبر کشف آنها را به تازگی اعلام کرد.

دموکرات ها از اقدام رئیس ‌اف‌بی‌آی که تنها چند روز مانده به انتخابات به قانونگذاران گفت هیلاری کلینتون با چنین پرونده جدیدی روبرو است انتقاد کرده اند. خیلی از آنها اقدام کومی را سیاسی کاری دانسته اند.

برخی از جمهوریخواهان نیز از اقدام اف‌بی‌آی انتقاد کرده اند. مثل جو والش، نماینده سابق جمهوریخواه که گفته است دوست دارد ترامپ در انتخابات ببرد اما آنچه کومی با کلینتون انجام انجام داد اشتباه و غیرمنصفانه بود.
روز یکشنبه 9 آبان نیز 100 دادستان سابق فدرال نزدیک به هر دو حزب از جمله اریک هولدر در نامه ای نوشتند از اقدام جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی شگفت زده شده اند.

ماجرای ایمیل های هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری در یک سال اخیر و در طول تبلیغات انتخاباتی او چندین بار به مطرح شده است، اما ستاد انتخاباتی او موفق شده از عهده اتهامات رسانه ها و همچنین رقیب انتخاباتی خود بر آید.
اما با توجه به خبر باز شدن دوباره این پرونده از سوی اف بی آی، و در حالی که تنها کمتر از یک هفته به انتخابات مانده، ستاد هيلاري کلینتون با چالش جدیدی روبرو شده است. پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، در ماه ژوئن گذشته اعلام کرده بود که پرونده ایمیل ها بسته شده و اتهامات حقوقی علیه خانم کلینتون دیگر وارد نیست.

هيلاري کلینتون در واکنش به خبر منتشر شده از سوی اف بی آی و در یک کنفرانس خبری در روز جمعه 7 آبان، رئیس اف بی آی را به چالش کشید و از او خواست تا جزئیات دقیق تحقیقات جدید را منتشر کند.

وی گفت، «ما ۱۱ روز بیشتر تا انتخابات که می توان گفت یکی از مهمترین انتخابات عصر ماست فاصله نداریم. رای گیری ها در کشور آغاز شده است. بنابراین، مردم آمریکا شایسته این هستند که از این واقعیات به طور کامل و به سرعت آگاه شوند.» وي همچنین گفت که اف بی آی هنوز در رابطه به تحقیقات جدید با او و مشاورانش تماسی نگرفته است.

یک روز پس از اعلام ازسرگیری تحقیقات اف بی آی درباره پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین دولت باراک اوباما و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از درخواست وزارت دادگستری از اف بی آی برای سکوت در این مورد خبر داد و به نقل از مقامات دولت آمریکا نوشت، وزارت دادگستری نسبت به در جریان گذاشتن کنگره در مورد تحولات جدید در این پرونده، به اف بی آی هشدار داده بود؛ چرا که به اعتقاد مقامات وزارت دادگستری، در فاصله کوتاه باقی مانده تا انتخابات، این کار تبعات بالقوه‌ای در پی خواهد داشت.

این مقام‌های دولتی که هویت آنها در گزارش آسوشیتدپرس فاش نشده است، می‌گویند وزارت دادگستری به این نتیجه رسیده است که ارسال نامه در این زمینه به کنگره، با سیاست‌های آن وزارتخانه – که نباید به نحوی عمل کرد که تحقیقات در زمینه‌ای مشخص به نفع نامزدی خاص تمام شود – همخوان نخواهد بود.

این مقامات، که به گفته آسوشیتدپرس اجازه ندارند به صورت عمومی درباره امور داخلی وزارت دادگستری صحبت کنند، همچنین تاکید کرده اند که تهیه نامه و ارسال آن به کنگره از سوی جیمز کومی رئیس اف بی آی، مستقل از وزارت دادگستری انجام شده است. در همین حال وزارت دادگستری اعلام کرد در ارتباط بابررسی این موضوع با اف بی آی همکاری خواهد کرد.

دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه روز شنبه، 8 آبان با بهره گیری از خبر بازگشایی پرونده استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی خود از سوی پلیس فدرال آمریکا، رقیب دموکرات خود را که در نظرسنجی‌ها کمی از او جلوتر است، به باد انتقاد گرفت و از این طریق تلاش کرد فضای منفی ایجاد شده برعلیه خود پس ازافشای سخنانش در رابطه باتلاش برای ارتباط با یک زن متاهل و افشای چند زن درمورد تلاش ترامپ برای دسترسی به آنها تحت الشعاع قرار دهد.

وی در کلرادو گفت «ما باید از وجود فساد در واشنگتن خلاص شویم. اف بی آی دیروز اعلام کرد به پرونده اعمال مجرمانه و غیرقانونی هیلاری کلینتون دوباره رسیدگی خواهد کرد.» هواداران او هم با فریاد «زندانی اش کنید» پاسخ دادند.
ترامپ افزود «این بزرگترین رسوایی سیاسی پس از واترگیت است. امیداوریم که بالاخره عدالت در این مورد اجرا شود.» این در حالیست که وی از عملکرد اف بی آی و وزارت دادگستری که تحقیقات را در مورد ایمیل های هيلاري کلینتون را بدون صدور پیگرد قضایی مختومه کرد، بارها به شدت انتقاد کرده بود.

در همین حال هیلاری کلینتون روز دوشنبه 10 آبان تلاش کرد تمرکز رقابت های انتخاباتی را به مسئله امنیت ملی و تناسب دونالد ترامپ برای مقام ریاست جمهوری معطوف کند. وي در آغاز سخنان خود در دانشگاه ایالتی کنت درباره امنیت ملی به مسئله ایمیل های خود و تصمیم جیمز کومی رئیس پلیس فدرال آمریکا در بازکردن دوباره تحقیقات درباره آن پرداخت و گفت: «مطمئنم بسیاری از شما می پرسید ماجرای ایمیلهای جدید چیست و چرا اف بی آی تصمیم گرفت که بدون هیچ مدرکی وارد روند انتخابات شود.’

کلینتون همچنین در حمله ای به رقیب جمهوریخواه خود گفت «من با مردی رقابت می کنم که می گوید چرا نمی شود از سلاح اتمی استفاده کرد. او می خواهد که کشورهای بیشتری سلاح اتمی داشته باشند. وي یک بار دیگر به رابطه ترامپ با روسیه اشاره کرد و گفت ولادیمیر پوتین او را کنترل می کند.

کارشناسان معتقدند تصمیم جدید رئیس اف بی آی احتمالا همان نتیجه ای را در برخواهد داشت که پیشتر در اواخر ماه ژوئیه منتشر شد. آن زمان جیمز کومی نتیجه گرفته بود که علی رغم «شلختگی و سهل انگاری» مدرکی مبنی بر رفتار مجرمانه وجود ندارد.
کلینتون نیز درباره استفاده از سرور شخصی برای کارهای اداری در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا، پیشتر ابراز پشیمانی کرده و آن را خطا خوانده بود.

کلام آخر
شمارش معکوس براي برگزاری انتخابات رياست جمهوری در آمريکا آغازشده، هرچند دو رقیب رقابت تنگاتنگی بایکدیگر دارند، اما شانس هیلاري کلینتون بیشتر از دونالد ترامپ ارزیابی مي شود، در صورت پیروزی کلینتون احتمال وقوع حوادث غیرقابل پیش بینی در عرصه های داخلی و خارجی آمریکا بسیار اندک به نظر میرسد اما باتوجه به رویکردهای متفاوت ترامپ در مسائل مختلف داخلی وخارجی (که يادداشت جداگانه ای را میطلبد ) با انتخاب وي شاهد تغییر و تحولات پیش بینی نشده زیادی در زمینه های مختلف داخلی داخلی و خارجی خواهیم بود.