کری : انتخابات امسال ما لحظاتی داشت که کاملا مایه شرمسازی آمریکا در جهان بود/ ظریف یک مذاکره کننده سرسخت و وطن پرست است.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در لندن از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت انتقاد کرده و انتخابات امسال ریاست جمهوری این کشور را مایه آبروریزی و شرمساری آمریکا دانست.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس کری انتقادات خود از روند انتخابات ریاست جمهوری امسال کشورش را  روز دوشنبه در نشستی با حضور دانش آموزانی در لندن و با حضور صادق خان شهردار مسلمان این شهر و در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد.

او از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت انتقاد کرده و گفت کمپین انتخاباتی این دو نامزد آبروی آمریکا را در سراسر جهان برده است.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه رقابت های انتخاباتی این دوره آمریکا ، چهره این کشور را در جهان مخدوش کرده است، افزود که در انتخابات امسال ما لحظاتی بود که کاملا شرم آور است.

او از هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات به دلیل آنچه که “عدم تمرکز روی مسایل و مشکلات واقعی آمریکا در جریان مناظرات انتخاباتی خود با ترامپ خواند” انتقاد کرد.

او با اشاره به سابقه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات – در سال 2004- گفت سابقه نداشته است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چنین مسایل شرم آوری مطرح شود.

تجلیل کری از ظریف

کری همچنین دیشب در مراسم دریافت جایزه سالانه “موسسه سلطنتی امور بین المللی” بریتانیا (چتم هاوس) شرکت کرده و جایزه سالانه این موسسه را از دست “فیلیپ هاموند” وزیر خزانه داری کنونی و وزیر خارجه سابق بریتانیا دریافت کرد.

او پس از دریافت جایزه سالانه اندیشکده چتم هاوس لندن در سخنانی از محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود تجلیل کرد.

کری در توصیف از همتای ایرانی خود گفت: ” جواد (ظریف ) یک مذاکره کننده سرسخت و وطن‌پرست است که برای منافع کشورش به سختی جنگید.”

موسسه چتم هاوس جایزه سالانه امسال خود را به طور مشترک به وزرای امور خارجه آمریکا و ایران به دلیل تلاش هایشان برای حصول به توافق هسته ای اختصاص داد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هنوز جایزه خود را دریافت نکرده و از این رو ” رابین نیبلت” مدیر اندیشکده  چتم هاوس در مراسم اعطای لوح تقدیر به کری گفت که جایزه ظریف در آینده نزدیک و طی یک مراسم جداگانه اعطا خواهد شد.

کری در ابتدای سخنان خود با تجلیل از وزرای امور خارجه 5 کشور دیگر عضو گروه 1+5 برای حصول به توافق هسته ای و همچنین خانم ها کاترین اشتون و فدریکا موگرینی درباره عدم حضور ظریف در این مراسم گفت: ” می‌خواهم درباره همتای ایرانی مان محمد جواد ظریف که این جایزه به او هم تعلق دارد، سخن بگویم. متاسفم که او نتوانست جدول کاری خود را برای آمدن به اینجا و گرفتن جایزه هماهنگ کند.”

کری افزود: ” می‌خواهم به طور روشن و شفاف بگویم که جواد (ظریف) یک مذاکره کننده سرسخت و پرتوان و در تمام مدت یک وطن‌پرست است که به سختی برای منافع کشورش جنگید و در عین حال همواره تلاش می‌کرد تا یک راه سازنده برای حل مشکلاتی که ما هر دو می‌دانستیم برای کشورهایمان، برای مردممان، برای سیاست‌هایمان و تقسیم‌بندی‌هایی که در کشورهای هردوی ما وجود داشت،‌ موانعی عظیم هستند.”

کری همچنین در ادامه سخنان خود از حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران نیز به دلیل گرفتن یک تصمیم اساسی برای شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران ستایش کرد.

او توافق هسته ای را یک دستاورد موثر در عرصه دیپلماسی بین المللی برشمرد و در ادامه از موانع موجود در حصول آن از جمله اقدامات و سنگ اندازی های کنگره و فعالیت های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دادِ سخن داد.

مراسم اعطای لوح تقدیر موسسه چتم هاوس لندن به کری

مراسم اعطای لوح تقدیر موسسه چتم هاوس لندن به کری