به‌كارگیری فناوری اطلاعات و تحقق دولت الكترونیک، یكی از ملزومات اصلی توسعه كشور است

آمارها نشان می‌دهد که وضعیت ایران از حیث توسعه شاخص دولت الکترونیک از رتبه 115 در سال 2003 به رتبه 105 در سال 2015 تغییر یافته ا ست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یكی از ابزارهای بازمهندسی شیوه‌ها و روش‌های انجام امور دولتی و به تبع آن بازآفرینی مدیریت دولتی، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید و ارائه كالاها، اطلاعات و خدمات به شهروندان، بخش‌های اقتصادی، كارمندان دولت و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس، كاركرد مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات را بهبود ارائه خدمات، كاهش كاغذبازی‌های اداری، كاهش هزینه‌های دولت و شهروندان و افزایش رضایتمندی كاركنان و مراجعان، ارتقای بهره‌وری و تقلیل فساد اداری می داند. توسعه كاربرد شتابان فناوری اطلاعات و ارتباطات و تسریع در اجرای دولت الكترونیک، یكی از اهداف اصلی كشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است.

در قوانین و اسناد بالادستی كشور از جمله سند چشم‌انداز، سیاست‌های كلی نظام و برنامه پنجم توسعه بر به‌كارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحقق دولت الكترونیک به‌عنوان یكی از ملزومات اصلی توسعه كشور تاكید شده است، به‌طوری كه بند «الف» ماده 46 برنامه پنجم توسعه دستیابی به جایگاه دوم منطقه را از نظر شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ازجمله شاخص توسعه دولت الكترونیک هدف‌گیری كرده است. اقدامات انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های گذشته در مقایسه با چنین اهداف و سیاست‌هایی بسیار اندک و ناچیز بوده است.

آمارها نشان می‌دهد که وضعیت ایران از حیث توسعه شاخص دولت الكترونیک از رتبه 115 در سال 2003 به رتبه 105 در سال 2015 تغییر یافته ا ست. گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال 1394 حاکی از آن است که در سال 2012 شاخص توسعه دولت الکترونیک در ایران 100، ترکیه 80، بحرین 36، امارات 28، عربستان 41، قطر 48 و عمان 64 بوده است. این شاخص در سال 2014 در ایران به رقم 105، ترکیه 71، بحرین 18، امارات 32، عربستان 36، قطر 44 و عمان 48 تغییر کرده است.

این آمارها نشان می‌دهد که وضعیت ایران در زمینه شاخص دولت الکترونیک از سال 2012 تا 2014 تنزل پیدا کرده است. این در حالی است که این شاخص در کشورهای ترکیه، بحرین، عربستان، قطر و عمان بهبود پیدا کرده است.

از سوی دیگر، رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیک در بخش سرمایه انسانی 0.6882، زیرساخت مخابرات 0.294، خدمات آنلاین 0.3701 و شاخص توسعه دولت الکترونیک 0.4508 است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد با اینكه دولت الكترونیک در ایران در اوایل دهه 1380 با جدیت مورد توجه قرار گرفت، اما در سال‌های بعدی طرح‌های راهبردی تا حدی كنار گذاشته شدند و در حال حاضر ایران به لحاظ شاخص‌های حكومت الكترونیک در میان كشورهای جهان و حتی منطقه جایگاه شایسته‌ای ندارد. در حالی كه دولت الكترونیک و استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی به ویژه اینترنت ازجمله زمینه‌هایی است كه باعث ارائه خدمت بهتر و با كیفیت‌تر به شهروندان با هزینه كمتر و رضایتمندی بیشتر شده است