باقر عزت بگوویچ: ایران و بوسنی برای به نمایش گذاشتن چهره واقعی اسلام تلاش می‌کنند

 رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین اسلام را دین صلح، ثبات، آرامش و رحمت نامید و گفت: ایران و بوسنی مشترکاً تلاش خواهند کرد که چهره واقعی اسلام را به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک با باقر عزت بگوویچ رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین گفت: ایران از ابتدا با بوسنی همکاری خوبی داشته است و این سفر نیز سرآغازی خواهد بود برای توسعه بیشتر روابط میان دو کشور.

وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل مسأله تحریم، روابط دو کشور دوران رکود را پشت سر گذرانده و امروز بعد از برجام، شرایط کاملاً برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد.

اهم سخنان رییس دولت به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

*{با اشاره به مذاکرات دوجانبه میان دو کشور} در این مذاکرات در مورد روابط اقتصادی، روابط تجار و بخش خصوصی و همچنین روابط علمی و فرهنگی و روابط بهتر در زمینه گردشگری، گفتگوها و رایزنی‌هایی صورت گرفت.

* فهرست همکاری‌ها قرار شد در کمیسیون مشترکی که در ماه دسامبر در سارایوو تشکیل می‌شود، مورد بحث، بررسی و توافق نهایی قرار گیرد.

* ما یک تجربه خوبی امروز در کشور بوسنی و هرزگوین در خصوص همزیستی مسالمت‌آمیز شاهدیم و در این کشور بین مسلمان‌ها، صرب‌ها و کروات‌ها همزیستی مسالمت‌آمیز وجود دارد که این همزیستی، زمینه خوبی برای صلح و ثبات و توسعه کشور است.

*مسائل منطقه، افراطی‌گری و تروریسم از محورهای رایزنی‌های میان دو کشور است. خطر افراط‌گرایی و تروریسم به عنوان دو خطر بزرگ در منطقه و جهان در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفت.

*{با تأکید بر ضرورت روابط فرهنگی بین دو کشور } ترویج اسلام اعتدالی می‌تواند به عنوان یک پایه مهم فرهنگی برای مسلمان‌های اروپا و از جمله در بوسنی و هرزگوین باشد؛ اسلامی که اسلام رحمت است و همه مردم جهان را به همزیستی مسالمت‌آمیز دعوت می‌کند.

* امیدواریم سفر رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، آغاز بسیار خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور باشد و همچنین در چارچوب منافع ملی دو کشور شاهد سرعت حرکت در توسعه روابط باشیم.

شاهد یک روند همکاری‌ بین بوسنی و ایران خواهیم بود

در ادامه «باقر عزت بگوویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز در این نشست مشترک ضمن خوشحالی از سفر به ایران گفت: شاهد یک روند همکاری‌ بین بوسنی و ایران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه روابط ایران و بوسنی از ابتدا دوستانه، مستحکم و قوی بوده است، گفت: در زمان جنگ، ایران تلاش زیادی برای توقف جنگ و برقراری صلح و ثبات در بوسنی و هرزگوین به عمل آورد.

اهم سخنان وی به شرح زیر است:

* تحریم‌ها خللی در روابط بین دو کشور در دوره‌ای وارد کرد اما ما با خوشحالی تمام، اخبار مربوط به توافق هسته‌ای را دریافت کرده‌ایم و فکر می‌کنم زمینه خوبی برای توسعه و گسترش روابط به وجود آمده است.

*{با اشاره به موانع پیش‌رو در روابط میان دو کشور}تسهیلات در امر تردد افراد باید ایجاد شود و همچنین باید موانع نقل و انتقالات پولی میان دو کشور نیز برطرف شود.

* شمار توریست‌ها به بوسنی روز به روز در حال افزایش است و این می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری میان دو کشور باشد.

* من فردا به اصفهان سفر خواهم کرد و شهروندان بوسنی را دعوت می‌کنم که به اصفهان بیایند و از دیگر شهرها همچون شیراز و تهران دیدن کنند.

* ایران و بوسنی توافق کرده‌اند که برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند. متأسفانه رادیکالیسم، افراط‌گرایی و تروریسم که امروز به نام اسلام انجام می‌شود و چهره اسلام را مخدوش کرده است.

* ایران و بوسنی با هم همکاری خواهند کرد تا دین اسلام را به بهترین وجه به نمایش بگذارند. آنهایی که سعی می‌کنند با این جنایت‌ها چهره‌ اسلام را تخریب کنند، هیچ وابستگی به چهره اسلام ندارند و ما مشترکاً با هم تلاش خواهیم کرد که چهره واقعی اسلام را به نمایش بگذاریم.

*سال آینده وزیر امور خارجه ایران به بوسنی سفر خواهد کرد و امیدوارم سفر رئیس‌جمهور ایران نیز به بوسنی در سال آینده محقق شود.

امضای یادداشت تفاهم همکاری

همچنین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بوسنی و هرزگوین روز سه شنبه با هدف توسعه همکاری شرکت‌های کوچک، متوسط و شهرک ‌های صنعتی دو کشور ، یک یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

این یادداشت تفاهم با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و باقر عزت بگوویچ رییس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین  و میان مقامهای دو کشور امضا شد.