رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۴۸۰ میلیارد ریال برای ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های استان در قالب طرح تحول سلامت هزینه شده است.

 قاسم جان بابایی صبح دوشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به مزیت‌های طرح تحول سلامت، ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها را از جمله مزیت‌ها برشمرد و گفت: حدود ۴۸ میلیارد تومان بابت هتلینگ بیمارستان‌های استان هزینه شده است.

وی شمار بیمارستان‌های تحت پوشش را ۲۳ مرکز درمانی اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح، تاسیسات و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بیمارستان‌ها تعویض و تعمیر شده است.

وی ساخت کلینک های ویژه به تعداد ۱۴ مورد را از جمله برنامه‌های تحول سلامت برشمرد و گفت: هفت کلینیک ویژه نکا، زیرآب، فریدونکنار، بابلسر، محمودآباد، نوشهر و رامسر تا آذرماه سال جاری راه اندازی می‌شود.

وی راه اندازی ۱۸ بلوک زایمانی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای طرح تحول سلامت اعلام کرد و گفت: طرح‌هایی که در قالب طرح تحول سلامت ارائه می‌شود حق طبیعی مردم بوده که باید از سال‌ها قبل در دستور کار قرار می‌گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت و دوام آن نیازمند تأمین منابع پایدار است اظهار داشت: با آنکه منابع این طرح در شروع طرح تأمین شده بود اما اکنون با یکسری مسائلی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت کارهای اساسی انجام شده است و گفت: شمار خانه‌های بهداشت احداث شده به ۲۲۴ خانه خواهد رسید که از این تعداد ۱۵۰ واحد بهره برداری شده است.

جان بابایی، خدمات دندانپزشکی رایگان به افراد زیر ۱۴ سال را از دیگر خدمات طرح تحول سلامت بیان کرد و گفت: ارائه خدمات رایگان به مادران باردار در شهر و روستا از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در حوزه بهداشت نیز در طرح تحول سلامت کارهای خوبی صورت گرفته است و به طور متوسط به ازای هر بیمار بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در بیمارستان های استان هزینه می شود.

وی عنوان کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۱۴۷ میلیارد تومان اقلام دارویی خریداری شده بود اما در سال ۹۳ به رغم افزایش حجم خدمات و افزایش ۱۰ درصدی ضریب اشتغال میزان خرید دارو به ۱۲۷ میلیارد تومان کاهش یافت.

وی شمار تخت های مورد نیاز بیمارستانی را دو هزار تخت اعلام کرد و گفت: متاسفانه از داشتن بیمارستان مختص اطفال در استان محروم هستیم و باید در این زمینه برنامه ریزی شود. مهر