مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: 175 هکتار اراضی جنگلی از طریق اجرای احکام قضایی خلع ید شد.

 ستار بابایی  در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه یک میلیون و 691 هزار هکتار مساحت منابع طبیعی و جنگل‌های منطقه ساری و نوشهر است که 510 هزار هکتار در حیطه اداره کل نوشهر و بقیه در حیطه اداره کل ساری است، اظهار کرد: متوسط بارنگی در مازندران 750 میلی‌متر است که نسبت به میانگین بارندگی در کشور نسبتا مناسب است.

وی افزود: مازندران به دلیل وجود کوه البرز، دریا و شیب زیاد شاهد بارش‌هایی است که سالانه موجب 15.9 تن فرسایش خاک در هکتار و 5.5 تن رسوب در هکتار در سطح استان می‌شود.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری ادامه داد: 550 هزار واحد دامی با ظرفیت 387 هزار هکتار مرتع در استان وجود دارد و وجود یک میلیون و 200 هزار واحد دامی مازاد یکی از مشکلات منابع طبیعی است.

بابایی با بیان اینکه 200 هزار هکتار عرصه دارای طرح جنگلداری فاقد مجری، 288 هزار هکتار عرصه تحت پوشش طرح مرتعداری و 100 هزار هکتار عرصه خارج از طرح مرتعداری وجود دارد، گفت: برای 700 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی باید مطالعات توجیهی انجام شود.

وی لغزش و رانش، آتش‌سوزی، آفت و بیماری، سیلاب و طوفان‌های شدید و مخرب را از عوامل تهدید و تخریب طبیعی اعلام کرد و افزود: تصرف اراضی ملی شده یا پدیده زمین‌خواری، قاچاق چوب و محمولات جنگلی و برداشت بی‌رویه و غیر‌ اصولی توسط بهره‌برداران از عوامل تهدید و تخریب غیرطبیعی است.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اعلام اینکه در راستای تبصره ذیل ماده 55، 175 هکتار از اراضی از متجاوزان خلع ید شد، اظهار کرد: تاکنون 272 فقره پرونده از طریق اجرای احکام قضایی منجر به خلع ید شد.

بابایی با بیان اینکه یک‌هزار و 775 فقره پرونده درباره قطع درخت تشکیل شده است، تصریح کرد: در 2.5 سال اخیر یک‌هزار و 17 فقره پرونده با 816 مترمکعب برای محصولات غیرمجاز تشکیل شد.

وی با اعلام اینکه به 273 معدن مجوز فعالیت داده‌ایم که 135 معدن فعال است، گفت: در اجرای پروژه‌ها باید موارد زیست‌محیطی را رعایت کنیم.