المانیتور به دیدار اخیر میان ظریف وزیر امور خارجه با همتای مصری خود، سامح شکری در حاشیه مجمع عموم سازمان ملل در تیویورک، اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد دو کشور در حال نزدیک‌‌کردن دیدگاه‌های‌شان درباره بحران سوریه هستند.
بالا گرفتن تنش در روابط ایران و عربستان و رقابت شدید میان دو کشور در منطقه و بحران‌های مختلف سبب شده تا تمرکز اصلی رسانه‌های جهان به این موضوع معطوف شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که چگونه بحران سوریه باعث نزدیکی بیشتر ایران و مصر به سوی یکدیگر شده است. این سایت می‌نویسد: «بار دیگر به نظر می‌رسد که مصر و ایران به سوی بهبود روابط گام برمی‌دارند این‌بار همگرایی دو قدرت منطقه‌ای بر سر بحران سوریه است. تهران و قاهره روابط پرفراز و نشیبی را داشته‌اند. عادی‌سازی روابط میان دو کشور تقریبا شبیه یک سراب بوده است. در دسامبر سال ۲۰۰۳ میلادی حسنی مبارک رییس‌حمهوری وقت مصر در جلسه‌ای با همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس فناوری سازمان ملل در ژنو دیدار داشت. این اولین دیدار میان مقام‌های بلندپایه ایرانی و مصری با یکدیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ ایران بود. اما بهبود روابط روی نداد. احمدی‌نژاد در فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی به قاهره سفر کرد و مورد استقبال محمد مرسی رییس‌جمهوری پیشین مصر قرار گرفت اما بار دیگر این موضوع به گرم شدن روابط دوجانبه نیانجامید.»
مصر هم به ایران نزدیک‌تر ‌می‌شود/المانیتور: این خبر خوبی برای برای آمریکا و عربستان نیست
این سایت در ادامه اشاره می‌کند که مخالفت ایران با پیمان کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل در سال ۱۹۷۸ میلادی و میزبانی قاهره از شاه مخلوع ایران و نامگذاری خیابانی در تهران به نام خالد اسلامبولی عامل ترور انور سادات رییس‌جمهوری مصر همگی از جمله عوامل تنش‌زا در روابط ایران و مصر بوده‌اند.  این سایت در ادامه اشاره می‌کند که سه محدودیت مهم در روند عادی‌سازی روابط مصر و ایران وجود داشته‌اند و می‌افزاید: «سیاست امریکا تلاش برای منزوی‌کردن ایران بوده که از زمان توافق هسته‌ای این سیاست واشنگتن تضعیف شده است. سیاست اسرائیل در رویارویی با ایران نیز پس از برجام تشدید شده و در نهایت عربستان سعودی در تلاش برای جلوگیری از نفوذ ایران پس از بهار عربی و برجام بوده است.»
المانیتور اشاره می‌کند که موضع مصر در بحران سوریه در زمان تصدی مرسی بر امور در آن کشور به عربستان سعودی نزدیک‌تر بود و در این باره می‌افزاید: «او به عنوان یک اخوانی خواستار سقوط بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه بود. او در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۲ میلادی در نشست جنبش عدم تعهد در تهران از دولت سوریه انتقاد کرد. او هم‌چنین از حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه انتقاد کرد و به نفع امارات موضع‌گیری کرد. یک دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی که نخواسته نامش فاش شود پیش‌تر به المانیتور گفته بود که مرسی گفته بود تنها چند ساعت به تهران سفر کرده و نمی‌خواسته شب را در تهران بماند. در مقابل اما سیسی از سال ۲۰۱۳ میلادی که قدرت را در دست گرفته سیاست خارجی مصر را به تدریج تغییر داده است. او در تلاش برای نزدیک‌شدن به روسیه است حرکتی که به گرمی از سوی مسکو با استقبال موجه شده است و روسیه در حال مذاکره برای استفاده از پایگاه‌های نظامی در مصر است».
این سایت در ادامه به دیدار اخیر میان ظریف وزیر امور خارجه با همتای مصری خود، سامح شکری در حاشیه مجمع عموم سازمان ملل در تیویورک، اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد دو کشور در حال نزدیک‌‌کردن دیدگاه‌های‌شان درباره بحران سوریه هستند. این سایت همچنین اشاره می‌کند که پیش‌شرط ایران برای حضور در نشست اخیر درباره سوریه لزوم حضور نمایندگان عراق و مصر، مانوری از سوی ایران است که خبر خوبی برای امریکا و عربستان سعودی به نظر نمی‌رسد.
این سایت در پایان می‌نویسد: «این نشان می‌دهد که وزن ایران و روسیه در گفت‌‌وگوهای چندجانبه در سوریه در حال رشد است. با این حال، باید دید که آیا مصر به‌طور کامل با ایران و محور تحت رهبری روسیه هماهنگ می‌شود یا در نهایت در مقابل فشار عربستان و امریکا تسلیم خواهد شد.»