معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست،خسارت وارد آمده به مردم از ناحیه آلودگی هوا را 30 میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: مصرف انرژی در ایران 9 برابر متوسط مصرف در کشورهای صنعتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار که به عنوان نماینده دولت در حمایت از لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در جلسه علنی روز چهارشنبه سخنرانی می کرد، گفت: ما تنها در بخشی از روستاها در کشور هوای سالم داریم و جلوگیری از آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردار است لذا این لایحه با همکاری همه بخش های اجرایی و وزارتخانه ها تدوین شده و لایحه ای کارآمد و به روز است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه از 20 سال پیش قوانینی در ارتباط با آلودگی هوا در کشور داشتیم که امروز باید آنها را روزآمد کنیم، تصریح کرد: در لایحه جدید این اتفاق افتاده و بخشی از مواد آن مرتبط با چالش های جدیدی نظیر آلودگی هواست که مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد کرده است.
معاون رییس جمهوری خاطر نشان کرد: مساله مهم این است که از سال گذشته که سیاست های کلی نظام در موضوع محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، توانستیم لایحه جامع و کاملی را تقدیم مجلس کنیم و امیدواریم این قانون مورد موافقت نمایندگان قرار گیرد.
ابتکار ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که براساس مطالعات انجام شده،مردم از ناحیه آلودگی هوا سالانه حدود 30 میلیارد دلار خسارت می بینند و امروز نیز به این خسارت ها، خسارت ناشی از گرد و غبار هم اضافه شد.
وی با بیان اینکه اگر بتوانیم فقط الگوی مصرف سوخت را در کشور و صنایع اصلاح کنیم، بسیاری از مشکلاتمان حل می شود، تصریح کرد: منابع ملی ما در بخش انرژی با سرعت زیاد در حال اتلاف است، 9 برابر متوسط جهانی با مصرف انرژی مواجهیم و سهم ما در گازهای گلخانه ای در حال افزایش است؛
معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: این لایحه دقیقا در راستای بهبود مشکلات و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تنظیم شده و به این موضوع تاکید دارد که اگر قوانین مرتبط با آلودگی هوا به روز شود، می توانیم بسیاری از هزینه ها را مدیریت کنیم.
ابتکار اظهار داشت: با تصویب جزئیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا این پیام را به دنیا بدهیم که کشور ما یک قانون کارآمد و به روز برای مقابله با گسترش آلودگی و تولید گازهای گلخانه ای دارد.