معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران:

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران: با اشاره به مشکلات اندکی که در تولید مواد غذایی استان وجود دارد، گفت: محصولات کشاورزی مازندران سالم است.

 ونگ وا// علیرضا یونسی  در جلسه کارگروه سلامت استان مازندران در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: محصولات کشاورزی استان سالم است.

وی با اشاره به مشکلات اندکی که در تولید مواد غذایی استان وجود دارد، تصریح کرد: این مشکلات در جوامع پیشرفته نیز وجود دارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران خاطر نشان کرد: طرح درجه‌بندی مدارس استان به لحاظ رتبه‌بندی دانشگاه علوم پزشکی استان جدی گرفته شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران یادآور شد: در حوزه کمک‌رسانی به ساماندهی بوفه مدارس از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان استفاده شود.

وی در ارتباط با مصرف گندم جوانه‌زده در استان گفت: از ظرفیت کارشناسان برجسته استان در این زمینه استفاده شود و سریع‌تر این گندم‌ها تعیین تکلیف شود.

یونسی درباره کاهش مصرف نمک و افزایش مصرف سبوس در استان افزود: کاهش مصرف نمک مورد استقبال همه مردم قرار می‎گیرد ولی برای افزایش مصرف سبوس باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مردم اطمینان خاطر داشته باشند که تغییر رنگ نان تنها به دلیل استفاده از سبوس است.

وی یادآور شد: افکار عمومی را باید در ارتباط با افزایش مصرف سبوس هوشیار کرد و اطلاعات لازم در این ارتباط در اختیار مردم از طریق رسانه‌ها قرار گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران خاطر نشان کرد: در حوزه سورتینگ باید تصمیم درستی اتخاذ شود تا در کنار محصول سالم به کیفیت مرکبات استان خدشه‌ای وارد نشود.

یونسی در پایان گفت: از ظرفیت مسؤولان فنی در سورتینگ‌ها باید استفاده کرد و سورتینگ‌داران ملزم به داشتن مسؤول فنی شوند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی مازندران کم است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باقیمانده سموم در برخی از محصولات کشاورزی مازندران را دیدیم و میزان آن کم بود.

به گزارش ونگ وا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، دلاور حیدرپور پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه سلامت استان در واکنش به اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران مبنی بر وجود باقیمانده سم در برخی از محصولات تولیدی اظهار کرد: باقیمانده سموم کشاورزی در برخی از محصولات تولیدی را دیدیم که برای محصولات تولیدی مازندران کم بود.

وی با اعلام اینکه وجود باقیمانده سم در برخی از محصولات کشاورزی استان صفر نبود، تصریح کرد: در این حوزه بهتر است اساتید دانشگاه و افراد اثرگذار نظر بدهند، اما این روزها رویه به سمت‌وسویی رفت که به عنوان بحث روز مطرح است و بسیاری افراد خودشان را صاحب نظر می‎دانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: این موضوع را که برخی از کشاورزان از روی عدم اطلاع و آگاهی نسبت به مصرف سم اقدام می‎کنند، رد نمی‎کنم ولی سموم کشاورزی در مازندران بستگی به نیاز استان مصرف می‎شود، مقایسه مصرف سم مازندران با دیگر استانی که کشاورزی چندان زیادی ندارد نمی‎تواند مبنا باشد.

وی یادآور شد: متوسط مصرف سموم کشاورزی در هر هکتار 560 گرم در کشور است که این میزان در اروپا 700 گرم و در آمریکا یک کیلوگرم در هکتار است در شمال کشور این مقدار به دلیل تنوع اقلیم و از طرفی چند کشت بودن اراضی از متوسط کشوری بالاتر است.

حیدرپور خاطر نشان کرد: اینکه برداشت عمومی در استان وجود دارد که بر مصرف بالای کود و سم تاکید دارد را قبول ندارم، از طرف مصرف کود در استان از دیگر نقاط کشور پایین‎تر است از اینکه کود کمتری استفاده می‎کنیم مورد اتهام هستیم.

وی با اعلام اینکه میزان مصرف سم در دهه 70 تا 80 در استان 12 هزار تن بود ولی با اقدامات انجام شده در حال حاضر به زیر 4 هزار تن رسیده است، افزود: با کاهش مصرف سم جایگزین برای استفاده از سموم کم‌خطر نیز در دستور کار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: در مسیری قرار گرفتیم که می‎توانیم سموم روز و کم‌خطر را توصیه کنیم از طرفی کنترل واحدهای سم‌فروشی در دستور کار است؛ معدوم‌سازی سموم غیرمجاز و تاریخ مصرف گذشته و گاهی قاچاق نیز در دستور کار است که اقدامات قانونی در این زمینه انجام می‎شود.