تیمی بین‌المللی از محققان توانسته‌اند دلیل بی‌مزه شدن گوجه‌فرنگی در اثر باقی ماندن در یخچال را کشف کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از فیزورگ، محققان دانشگاه فلوریدا، دانشگاه کرنل و دانشمندان چینی، دلیل این بی‌مزگی را یخ زدن برخی از ژن‌های گیاه عنوان کرده‌اند و مدعی هستند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند به حل مشکل کمک کند.
سرد کردن گوجه‌فرنگی تا کمتر از 12 درجه سانتیگراد از ایجاد برخی مواد که با طعم گیاه مرتبط هستند، جلوگیری می‌کند. این امر باعث بی‌مزه شدن گوجه‌فرنگی می‌شود.
محققان در یافته‌های خود که در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا (PNAS) منتشر شده، نشان دادند که گوجه‌فرنگی‌ها پس از هفت روز نگهداری در دمای سه درجه سانتیگراد،‌ مواد تولیدکننده عطر و طعم خود را از دست دادند. حتی با نگهداری از آن‌ها برای سه روز در دمای طبیعی محیط هم طعم سبزی بازنگشت.
اما گوجه‌فرنگی‌هایی که تنها برای یک تا سه روز در سرما نگهداری شده بودند، طعم خود را حفظ کردند. تحقیقات بیشتر نشان داد که نگهداری طولانی‌مدت در سرما باعث کاهش فعالیت ژنهای خاص و در نتیجه بی‌مزه شدن گوجه‌فرنگی می‌شود.
این محققان اکنون در حال کار برای تولید گوجه‌فرنگی‌هایی هستند که طعم خود را در سرما از دست نمی‌دهند. اما تا آن زمان، آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که این سبزی را خارج از یخچال و در محل سایه قرار بدهید.
منبع: ایسنا