محمد بن‌سلمان نائب ولیعهد عربستان سعودی است. او علیرغم جوان‌بودنش تقریباً در تمام تصمیم‌گیری‌های ماه های اخیر عربستان سعودی نقش داشته است. روزنامه «نیویورک تایمز در گزارشی مفصل به نقش او در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و تبعات آن برای خاندان سلطنتی عربستان سعودی پرداخته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «او در تنظیم بودجه دولت و کاهش پرداختی‌های کارکنان بخش‌های دولتی نقش داشته است. همه این‌ها بخشی از اقدامات ریاضتی اقتصادی پادشاهی عربستان سعودی است که با کاهش قیمت نفت در دستور کار قرار گرفته است. این شاهزاده ۳۱ ساله در کمتر از دو سال به شناخته‌شده‌ترین چهره خاندان ثروتمند عربستان سعودی تبدیل شده است. گمانه‌زنی‌ها در این‌باره که ممکن است او وارث تاج و تحت سلطنت عربستان سعودی باشد افزایش یافته است. درجنگ یمن که میلیاردها دلار برای عربستان سعودی هزینه داشته و انتقادات بین‌المللی را به دلیل افزایش آمار تلفات غیرنظامی برانگیخته است، دست شاهزاده بن سلمان دیده می‌شود.
عامل جنگ‌میلیاردی سعودی‌ها در یمن، وارث تاج‌و‌تخت سلطنت‌عربستان می‌شود؟
او هم‌چنین خواستار کاهش وابستگی عربستان سعودی به نفت در حوزه اقتصادی است. علاوه‌براین او در زمینه کاهش محدودیت‌های اجتماعی برای جوانان سعودی نقش داشته است. ظهور این شاهزاده جوان در حالی صورت می‌گیرد که در دهه‌های گذشته در خاندان سلطنتی عربستان سعودی احترام به مقام‌های کهنسال‌تر و توجه به سلسله مراتب در دستور کار بوده است. پیش از این هرگز در تاریخ عربستان سعودی سابقه نداشته که نائب ولیعهد تا این اندازه اهمیت پیدا کند و تمرکز قدرت را در دست گیرد.
جاه‌طلبی‌های بی‌حد و حصر محمد بن سلمان مقام‌های خارجی را نگران کرده است و آنان بر این باورند که او می‌تواند محمد بن نایف ولیعهد ۵۷ ساله را کنار بزند و به پادشاه بعدی تبدیل شود. این موضوع می‌تواند اعضای خاندان سلطنتی را نیز آزرده‌خاطر کند؛ پادشاهی یک جوان که در تاریخ دهه‌ها پادشاهی آن کشور بی‌سابقه بوده است. ولیعهد یعنی بن نایف در زمینه مبارزه علیه تروریسم روابط عمیقی با واشنگتن داشته است و حمایت بسیاری از اعضای قدیمی‌تر خاندان سلطنتی را با خود دارد. اما بسیاری از مقام ‌های سعودی و آمریکایی بر این باورند که محمد بن سلمان خواستار تضعیف موقعیت اوست.»
عامل جنگ‌میلیاردی سعودی‌ها در یمن، وارث تاج‌و‌تخت سلطنت‌عربستان می‌شود؟
این روزنامه اما اشاره می‌کند که بسیاری از مردم عربستان سعودی این جوان پرانرژی را تحسین می‌کنند. این روزنامه می‌نویسد: «رسانه‌های خبری عربستان سعودی تصویر فردی سخت‌کوش را از او ارائه می‌دهند که جسورانه‌تر از پیشینیان خود تصمیم‌‌گیری می‌کند. دیگران اما او را چهره‌ای تازه به دوران رسیده و تشنه قدرت می‌بینند که می‌تواند با تغییرات بیش از اندازه بی‌ثباتی ایجاد کند.»
نیویورک تایمز اشاره می‌کند پرسش اصلی این است که رهبری پرانرژی اما کم‌تجربه می‌تواند بزرگترین اقتصاد جهان عرب را آن هم در زمانی که خاورمیانه غرق در بی‌ثباتی است به صورت موفقیت‌آمیز مدیریت کند؟ این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که اوایل سال جاری بن نایف، عربستان را برای دیدار با خانواده‌اش در ویلایی در الجزایر ترک کرد و چندین هفته در آن حا باقی ماند. این روزنامه اشاره می‌کند که ولیعهد عربستان به بیماری دیابت مبتلا است و براثر سوء‌‌قصد سال ۲۰۰۹ میلادی -بدلیل انفجار یک بمب توسط نیروهای افراطی- متحمل آسیب‌های جسمانی شده است. این روزنامه اشاره می‌کند که غیبت طولانی‌مدت او، آن هم در زمانی که عربستان درگیر جنگ در یمن است، قیمت نفت کاهش یافته و خاورمیانه در آشفتگی به‌سر می‌برد، گمانه‌زنی‌ها درباره اختلاف‌نظر او با محمد بن سلمان درباره مدیریت امور را افزایش داد.
عامل جنگ‌میلیاردی سعودی‌ها در یمن، وارث تاج‌و‌تخت سلطنت‌عربستان می‌شود؟
این روزنامه اشاره می‌کند که اعلام اتحاد نظامی کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم از سوی شاهزاده بن سلمان کاری بود که طبیعتا بن نایف بدلیل سابقه طولانی در همکاری در مبارزه علیه تروریسم باید انجام می‌داد. نیویورک تایمز می‌نویسد: «روابط شخصی دقیق میان این دو نفر نامشخص است اما رسانه‌ها می‌گویند که اختلافاتی میان آن دو وجود دارد. «جوزف کشیکیان» عضو ارشد مرکز ملک فیصل در ریاض که دارای تماس‌های گسترده با خاندان سلطنتی عربستان است می‌گوید هیچ موضوعی مهم‌تر از مسئله جانشینی برای اعضای خاندان سلطنتی وحود ندارد. این موضوع برای عربستان سعودی، متحدان منطقه‌ای و شرکای بین المللی آن کشور اهمیت دارد.
این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که به‌نظر می‌رسد بین نایف و محمد بن سلمان بر سر جنگ در یمن نیز اختلاف‌نظر وجود دارد. نیویورک‌تایمز اشاره می‌کند که شاهزاده بن سلمان خواستار سیاست خارجی قوی برای پادشاهی عربستان سعودی و تکیه کمتر به قدرت‌های غربی چون آمریکا برای تامین امنیت است.
عامل جنگ‌میلیاردی سعودی‌ها در یمن، وارث تاج‌و‌تخت سلطنت‌عربستان می‌شود؟
این روزنامه با اشاره به موضع بن سلمان درباره ایران می‌نویسد: «اومی‌خواهد حس هویت ملی را در عربستان گسترش دهد؛ حسی که از زمان تاسیس این کشور، پادشاهی در سال ۱۹۳۲ میلادی به این‌سو، سابقه نداشته است. او می‌خواهد از طریق دامن‌زدن به احساسات ناسیونالیستی، در کارزار جنگ علیه یمن با نیروی بیشتری کار کند. او در مصاحبه خود از روابط عمیق‌تر ایران و امریکا در دوران اوباما انتقاد کرده بود. افرادی که از نزدیک با شاهزاده بن سلمان آشنایی دارند می‌گویند که او تاکید دارد که عربستان سعودی باید نیروی مهم در تعیین رویدادهای خاورمیانه باشد. او خواستار مقابله با نفوذ ایران در منطقه است.
عامل جنگ‌میلیاردی سعودی‌ها در یمن، وارث تاج‌و‌تخت سلطنت‌عربستان می‌شود؟