کشور مالزی یکی از موفق ترین سیستم‌های اقتصادی جنوب شرق آسیا قلمداد می‌گردد. این کشور با جمعیتی حدود 25 میلیون نفر دارای رشد بیش از 5 درصدی تولید ناخالص ملی می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دومین مرحله از سفر به منطقه جنوب شرق آسیا به مالزی سفر کرده و مذاکراتی با “نجیب تون رزاق” نخست وزیر و دیگر مقام های بلندپایه این کشور برای توسعه همکاری‌ها انجام داد.

رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر مالزی در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه تاکید کردند که ضروری است همه تلاش‌ها بکار گرفته شود تا سال 2016 میلادی، سال تحرک مجدد در توسعه و تقویت روابط مشترک تهران – کوالالامپور باشد.

حجت الاسلام حسن روحانی در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به گسترش و تعمیق سطح همکاری‌های خود با کشورهای آسیایی و از جمله مالزی، بویژه در دوره پسا برجام است.

رییس جمهور با اشاره به حضور گسترده نمایندگان شرکتهای بزرگ دولتی و خصوصی کشورهای آسیایی و اروپایی در ایران طی ماههای اخیر و امضای تعداد زیادی تفاهمنامه و موافقتنامه همکاری، گفت: در دوره پسابرجام و بعد از رفع تحریم ها دروازه جدیدی در ایران به روی دوستان آسیایی برای همکاری گشوده شده است.

روحانی با اعلام اینکه فرصت برای حضور و سرمایه گذاری شرکتهای مالزیایی در بخش های مختلف انرژی، صنعت و حمل و نقل آماده است، افزود: همکاری شعب بانک های تجاری دو طرف و توسعه روابط کارگزاری بانک ها، زیر بنای تحرک در روابط اقتصادی است.
رییس جمهور ظرفیت همکاری های دو کشور در همه حوزه ها را بسیار فراتر از سطح کنونی دانست و تاکید کرد: در دوره جدید روابط، باید از این ظرفیت ها برای توسعه و تعمیق همکاریهای تهران – کوالالامپور به نفع دو ملت بهره حداکثری گرفت.

وی با اشاره به توانمندی شرکتهای ایرانی در بخش های مختلف از جمله راهسازی، انرژی و فناوری های نوین گفت: شرکتهای دو کشور می توانند در این حوزه ها با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند و در اولین گام باید تحرکی نوین در روابط بانکی دو کشور ایجاد شود؛ چرا که تقویت همکاری های بانکی، تسهیل کننده سرمایه گذاری های مشترک و روابط اقتصادی در بخشهای عمومی و خصوصی است.

محمد نجیب رزاق نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مالزی برای توسعه و تحکیم روابط همه جانبه با ایران هیچ مانعی نمی بیند، همکاری های بانکی را کلید توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت که موانع در این حوزه باید هر چه سریعتر برطرف شود.

نخست وزیر مالزی با اشاره به سخنان رییس جمهور کشورمان، اظهار داشت: دو کشور باید سریعا سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحریم ها بازگردانده و در مرحله بعدی نیز میزان مبادلات خود را به دو برابر افزایش دهند.

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ (اینــــــجا) کلیک کنید