دومین مناظره انتخاباتی میان دو کاندیدای دموکرات و جمهوری‌خواه برگزار شد.هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات و دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه وی پس از آن که برای مناظره وارد سالن شدند، با یکدیگر دست ندادند. محل برگزاری دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و مجری‌های مناظره مارتا ردتز از شبکه ای‌بی‌سی نیوز و اندرسن کوپر از سی‌ان‌ان بودند.
 هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات و دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه وی پس از آن که برای مناظره وارد سالن شدند، با یکدیگر دست ندادند. محل برگزاری دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و مجری‌های مناظره مارتا ردتز از شبکه ای‌بی‌سی نیوز و اندرسن کوپر از سی‌ان‌ان بودند.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ این دومین مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ است که در مقایسه با مناظره قبلی چالشی‌تر به نظر می‌رسد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، دو مسأله اظهارات ترامپ درباره زنان در یک ویدیو مربوط به سال ۲۰۰۵ و ماجرای ایمیل‌های کلینتون این مناظره را تحت‌الشعاع قرار داد. کارزار انتخاباتی در آمریکا ظرف روزهای اخیر بسیار پرجنجال بوده و درز صحبت‌های رکیکی از دونالد ترامپ مربوط به ۱۱ سال پیش، او را تحت فشار گذاشت و او در مقابل سعی کرد با اشاره به روابط جنسی بیل کلینتون، همسر هیلاری کلینتون، به رقیب دموکراتش حمله کند. ترامپ ساعاتی قبل از آغاز مناظره در نشست مطبوعاتی با چهار زنی حاضر شد که بیل کلینتون را به رابطه و آزار جنسی متهم می‌کنند.
در دومین مناظره کلینتون و ترامپ چه گذشت؟/تهدید ترامپ به زندانی‌کردن کلینتون+تصاویر
یکی از برگزارکنندگان مناظره پیش از آغاز آن اطمینان خاطر داد که تیم فنی برگزاری مناظره و پخش ملی و بین‌الملل آن زبده‌ترین‌ها هستند.  ترامپ پس از مناظره قبلی از “اشکال فنی” میکروفونش شکایت داشت.
ترامپ گفت: من بابت این نوار ویدیویی پوزش خواسته‌ام؛ از خانواده‌ام و از آمریکایی‌ها. به زنان احترام می‌گذارم و از این ویدیو ابراز شرمساری می‌کنم. اگر من حرف‌هایی شرم‌آور زده‌ام، بیل کلینتون واقعا کارهایی کرده است. هیلاری کلینتون باید شرمسار باشد. کلینتون در واکنش گفت:  این ویدیو واقعا منعکس‌کننده دونالد ترامپ است. این دونالد ترامپ واقعی است. این تنها در مورد یک ویدیو نیست. ترامپ هرگز معذرت‌خواهی نکرده است. او از آقا و خانم خان (که پسرشان در جنگ کشته شد) معذرت نخواست. او از قاضی فدرال که پدر و مادرش مکزیکی بودند، معذرت نخواست. از اوباما به خاطر مطرح کردن مساله زادگاهش معذرت نخواست. او به اوباما برای دروغ نژادپرستانه درباره محل تولدش یک معذرت‌خواهی بدهکار است.
کاندیدای دموکرات همچنین گفت: من هیچ وقت صلاحیت دیگر نامزدهای جمهوری‌ خواه برای ریاست‌جمهوری را زیر سوال نبرده‌ام. وی افزود، با بسیاری از جمهوری‌خواه‌ها اختلاف نظر دارد اما مسأله‌اش با ترامپ متفاوت است و او از چند ماه پیش اعلام کرده که ترامپ صلاحیت ریاست‌جمهوری و فرماندهی کل قوا را ندارد.
در بخش دیگری از این مناظره به سوریه پرداخته شد. در این راستا کلینتون وضعیت سوریه را فاجعه‌بار خواند و به همکاری ایران و روسیه با بشار اسد اشاره کرد.  وی با بیان این که روسیه با تمام قوا در سوریه حاضر است، مدعی شد، تلاش های مسکو در راستای حذف کامل شورشیان مخالف اسد در حلب است. این کاندیدای دموکرات گفت که در سوریه به دنبال ایجاد مناطق امن و منطقه پرواز ممنوع خواهد بود.
وی افزود، در صورت لزوم حاضر است با روسیه همکاری کند؛ همان‌طوری که همکاری کرد تا ایران را مورد تحریم قرار دهند و برنامه هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله محدود کنند.
ترامپ:
در مورد ایران، شما این کشور را از طریق احمقانه‌ترین توافقی که من در تاریخ توافق‌ها سراغ دارم، بسیار قدرتمند کردید
ترامپ نیز در واکنش اظهار کرد، هیلاری کلینتون در توافق هسته‌ای ایران دخیل بوده است. وی برجام را احمقانه‌ترین توافق در تاریخ توافق‌ها دانست و گفت: در مورد ایران، شما این کشور را از طریق احمقانه‌ترین توافقی که من در تاریخ توافق‌ها سراغ دارم، بسیار قدرتمند کردید.
کاندیدای جمهوری‌خواه اظهار کرد: من اسد را دوست ندارم اما اسد در حال کشتن داعش است. روسیه در حال کشتن داعش است. ایران در حال کشتن داعش است.
وی با تأکید بر این که باید نگران داعش باشیم، اذعان کرد، با مایک پنس، معاونش در زمینه سوریه اختلاف نظر دارد.
کلینتون:
از نیروهای زمینی آمریکا علیه حکومت سوریه استفاده نخواهم کرد کلینتون نیز گفت: از نیروهای زمینی آمریکا علیه حکومت سوریه استفاده نخواهم کرد. از نیروهای ویژه در سوریه استفاده می‌کنیم و خواهیم کرد.
ترامپ با بیان این که کلینتون فقط حرف می‌زند اما او واقعا به مردم آمریکا کمک خواهد کرد، تصریح کرد: کلینتون فقط رأی مردم را می‌خواهد و بعد از آن کاری نخواهد کرد. من به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و لاتینوها کمک خواهم کرد.
کاندیدای جمهوری‌خواه خاطرنشان کرد، کلینتون در رقابت مقدماتی به طور منصفانه‌ برنی سندرز را پشت سر نگذاشته است و فایل‌های ویکی‌لیکس این را نشان‌ می‌دهد. ترامپ همچنین گفت، با این نظر برنی سندرز موافق است که هیلاری کلینتون قدرت قضاوت درست ندارد. ترامپ گفت، کلینتون درباره ایمیل‌هایش دروغ‌های فراوانی گفته است. کلینتون در پاسخ گفت، هر چه ترامپ می‌گوید، دروغ است. ترامپ رقیب دموکرات خود را تهدید کرد که بابت ایمیل‌هایش به زندان می‌افتد و افزود: اگر پیروز شوم، یک دادستان ویژه برای رسیدگی به ایمیل‌های هیلاری کلینتون تعیین می‌کنم.
کلینتون در ادامه این مناظره با بیان این که مسئولیت خود را در مورد مسأله ایمیل‌ها می‌پذیرد، اضافه کرد، ادعاهای نادرستی در این باره مطرح شده است. به گفته این کاندیدای دموکرات، هیچ سند محرمانه و طبقه‌بندی شده‌ای به واسطه سرور شخصی ایمیل‌های وی به دست دیگران نیفتاده است.
در دومین مناظره کلینتون و ترامپ چه گذشت؟/تهدید ترامپ به زندانی‌کردن کلینتون+تصاویر
در ادامه ترامپ مجری‌ها را متهم کرد که طرفدار کلینتون هستند. ترامپ فضای مصاحبه را «یک (خودش) به سه (دو مجری و کلینتون)» خواند.
یکی از حضار در باره سیستم درمانی و هزینه‌های آن پرسید که کلینتون در پاسخ گفت، در سیستم درمانی اوباما اصلاحاتی انجام خواهد داد. مجری سوال درباره سیستم درمانی اوباما را از کلینتون پرسید و گفت: شوهر شما بیل کلینتون این سیستم را احمقانه‌ترین چیز دنیا خواند. کلینتون گفت: مشکلاتی در این سیستم درمانی وجود دارد اما باید آن را اصلاح کرد؛ نه این که به کلی آن را دور بیندازیم. ترامپ نیز در این باره گفت: سیستم درمانی اوباما سیستم بسیار بدی است. ما باید آن را لغو و با سیستم ارزان‌تری جایگزین کنیم.  سیستم درمانی اوباما یک فاجعه است.
در بخش دیگری از این مناظره سوالی درباره مسلمانان مطرح شد. ترامپ در این باره گفت: اسلام‌هراسی یک مشکل واقعی است اما در عین حال، باید پذیرفت یک مسأله‌ دیگر هم وجود دارد. این مسأله یک اسم دارد و اسمش افراط‌گرایی است. باید اطمینان خاطر حاصل کنیم که مسلمانان چیزی را که می‌بینند، گزارش کنند.
کلینتون نیز در این خصوص اظهار کرد: آمریکای من، آمریکایی است که همه در آن جایگاهی دارند. مسلمانان باید چشم و گوش ما باشند و در مبارزه با تروریسم به ما کمک کنند. ما با اسلام در جنگ نیستیم. مهم است که آنها احساس کنند بخشی از کشور ما هستند.
براساس گزارش ایسنا، ترامپ تصریح کرد، به دنبال ارزیابی جدی مسلمانانی است که می‌خواهند وارد آمریکا شود. افزایش ورود مسلمانان از مناطقی مثل سوریه به آمریکا مثل بزرگ‌ترین اسب تروا است.
در ادامه کلینتون گفت، موضع ترامپ درباره منع مسلمانان خطرناک و غلط بوده و گروه‌های افراطی از آن برای گرفتن نیروی جدید استفاده می‌کنند. کلینتون تصریح کرد: ما نمی‌توانیم منعی بر مبنای مذهب داشته باشیم. ما کشوری هستیم که بر مبنای آزادی مذهب ساخته شده‌ایم.
کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سایت افشاگر ویکی‌لیکس را با روسیه مرتبط دانست و گفت، روسیه می‌خواهد روی انتخابات اثر بگذارد. ترامپ این‌گونه واکنش نشان داد: هر وقت چیزی اتفاق بیفتد، روسیه را مقصر می‌دانند. . به هر حال عالی می‌شود اگر رابطه آمریکا با روسیه خوب شود؛ چرا که این دو می‌توانند مشترکا به داعش حمله کنند.
ترامپ هیلاری کلینتون را متهم کرد که درباره اظهارنامه مالیاتی او ایرادهایی مطرح می‌کند؛ در حالی که خودش به عنوان سناتور می‌توانسته جلوی راه‌های قانونی دور زدن اداره مالیات و فرار مالیاتی را بگیرد. ترامپ افزود، کلینتون این کار را نکرده زیرا دوستان ثروتمندش که به او برای تبلیغات انتخاباتی کمک می‌کنند، از این راه‌ها برای فرار مالیاتی استفاده می‌کنند.
ترامپ خاطرنشان کرد، از یک مسیر قانونی برای نپرداختن مالیات فدرال استفاده کرده است؛ همان طوری که دوستان هیلاری کلینتون از این مسیرها استفاده کرده‌اند.
کاندیدای جمهوری‌خواه افزود: هیلاری کلینتون ۳۰ سال است که اینجا بوده و هرگز عوض نمی‌شود.
وی باری دیگر تأکید کرد: هر وقت بازرسی تمام شد، اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر می‌کنم.
ترامپ گفت: کلینتون مالیات‌ها را افزایش خواهد داد اما اگر من رئیس‌جمهور شوم، مالیات را کم می‌کنم. در مقابل، کلینتون گفت: در صورتی که رئیس‌جمهور شوم، با دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان همکاری می‌کنم.
منبع تصاویر: خبرگزاری رویترز