ایران هنوز در تلاش برای تثبیت موقعیت خود در دوران پساتحریم است. باید دید آیا مردم ایران نامزدی که خواستار بهبود روابط با جهان است را انتخاب خواهند کرد یا بالعکس. انتخابات بعدی مهم‌ترین انتخابات برای یک نسل خواهد بود.
 ماه‌های پیش‌رو برهه زمانی مهمی برای جهان خواهند بود چرا که چندین انتخابات مهم برگزار خواهند شد که پس از 5 انتخابات مهم پیش‌رو برای جهان/انتخابات ایران، مهم‌ترین انتخابات برای یک نسلانتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید منتظر آن باشیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ پنح انتخابات مهم پیش رو در جهان در ماه های آینده به شرح ذیل خواهند بود:
همه پرسی قانون اساسی ایتالیا در زمستان ۲۰۱۶ میلادی
تصور کنید که کشور شما ۶۳ دولت ظرف مدت ۷۱ سال داشته است. این کشور اکنون با یک بحران سیاسی عمیق مواجه شده است و به نظام سیاسی متصلبی مبتلا گشته که امکان مدیریت آن وجود ندارد این وضعیتی بوده که متئو رنزی نخست زویر ایتالیا از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو با آن مواجه بوده است. راهکار او چه بود. کاهش قابل توجه از قدرت سنا به نفع پارلمان ایتالیا و در این میان برخی از اصلاحات ساختاری در حوزه قانونگذاری نیز روی داده اند. با این حال، علیرغم آن که اصلاحات رنزی می توانند ثبات سیاسی را برای رم به ارمغان آورند اما قرار است با توجه به اختلافات مطرح شده برای اجرای این اصلاحات همه پرسی برگزار شود. این همه پرسی در واقع آزمون و محکی برای رنزی خواهد بود ازمونی مشابه همه پرسی خروح بریتانیا از اتحادیه اروپا که سبب شد دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا از سمت خود به دلیل چنین اشتباه تاکتیکی‌ای استعفا دهد. به نظر می رسد رنزی نیز در حال پیمودن راه کامرون است. او اکنون ۳۰ درصد محبوبیت دارد که اصلا برای کسب حمایت از همه‌پرسی به نفع او کافی نیست. اروپا امیدوار است که پس از برگزاری همه‌پرسی دوران انتقال سیاسی در ایتالیا دچار دردسر دیگری نشود.
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی
فرانسه در خط مقدم نبرد در اروپا در مقابله با افراط‌گرایی داعش قرار دارد و هزینه سنگینی را نیز برای آن پرداخت کرده است. حملات پاریس از جمله آن‌ها بوده‌اند. در این میان، مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه خواستار برخورد فوری با مهاجران شده است. وضعیت امنیتی در فرانسه سبب شده تا محبوبیت فرانسوا اولاند بدشت کاهش یابد آن هم به میزانی ۱۵ درصدی . معترضان معتقدند که او نتوانسته کارآمدی لازم را از خود برای رفع نگرانی‌های امنیتی شهروندان فرانسوی و بهبود وضعیت اقتصادی‌شان نشان دهد. نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری سابق راستگرای فرانسه نیز خواستار بازگشت به عرصه سیاسی است. در نهایت آلن ژوپه نخست وزیر پیشین راست گرای میانه‌روی فرانسه نیز خواستار حضور در کارزار انتخاباتی است. در صورتی که لوپن رییس جمهوری فرانسه شود او موضوع برگزاری همه پرسی برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار خواهد داد. برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به اندازه کافی دردناک بود حال فرگزیت اگر روی دهد آسیبی جدی به بنیادهای اتحادیه اروپا وارد خواهد آمد.
انتخابات فدرال آلمان در پاییز ۲۰۱۷ میلادی
اتحادیه اروپا قطعا نمی‌توان خروج احتمالی آلمان از آن اتحادیه که خود نقش رهبری‌کننده‌اش را برعهده دارد تحمل کند. آنگلا مرکل بدون شک هنوز هم بهترین فردی است که می‌تواند رهبری آلمان را در دست داشته باشد اما او اکنون در مقایسه با یک ده گذشته از نظر سیاسی وضعیت دشوارتری دارد. او به دلیل سیاست درهای باز در قبال ورود پناهجویان به المان مورد انتقادات گسترده ای قرار گرفته است. او محبوبیت خود را از دست داده و این موضوع به ظهور حزبی تحت عنوان الترناتیو برای آلمان انجامیده که موضعی ضد اسلامی  ضد مهاجران را دارد. این حزب توانسته از سال ۲۰۱۳ مییلادی که تاسیس شده در انتخابات‌های محلی موفق شود و کرسی ‌های ۱۰ پارلمان از ۱۶ پارلمان المان را از آن خود کند.
مرکل حتی اگر ر انتخابات برنده نیز شود با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد بود.
انتخابات ریاست جمهوری ایران در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی
در ایران روند تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دشوار است و شورای نگهبان متشکل از ۱۲ نفر از فقها و حقوقدانان در این باره تصمیم‌گیری می‌کند. ساختار سیاسی ایران پیچیده است. این حسن روحانی رییس جمهوری کنونی ایران بود که به حصول برجام کمک کرد البته با تایید نهایی مقام عالی رهبری ایران. با این حال، ایران هنوز در تلاش برای تثبیت موقعیت خود در دوران پساتحریم است. باید دید آیا مردم ایران نامزدی که خواستار بهبود روابط با جهان است را انتخاب خواهند کرد یا بالعکس. انتخابات بعدی مهم‌ترین انتخابات برای یک نسل خواهد بود.
انتخابات انتقال قدرت در داخل رهبری حزب کمونیست چین در پاییز سال ۲۰۱۷ میلادی
شاید این بزرگترین انتقال قدرت سیاسی در جهان باشد که در سال آینده خواهیم دید اگرچه یک انتخابات واقعی نیست. چین خود را برای نوزدهمین کنگره حزب کمونیست آماده می‌سازد جایی که رهبران ارشد برای پنج سال آینده انتخاب خواهند شد. کنگره سال ۲۰۱۷ میلادی براحتی می‌تواند مسیر چین برای ۱۵ سال آینده را تعیین کند. در حدود نیمی از ۱۸ عضو ارشد قدرتمند دفتر سیاسی حزب در پاییز آینده جابجا خواهند شد و مهم‌تر از آن جابجابی ۵ عضو از ۷ عضو دائمی کمیته سیاسی خواهد بود؛ افرادی که قدرت نهایی در آن کشور را در اختیار دارند. در این میان تنها اعضایی که تا سال ۲۰۲۲ میلادی زمان پایان دوره دوم خدمت‌شان در مناصب خود باقی خواهند مانند شی جین پینگ رییس‌جمهوری کنونی چین و لی کگیانگ نخست‌وزیر. اما به احتمال زیاد جانشین‌های احتمالی آنان انتخاب خواهند شد این انتخابات از آن‌رو اهمیت دارد که چین اجرای اصلاحات بلندپروازنه و پیشرفت اقتصادی را مدنظر خود قرار داده است. در صورت وقوع هرگونه تحول و اصلاحاتی در چین کل جهان از آن تاثیر خواهند پذیرفت.