ونگ وا؛ سرویس اجتماعی، فاطمه نوری:عوامل متعددی در ایجاد و تشدید مشکلات احتمالی سیستم هدایت آب‌های سطحی در داخل شهر‌ها وجود دارد که سبب ایجاد خسارت به مناطق مسکونی شده و نارضایتی مردم و ساکنان را به همراه دارد. تجمع آب در معابر، با هجوم سیلاب سبب ایجاد وقفه در رفت و آمد ساکنان می‌شود.
عواملی مانند نبود یک سیستم کارآمد در هدایت آب‌های سطحی، بی‌توجهی به دفع آب‌های سطحی در گذشته و حال، استفاده چند منظوره از سیستم دفع آب‌های سطحی در حال حاضر از جمله تخلیه فاضلاب شهری و ناکافی بودن ظرفیت عبور جریان آب در کانال‌های موجود هنگام ریزش‌های جوی سبب وارد شدن خسارت به اهالی و ساکنان آن منطقه می‌شود.
*کفگیر به ته دیگ خورده است
چندی پیش یکی از ساکنان محدوده کوچه نوذری محله دخانیات ساری پیامی مبنی بر طولانی شدن روند ساخت کانال شهری در این محدوده و مزاحمت‌های تاخیر اجرای پروژه فرستاده بود که بهانه‌ای برای تهیه این گزارش شد. یکی از اهالی کوی شهید نوذری به همشهری گفت: از اسفند سال گذشته شرکت پیمانکار با حضور کارگران حفاری این خیابان را آغاز کرد. برخی می‌گویند شهرداری با پیمانکار و کارگران قرار‌دادی نبسته و بدون دستمزد مشغول فعالیت هستند. پیمانکار هزینه زیادی صرف این پروژه کرد و در حال حاضر کفگیرشان به تهِ دیگ خورده است.
ریاحی با بیان این‌که پیش از ساماندهی و ساخت این کانال منزلم بیش از 10 بار دچار آبگرفتگی شد، اظهار کرد: در بارندگی شدید اخیر آب داخل کانال بیشتر از یک سوم ارتفاع بالا نیامده بود و نسبت به گذشته وضعیت بهتری داشت. امیدواریم وعده پایان ساخت کانال تا ماه آینده حقیقت داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر مشکل آبگرفتگی اساسی در این کوچه وجود ندارد و پس از ساخت کانال شاهد بالا آمدن آب جوی و سرازیر شدن آن به خیابان و کوچه نیستیم اما بوی تعفن فاضلاب سبب آزار و اذیت ساکنین و اهالی می‌شود. ضمن این‌که یک سال است رفت‌وآمد در کوچه برای ساکنان مشکل شده است. متأسفانه کار پیمانکار به کندی پیش می‌رود.
صالحپور یکی دیگر از اهالی خیابان شهید نوذری با بیان این‌که در سال گذشته با بارندگی شدید منزل ما دچار آبگرفتگی شده بود و دچار خسارت فراوانی شدیم، به ونگ وا گفت: بعد از ساخت کانال جدید آبگرفتگی کوچه کمتر شد، اما همچنان بوی فاضلاب باعث آزار و اذیت همسایگان و ساکنان محل می‌شود.
خانم غفاری سرایدار مدرسه شهید جولایی نیز خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته با بارش باران جوی آب سرریز شده و سطح خیابان پر از آب و زباله می‌شد. سال گذشته با بارندگی شدید آب باران تا راه‌پله، راهرو و حیاط مدرسه پیشروی کرده بود اما با ساخت کانال جدید مشکلی برای آبگرفتگی وجود ندارد و عبور و مرور دانش‌آموزان به راحتی انجام می‌شود.
شیرزاد نیز یکی از اهالی این محله است که از خسارات پیش از ساخت کانال در خیابان شهید نوذری گفت و اظهار کرد: کارگران برای تکمیل کانال جدید سخت مشغول فعالیت هستند تا پیش از فصل بارندگی کارها با سرعت بیشتری انجام شود.
وی در خصوص بوی نامطبوع فاضلاب در کوچه شهید نوذری گفت: نبود شبکه فاضلاب در فصول سرد و گرم برای اهالی مشکلاتی را به همراه دارد. در فصل تابستان و روزهای آفتابی به دلیل گرمای بیش از حد بوی تعفن از کانال آب حس می‌شود.
*پروژه کند پیش می رود
یکی دیگر از اهالی که 70 ساله و ساکن کوی شهید نوذری است با بیان این‌که خیابان شهید نوذری طی سال‌های گذشته با بارندگی شدید دچارآبگرفتگی‌های فراوانی  اظهار کرد: در حال حاضر با ساخت کانال عریض‌تر و هدایت آب‌های سطحی و پیشروی کند پروژه ها برای نخستین بار مشکل آبگرفتگی حل شده بارش اخیر نخستین بارشی بود که من توانستم راحت بخوابم.
یکی دیگر از اهالی که 70 ساله و ساکن کوی شهید نوذری است، با اشاره به اینکه خیابان شهید نوذری طی سال های گذشته با بارندگی شدید دچارآبگرفتگی فراوانی می شد، اظهار کرد: در حال حاضر با احداث کانال عریض تر و هدایت آب های سطحی برای اولین بار مشکل آبگرفتگی حل شد،
یکی از دانش‌آموزان دبیرستان شهید جولایی که از نحوه ساخت‌و‌ساز و تکمیل پروژه شاکی است در این‌باره به ونگ وا گفت: رفت‌و‌آمد و گذر از کوچه شهید نوذری برای ما مشکل است و روزهای بارانی کفش و لباس ما خیس و گل‌آلود می‌شود. تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان شهید جولایی نیز هنگام تعطیل شدن و گذر از خیابان خواستار تکمیل هر چه زودتر این کانال شدند.
یکی از کارمندان شهرداری منطقه 3 با بیان اینکه جابه‌جایی تاسیسات از حوزه کار پیمانکار خارج است، اظهار کرد: با وجود شبکه‌های فیبر نوری مخابرات، لوله‌های گاز و آب حفاری به عمق 4 متر امکانپذیر نبود. جابه‌جایی لوله‌های گاز به طول 300 متر زمانبر است. جابه‌جایی لوله‌ها و فیبر نوری در چند مرحله انجام شده و رانشی بودن زمین هم در تاخیر اجرای این پروژه بی‌تاثیر نیست. رئیسی افزود: اجرای این پروژه توسط شهرداری و با همکاری اداره آب و فاضلاب و شرکت گاز در حال انجام است. جابه‌جایی و قطع گاز ساکنان در فصل زمستان امکانپذیر نیست. بنابراین فعالیت در فصول گرم بهتر انجام می‌شود. به‌دلیل سرمای هوا در اتمام این پروژه تاخیر وجود داشت.
این عضو شهرداری منطقه 3 ساری با بیان این‌که ساخت کانال اعتراض برخی از اهالی را نیز در پی داشت، خاطرنشان کرد: عده‌ای از اهالی برای اعتراض به شهرداری مراجعه کردند و گفتند با بالا آمدن سطح خیابان، در ورودی و حیاط منزل‌مان دچار مشکل می‌شود.رئیسی افزود: کانال شهید نوذری به تنهایی جوابگوی صد‌درصدی بارش 5 ساله نیست. دبی ابعادی و طرح شده 5 ساله باید جوابگوی شدت بارش باران باشد. اما در اجرا دچار مشکل می شود. در اجرای این طرح به تاسیسات اجازه افزایش عرض داده نمی‌شود و برای وارد شدن به عمق زیاد با مشکل مواجه می‌شویم.
وی با اشاره به این‌که پیمانکار پروژه می‌توانست سطح کانال را بیشتر بالا بیاورد و عمق آن را بیشتر کند اما ساکنان و اهالی محل با بالا آمدن سطح کانال مشکل دارند، گفت: البته حق با اهالی است. زیرا آن‌ها انتقاد دارند که کف حیاط منزل دچار مشکل می‌شود. اما شرکتی که پیشنهاد این طرح را داشته قول داده 70 درصد دبی را هدایت می‌کند.سخنگو و مجری این پروژه با بیان این‌که برای ساخت کانال بزرگ‌تر مشکل خروجی و ریل در این منطقه وجود دارد گفت: از ابتدای فعالیت تا کنون 6 ماه گذشته اما مشخص نشده با کدام شرکت قرارداد بسته‌اند.

با شهرداری و اداره گاز مشکل داریم

ساجدی با بیان این‌که هنگام بارندگی با مشکل سرازیر شدن آب و تعطیلی کار مواجه هستیم، گفت: 3 ماه برای هماهنگی با ادارات و شروع پروژه زمان صرف شده و بیشتر با شهرداری و اداره گاز مشکل داریم. بین شهرداری و پیمانکار اختلاف نظر زیادی وجود دارد و با جابه‌جایی دستورالعمل اجرای کانال زمان‌بر شده است. سعی داریم ساخت کانال و اجرای این پروژه تا ماه آینده به پایان برسد.