«دیدار اخیر شاهزاده محمد بن نایف از آنکارا نشانه‌ای بود از این که اردوغان به طور هماهنگ علاوه بر نزدیکی به تهران رویکردی مشترک را با عربستان سعودی در پیش گرفته است. اردوغان در این راستا از اقدام کنگره امریکا در محکوم کردن ریاض درباره نقش داشتن در حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر انتقاد کرده است.»
ایجاد روابط حسنه میان تهران و انکارا می‌تواند به کاهش درگیری های فرقه‌ای در خاورمیانه کمک کند. این عنوان بهبود روابط ایران و ترکیه علیرغم اختلاف‌نظر درباره سوریهگزارشی است که روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» درباره بهبود روابط اخیر میان ایران و ترکیه منتشر کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه با اشاره به این‌که در جریان جنگ داخلی در سوریه ایران از دولت اسد و ترکیه از معارضان سوری حمایت می‌کند، اشاره دارد که در همان حال، وزیر امور خارجه ایران برای دومین‌بار در دو ماه اخیر به آنکارا سفر کرد تا درباره چگونگی بهبود روابط دوجانبه و تقویت تجارت متقابل و تقویت همکاری در حوزه انرژی با مقام‌های ترک رایزنی نماید.
این روزنامه اشاره می‌کند که دوستی بیش‌تر میان کشور با اکثریت جمعیت سنی ترکیه با‌ ایران با اکثریت جمعیت شیعه از اوایل سال جاری آغاز شد و پس از شکست کودتای ماه ژوئیه گذشته در ترکیه سرعت گرفت. این روزنامه می‌افزاید: «این موضوع به کاهش تنش‌های فرقه‌ای در منطقه کمک خواهد کرد و دو قدرت منطقه‌ای خواهند توانست با تمرکز بر نقاط اشتراک و دغدغه‌های همسان درباره سوریه از اختلاف نظرهای فی‌مابین بکاهند.»
وال‌استریت‌ژورنال در ادامه به نقل از «عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی در دانشگاه امارات متحده عربی اشاره می‌کند که ترکیه در حال بازی متعادلی برای ایجاد توازن قوا در روابط خود می‌باشد. با این حال، او گمان نمی‌کند که گسترش روابط ترکیه با تهران تا حدی پیش رود که آنکارا عربستان سعودی و کشورهای و عربی حاشیه خلیج فارس را از خود آزرده خاطر سازد.
این روزنامه می‌افزاید: «دیدار اخیر شاهزاده محمد بن نایف از آنکارا نشانه‌ای بود از این که اردوغان به طور هماهنگ علاوه بر نزدیکی به تهران رویکردی مشترک را با عربستان سعودی در پیش گرفته است. اردوغان در این راستا از اقدام کنگره امریکا در محکوم کردن ریاض درباره نقش داشتن در حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر انتقاد کرده است».
وال استریت ژرنال اشاره می‌کند که درموضوع ایران اما رویکرد آنکارا و ریاض در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارد و برخلاف عربستان سعودی آنکارا روابط دیپلماتیک خود با تهران را حفظ کرده و باور ندارد که ایران تهدیدی مستقیم علیه امنیت داخلی آن کشور است.
این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که اقدامات جدایی‌طلبانه  پ ک ک در مناطق کردنشین جنوب شرقی ترکیه و همزمان تحرکات گروه‌های تجزیه‌طلب کرد در خاک ایران سبب می‌شوند تا ایران، ترکیه و سوریه به یکدیگر نزدیک‌تر شوند چرا که مسئله کردی معضل اصلی هر سه کشور و تهدیدی برای موجودیت و حاکمیت ملی آنان قلمداد می‌شود.
بهبود روابط ایران و ترکیه علیرغم اختلاف‌نظر درباره سوریه
این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که هر دو کشور ایران و ترکیه آرمان استقلال‌طلبی کردی را تهدیدی علیه خود احساس می‌کنند.
این روزنامه در ادامه به نقل از «کریم سجادپور» کارشناس مسائل ایران در بنیاد کارنگی می‌نویسد: «هر دو کشور مسلمان غیر‌عرب در منطقه هستند با سابقه طولانی وجود ناسیونالیسم غیرعربی. ناسیونالیسم ترکی و ایرانی سابقه طولانی دارد».
این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که دولت عدالت و توسعه نیز به نوعی از اسلام سیاسی باور دارد و از این نظر می‌تواند نقاط اشتراکی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و در این‌باره می‌نویسد: «اردوغان ریشه‌های اخوانی دارد. گروهی سنی که ریشه آن در مصر بود و موضع خصمانه در قبال ایران تا زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی نداشته است.»
سونر گاپتای کارشناس مسائل ترکیه در موسسه مطالعات واشنگتن نیز می‌گوید که ترک‌ها زمانی که به ایران نگاه می‌کند ایرانیان را فارس قلمداد می‌کنند نه شیعه و ایرانیان را با هویت ایرانی‌شان می‌شناسند برخلاف کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که نخست ایرانیان را با هویت مذهبی می‌نگرند و آنان را نخست شیعه می‌دانند و بعد ایرانی.