سخنان تند هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا یعنی دونالد ترامپ نامزد جمهروریخواهان و هیلاری کلینتون نازمد دموکرات‌ها نسبت به ایران سبب شده تا ایرانیان نگاه واحدی نسبت به آنان نداشته باشند و چندان به نتیجه انتخابات و تاثیر آن بر بهبود احتمالی روابط میان دو کشور خوش بین نباشند.
 سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی درباره تاثیر انتخابات امریکا بر ایران می‌نویسد: «هنگامی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در اولین مناظره خود در تاریخ ۲۶ سپتامبر شرکت کردند بخش عمده‌ای از بحث‌شان درباره سیاست خارجی بود. در این بین ترامپ سیاست کلینتون در دوران تصدی سمت وزارت امور خارجه توسط او در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلای را به  چالش کشید او گفت که کلینتون زمینه ساز توافقی بد با ایران شد. در مقابل اما هیلاری کلینتون از خود دفاع کرد و گفت که ایران در زمان وزارت او تنها چند هفته به دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله داشت و او توانست با تشکیل ائتلافی متشکل از چین و روسیه تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای را علیه ایران وضع کند. او گفت که اوباما و تیم او حتی بدون شلیک یک گلوله موفق شدند تا ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارند».

 المانیتور در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که کدام گزینه برای ایران بهتر است؛ ترامپ یا کلینتون‌؟ و در ادامه به نقل از ناصر هادیان استاد روابط بین الملل در دانشگاه تهران می‌نویسد: «در نگاه اول ممکن است به نظر رسد که ترامپ که دائما علیه برجام سخن می‌گوید و در زمان رویارویی قایق‌های ایرانی با ناوهای امریکایی در خلیج فارس تهدیداتی را مطرح کرد به ضرر ایران است اما اگر کلان‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که ترامپ می‌تواند مشروعیت سلطه جهانی امریکا را به خطر انداخته و زیر سوال ببرد. این موضوع برای ایران مطلوب‌تر است. امروز نیز بسیاری از جموریخواهان عالی‌رتبه مایل به رای دادن به کلینتون هستند. واقعیت آن است که ترامپ شانس زیادی برای پیروزی ندارد چرا که در جامعه امریکا و هم چنین در عرصه بین‌المللی به کلینتون به چشم یک فرد معقول نگاه می‌شود».
تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بر ایران/ایرانیان ترامپ را می‌پسندند یا کلینتون؟
المانیتور در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه می‌شود به ترامپ به دیده نامزدی مطلوب برای ایران نگاه کرد در حالی که او خواستار مذاکرات دوباره هسته‌ای شده است. این سایت در ادامه اشاره می‌کند که برخی از تحلیلگران باور دارند که حرف‌های تند ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی برای جذب رای است و بسیاری از آن‌ها را نباید خیلی جدی گرفت. این سایت اما اشاره می‌کند که ترامپ فردی غیر قابل پیش‌بینی است و این برای ایران هم مزیت است هم عیب. المانیتور در ادامه اشاره می‌کند در حالی که کلینتون متعهد به میراث اوباما است اما احتمال آن وجود دارد که تحریم‌های تازه‌ای را علیه برنامه موشکی ایران و موضوع موسوم به حقوق بشر اعمال کند اما تا جدی که به برجام آسیبی نرسد».
المانیتور در ادامه اشاره می‌کند که طیف گسترده‌ای از نظرات در جامعه ایران درباره ترامپ وجود دارد و در این‌باره می‌نویسد: «برخی باور دارند که تحریم‌های ضد‌ایرانی کار کلینتون بوده است و داعش نیز ساخته دست او و دموکرات‌ها در منطقه برای حفظ توزان قوا بود. از سوی دیگر جمهوریخواهان سبب شدند تا صدام در عراق و طالبان در افغانستان سقوط کند و فشار بیش‌تری را بر عربستان سعودی می‌آورند که این به نفع ایران بوده است. در همان حال برخی نیز باور دارند که کلینتون و ترامپ هیچ یک برای ایران فرقی ندارند چرا که دشمنی امریکا با ایران در صورت ریاست جمهوری هر یک از آنان ادامه خواهد یافت».
ناصر هادیان در ادامه این گزارش اشاره می‌کند که شانس هیلاری کلینتون در مقایسه با ترامپ برای پیروزی در انتخابات بالاتر است و او موضع سخت‌گیرانه‌تری را در قبال برجام و ایران دنبال خواهد کرد. او می گوید که برخلاف جان کری که معلومات زیادی درباره ایران کسب کرده است کلینتون چیز زیادی درباره ایران نمی داند.
حسین موسویان مذاکره‌کننده ارشد پیشنی ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای با طرفین غربی نیز باور دارد که کلینتون خود در اجرای تحریم‌های ضدایرانی نقش داشته است و اگر بخواهد این سیاست را در آینده ادامه دهد پاسخ روشن است. او اشاره می‌کند که جمهوریخواهان نیز دشمنی شدیدتری با ایران دارند.
تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بر ایران/ایرانیان ترامپ را می‌پسندند یا کلینتون؟
المانیتور اشاره می‌کند در نتیجه به نظر می‌رسد که هیچ اجماعی در بین ایرانیان در این‌باره که ترجیح می‌دهند کلینتون یا ترامپ رییس‌جمهوری شوند وجود ندارد. این سایت می‌نویسد: «یک ابهام درباره ترامپ وجود دارد برخی می‌گویند که تهدیدهای او انتخاباتی هستند و نباید جدی گرفته شود چرا که در کل خواستار کاهش مداخلات امریکا در حوزه سیاست خارجی است. برخی دیگر استدلال می‌کنند که او به جایگاه جهانی امریکا لطمه می‌زند و این می‌تواند به ضرر اجماع بین المللی تحت رهبری امریکا علیه ایران تمام شود که در نهایت به نفع ایران خواهد بود. برخی نیز باور دارند که تهدیدات ترامپ و جمهوریخواهان علیه ایران  جدی هستند و در صورت پیروزی او برجام تهدید خواهد شد».