دادستان قائم‌شهر با تاکید بر توجه والدین به موضوع حسادت در فرزندان گفت: حسادت موجب از دست رفتن دو دانش‌آموز نخبه قائم‌شهری شد.

به گزارش ایسنا، حسین عشقی امروز در همایش خانواده، فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی در قائم‌شهر افزود: قبل آغاز محرم امسال یک حکم قصاص نفس در زندان قائم‌شهر اجرا شد.

وی با تاکید بر توجه والدین به موضوع حسادت در فرزندان تصریح کرد: حسادت موجب از دست رفتن دو دانش‌آموز نخبه قائم‌شهری شد. به خاطر توجه و کم‌توجهی پدربزرگ و مادربزرگ در مورد دو نوه پسری که هر دو از دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان شهرستان بودند، باعث تحریک و حسادت یکی از نوجوانان و قتل پسرعموی خود شد.

عشقی افزود: قاتل تا صدور حکم قصاص نفس به مدت پنج سال زندانی بود و در این مدت تا با رسیدن به سن قانونی، خانواده مقتول با وجود درگیری‌ها و نزاع‌ها و پادرمیانی خیل عظیمی از آشنایان به عدم قصاص رضایت ندادند و حکم اعدام برای قاتل اجرایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت نگاه پیشگیرانه در آسیب‌های اجتماعی به ویژه در قشر نوجوان و جوان اظهار کرد: بی‌توجهی یا کم‌توجهی به مقوله پیشگیری از سوی خانواده و جامعه آسیب‌های جدی به فرزندان‌مان وارد می‌کند.

عشقی با بیان اینکه هیچکس نمی‌تواند از مسئولیت پیشگیری شانه خالی کند، تاکید کرد: عموم جامعه و به خصوص متولیان امر مکلف هستند تا در پیشگیری آسیب‌های اجتماعی وارد عمل شوند. پیشگیری باید خانواده و مدرسه محور باشد  تا خانواده و جامعه دچار بی‌تفاوتی نشوند و از مقابل جرائم فرزندان خود بی‌اهمیت رد نشوند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه والدین بر چگونگی حضور فرزندانشان در فضاهای مجازی تصریح کرد: سواد رسانه‌ای و اینترنتی و چگونگی استفاده از فضاهای مجازی توسط نوجوانان و جوانان باید از سوی خانواده‌ها و آموزش و پرورش مورد آموزش و نظارت قرار گیرد.

عشقی با تاکید بر استفاده از مشاوران برای جلوگیری از بروز جرم در خانواده‌ها افزود: اگر از مشاور استفاده می‌شود پس چرا این مقدار پرونده‌های جرم و آسیب‌های اجتماعی به دستگاه قضایی شهرستان وارد می‌شود؟

وی با اشاره به وجود 900 زندانی در شهرستان قائم‌شهر بیان کرد: تعداد زیادی از این زندانیان از قشر نوجوان و جوان هستند که در آسیب‌های اجتماعی گرفتار و روانه زندان شدند.

عشقی، زندان را بهترین فرصت و مکان برای پژوهش و تحقیق برای علل بروز آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: هم‌صحبت شدن با اطفال، نوجوان و جوان باعث شناخت علت و انگیزه جرم می‌شود و در پشت همه جرائم خانواده‌هایی یافت می‌شوند که در رسالت حفظ و تربیت فرزندان خود کوتاهی کردند.