رایزن یکم سابق کشورمان در مالزی در تشریح ابعاد سفر رئیس جمهوری به کشورهای آسیای جنوب شرقی این سفر را حائز اهمیت بسیار زیادی دانست و گفت درهای ثروت و فناوری های نوین جهان در این منطقه از جهان واقع شده است.

زهره نوروزپور: محسن روحی صفت رایزن یکم سابق کشورمان در مالزی در تشریح ابعاد سفر رئیس جمهور کشورمان به کشورهای آسیای جنوب شرقی این سفر را حائز اهمیت بسیار زیادی دانست و گفت درهای ثروت و فناوری های نوین جهان در این منطقه از جهان واقع شده است.

او با اشاره به اینکه رئیس جمهور کشورمان هم اکنون در مالزی بسر می برد گفت: کشور مالزی به لحاظ اقتصادی برای ما بسیار مهم است روابط دو کشور پر از فراز و نشییب بوده است، ده ها موافقت نامه، یاداشت تفاهم درسطح بالایی با این کشور در گذشته داشیم. سرمایه گذاری هایی در دو طرف انجام شده بود یا تا مراحل خوبی پیش رفته بود، تا زمانی که تحریم ها شدید شد، از سال 2012 به بعد، همه توافقات و رفت امدها، سرمایه گذرای ها یکی یکی متوقف شد این در حالی است که در دوره ماهاتیر محمد ،  در سطح سران و وزرا هر ماه یکبار با مالزی، آمد و رفت دیپلماتیک داشتیم.

به گفته روحی صفت همه این تحولات و کاهش سطح روابط  با این کشوردر نتیجه فشارهایی بود که از طریق کشورهای بزرگ  غربی به مالزی برای کاهش رابطه با ایران وارد  شد و  این اتفاق هم افتاد اما با توافق برجام و اجرایی شدن آن تقریبا می شود گفت همه چیز رنگ تازه ای به خود گرفته و می توان امیدوار بود روابط ما با مالزی به دوران پیش از تحریم بازگردد. در همین راستا شاهد بودیم که چند ماه پیش پس از برداشتن تحریم ها وزیر خارجه این کشور به ایران سفر کرد و راه را برای باز شدن یخ روابط بین این دو کشور باز کرد.

رایزن یکم سابق ایران در مالزی در خصوص تاثیر این سفر بر اقتصاد کشور گفت: «به نظرم در این سفر اسیایی، مالزی بسیار مهم است  چرا که در بسیاری از موضوعات مکمل یکدیگر هستیم. خدمات فنی مهندسی ایران در این کشور، برخی محصولات استوایی مالزی در ایران که بازار خوبی داشته است.  روابط ما با مالزی بسیار متنوع بوده است. در صنعت، کشاورزی، سرمایه گذاری، حی در ساختما سازی و مسکن، به طور کلی ابعاد گسترده ای داشت که به دلیل تحریم ها و هیچ دست اوردی از ان باقی نگذاشت.»


وی در ادامه گفت:
«تیم رئیس جمهور روحانی  متشکل از وزرای خارجه، صنعت و معدن و تجارت، ارتباطات، بهداشت و رئیس کل بانک مرکزی و رئیس اتاق های بازرگانی ایران و چند شهر دیگر و جمعی از تجار و بازرگانان که هرکدام به نوبه خود  نقشی در رونق اقتصاد کشورمان دارند. انتخاب و همراهی این افراد از شخصیت های حقیقی و حقوقی در سفر رئیس جمهوری نشان می دهد که دولت تدبیر و امید  ابعاد مختلف سفر اسیایی را در نظر گرفته  و تصمیم دارد از همه فرصت های ممکن به نفع اقتصاد کشور بهره ببرد.  نکته مهم این است که شاهراه بین ایران و مالزی باز شدن قفل های بانکی و مالی است که به حمدالله در روزهای اخیر اخبار خوبی شنیده ایم و مهمتر اینکه علاقمندی از طرف بانک های مالزی در این زمینه وجود دارد.

روحی صفت در خصوص اجلاس بانکوک نیز گفت: «این اجلاس مربوط به کشورهای اسیایی است که مبتکر ان تایلند بود. به طور مرتب این اجلاس هر ساله برگزار شده است. این اجلاس به دنبال این است که اسیا را به عنوان یک نهاد واحد مانند اتحادیه اروپا مدل آسیایی آن را در این قاره جا بیاندازد چرا که برای آن تلاش های زیادی صورت گرفته همین طور کنفرانس های بسیار برگزار شده است که امیدوار هستیم در مسیر خودش موفق بدرخشد. خیلی از کشورهای اسیایی به طور فعال در ان اجلاس شرکت می کنند. در ایران هم در چندین دوره شرکت کرده است  و کشور ما چندین دوره میزبان این اجلاس بود که دوره فعلی در سطح سران است و به این خاطر رئیس جمهور در آن حضور دارند.»

دیپلمات با سابقه کشورمان در آسیا با اشاره به اهمیت ویژه سفر رئیس جمهور از این قاره به عنوان ثروت جهان نام برد و یادآور شد: « منطقه اسیا به خصوص شرق آن ،  نبض تپنده اقتصاد جهان است، بخش مهم تولید ثروت جهان در اسیای شرقی انجام می شود. اتحادیه آ.سه.آن نقش مهمی در منطقه اسیا و در اقتصاد جهانی دارد اگر چین، هند، ژاپن و استرالیا به این سازمان اضافه شوند، تقریبا نیمی از اقتصاد جهان را در دست دارند. خیزش اقتصاد جهان از اسیا است. از اسیا شروع شد و اروپا دست دوم قرار گرفت. قرارد داد مودتی هم که اخیرا با آ.سه.آن بستیم که توسط وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو این سازمان به امضا رسید و قبلا هم به تصویب رسیده است، مسیری بود که سالها  برای به دست آوردن آن تلاش کردیم. تنها به این خاطر که تحریم بودیم، این سال ها را عقب ماندیم. انجا هم محل ثروت است، به معنای اینکه پول و سرمایه برای به حرکت دراوردن اقتصاد به وفور در ان منطقه وجود دارد، سنگاپور، هنک گنک، کشورهای آن حوزه مانند چین که به دلیل کثرت سرمایه به دنبال محلی برای سرمایه گذاری می گردند. هم از جهت نیروی انسانی، هم از نظر تجارت بسیار می توانیم موثر باشیم و بهره بگیریم.»
روحی صفت در خصوص پیامد سیاسی این سفر افزود: «سیاست در مناطق شرق اسیا تا حدودی تحت تاثیر مسائل اقتصادی است که به جز برخی مسائل، که استثناء هستند مانند تحریم های ایران که بسیار فشار سنگینی بود. بسیار از این کشورها وزرای اقتصاد، تجارت و خارجه یکی است، یعنی یک نفر سکان دار این سه وزارت خانه است که آن ها را هدایت  می کند. لذا هدف مسائل سیاسی در این کشورها، توسعه اقتصادی است که همان هدف سیاسی محسوب می شود. از این جهت همین که توسعه اقتصادی آن ها پیدا می شود اهداف سیاسی ان کشور براورده می شود.»