پرویز مطلومی می‌گویدنسل جدیدی که کی‌روش برای فوتبال ایران انتخاب کرده به جام جهانی می‌رسند.

زاوش محمدی-فاطمه پاقلعه نژاد: پرویز مظلومی در کافه خبر از نسل جدید فوتبال ملی گفت. او که اصرار داشت برای پرهیز از حاشیه ها کلامی درباره استقلال سخن نگوید، سعی کرد شرایط جدید فوتبال ملی ایران را تحلیل کند. او حالا دیگر موضع انتقادی سابقش به کار کارلوس کی روش را ندارد.

*دو بازی از تیم ملی دیدیم. چهار سال پیش خودتان درگیر لیگ بودید و به تعطیلات زیاد لیگ اعتراض داشتید.
ما باید واقعیت‌ها را ببینیم. نمی‌شود یک سری از واقعیت‌ها و مشکلات را زیر پوشش نام تیم ملی پنهان کنیم.
*نباید هم صفر و صدی ببینیم. هم باید نقاط ضعف را گفت و هم نقاط قوت.
در این که کی‌روش مربی بزرگی است و مربی خیلی خوبی است شکی نیست. من اگر یک مقدار انتقاد می‌کردم به این دلیل بود که خودم درگیر لیگ بودم. الان پرسپولیس در جام حذفی حذف شد چه کسی پاسخگو است؟ چون شش ملی پوشش نبودند. هر چند با همین بازیکن‌ها هم تیم قوی‌تری بود ولی در هر صورت این تعطیلات به همه تیم‌ها ضربه می‌زند.
*همین تیم پرسپولیس که در زمین بود 6 میلیارد قیمتش بود.
شما این مساله را اشتباه نگیرید. بازیکن‌هایی که به تیم ملی می‌روند در یک سیستم و یک تاکتیک جا افتادند، یک جابجایی که انجام می‌شود زمان می‌برد تا دوباره با هم هماهنگ شوند. الان مثلا تیم ایکس هفت هشت تغییر دارد، نتیجه نمی‌گیرد، مرتب هم می‌گویند زمان بدهید تا این بازیکن‌ها جا بیفتند. الان تیم بارسلونا در قالب مسی تاکتیک ایجاد می‌کند.
*الان وقتی تیم منچستر با یک تیم دسته سه بازی می‌کند همه بازیکنان اصلی‌اش را می‌گذارد؟
همه را می‌گذارد و با تمام جدیت و نیرو بازی می‌کند. جام حذفی میان‌بری به آسیا است. در اروپا هم همین‌طور است. منتها به خاطر ازدحام بازی‌ها من این روش تک بازی را قبول ندارم، باید رفت و برگشت باشد. اگر هم قرار است تک بازی باشد باید قرعه‌کشی انجام شود. الان یک تیم قوی، می‌رود یک تیم ضعیف را در خانه‌اش می‌برد بازی بعد که با تیم قوی‌تری است را باید در خانه انجام بدهد. چه اشکال دارد که یک تیم چهار بازی در خانه‌اش باشد اگر قرعه کشی باشد؟
*پس تیم‌ها این همه بازیکن برای چی می‌خرند؟
تیم‌های استقلال و پرسپولیس فرق می‌کنند. شما شکل بازی تیم‌هایی که جلوی استقلال و پرسپولیس بازی می‌کنند را با شکل بازی جلوی تیم‌های دیگر ببینید. همین ملوان نوین که جلوی استقلال قرار گرفت کجای فوتبال ما است؟ یک تیم پشتیبانی ملوان است که در لیگ استانش بازی می‌کند که البته همین آمدن این تیم به جام حذفی هم حرف است که تیم‌ها باید چطور چیده شوند. این تیم جلوی استقلال باانگیزه بازی می کند و فقط در نیمه اول دو گل می‌خورد و نیمه دوم دیگر گل نمی‌خورد. جلوی استقلال پرسپولیس تیم‌ها فرق می‌کنند. 20 هزار جمعیت برای دیدن بازی پرسپولیس با قشقایی آمده، تا به حال در لیگ برتر شیراز این قدر جمعیت به خودش ندیده.
*تازه تماشاگر پرسپولیس در اقلیت بودند.
این اتفاق برای اولین بار است که در شیراز رخ داده. اگر استقلال هم با قشقایی بازی داشت همین می‌شد.
*ولی این مردم حق‌شان است فوتبال ببینند.
من هم می‌گویم حق‌شان است و به آنها تبریک هم می‌گویم. من می‌گویم با این شرایط یک ماه، چهل روز تعطیلی لیگ، فوتبال ما نابود می‌شود. الان یک برنامه تلویزیون تعطیلات لیگ ما را با لیگ‌های دیگر مقایسه کرد. تعطیلات ما خیلی بیشتر است. از طرفی هم باید به کی‌روش حق بدهیم، کی‌روش تازه فهمیده فقط باید نتیجه بگیرد. چون اینجا کارنامه مربی را فقط با نتیجه می‌سنجند. نمی‌گویند فوتبال زیبا بازی کرد فقط می‌گویند نتیجه. کی‌روش هم این را فهمیده. بالاخره مربی حرفه‌ای و زرنگی است.


*اصلا شما مربی تیم ملی، خودت چند روز لیگ را تعطیل می‌کردی؟
یک هفته قبل.
*شما مربی تیم ملی ب بودی 45 روز تعطیلی داشتید.
لیگ تعطیل بود. من دوره آقای پورحیدری یادم است تیم 48 ساعت قبل از مسابقات به اردو می‌رفت. مربی‌های دیگر هم همین بود ولی بحث الان چیز دیگری است. الان همه به دنبال این هستند که تیم به جام جهانی برود. از مسوولین گرفته تا مردم همه می‌خواهند تیم به جام جهانی برود برای همین مسائل دیگر را فراموش می‌کنیم و به این فکر نمی‌کنیم که فوتبال ما ضربه می‌خورد. الان هم ضربه نخورد در درازمدت ضربه می‌خورد.
*این انتقاد را فکر می‌کنم الان دیگر کفاشیان هم قبول دارد که فوتبالی که کل بودجه اش 50 میلیارد است درست نیست 10 میلیارد هزینه مربی‌اش باشد ولی اگر هزینه مربی هم نکنند هیچ آورده دیگری نداریم.
شاید ما خیلی ضعف‌ها و مشکلات را پشت هزینه بالایی که برای مربی حرفه‌ای می‌دهیم پنهان می‌کنیم. ما در فوتبال‌مان مشکلات زیاد داریم. البته من باید نایب قهرمانی نوجوانان و سومی فوتسال را تبریک می‌گفتم که هر دو حتی می‌توانستند قهرمان شوند ولی بد آوردند. واقعا دو مربی جوان ایرانی که بالای سر این تیم‌ها بودند موفق شدند.
*درباره نوجوانان می‌شود درا ین مورد هم بحث کرد که یک سال و نیم زحمت علیدوستی چه می‌شود؟
حمید هم برای این تیم زحمت زیادی کشیده. من چندین بار سر تمرینات نوجوانان رفته بودم و دیده بودم که واقعا تلاش می‌کرد. بحث این است که شما درباره تفاوت گفتید واقعا تیم ملی ما تفاوت زیادی کرده. اگر یادتان باشد زمانی ما انتقاد می‌کردیم و واقعا هم مشکلات را می‌دیدیم. یک زمانی هم آدم می‌بیند کارها مثبت پیش می‌رود، مثبت صحبت می‌کند. تیم ما الان مدتی است پوست انداخته. توقع ما از مربی هم همین بود. در یک برهه‌ای حدود ده دوازده ساله همیشه بازیکن‌ها یک‌نواخت بودند مردم هم خسته شده بودند. بازیکن‌های باتجربه‌ای برای فوتبال داشتیم. نوع فوتبال‌مان هم بهتر بود. ما یک نسلی جابجا کردیم. من خودم مربی هستم نسل که می‌خواهد عوض شود، مدتی طول می‌کشد تا جا بیفتد و دوباره فوتبال زیبا ببینیم. تیم ملی ما الان اینگونه است. یک نسلی در فوتبال ما آمدند. بازیکن‌های جوانی که شاید اگر در ایران بودند دیده نمی‌شدند ولی به اروپا رفتند و دیده شدند. بازیکن‌هایی مثل جهانبخش را کسی در ایران تحویل نمی‌گرفت. خدا خیر بدهد کسی که اینها را برد. بردنشان باعث شد یک سری جوان خیلی خوب به عنوان پشتوانه تیم ملی برگردند. یک نسلی وارد فوتبال ما شد که البته هنوز دو سه نفر دیگر هستند که یواش یواش در تیم جا می‌شوند.
*کی‌روش هم چهار سال پیش لیستی از بازیکنانی داشت که حتی شما یا قلعه‌نویی و یا مربی پرسپولیس هم جرات نمی‌کردید آنها را در لیست بگذارید اما می‌گفت من نمی‌توانم از اینها استفاده کنم چون در 22 سالگی هنوز پختگی دعوت به تیم ملی را ندارند. لیگ باید اینها را پخته کند تا به تیم ملی برسند. به همین دلیل با قانونی که به عنوان سهمیه امیدها گذاشتند تیم‌ها دو سهمیه امید داشتند و این باعث شد تیم ملی هم پوست بیندازد. خود شما ترجیح می‌دادید در حالت عادی امید نورافکن را در زمین بگذارید یا میثم مجیدی؟ مخصوصا اگر زیر فشار بودید؟
من می‌دانستم زیر فشارم ولی شهامت این را داشتم که جوان‌گرایی کنم. من با یک تفکرات جدید به استقلال آمدم. نمی‌خواهم البته وارد بحث استقلال شوم.
*استقلال قبلی را می‌گوییم.
استقلال قبلی ستاره‌های زیادی داشت که البته اکثر آنها در نیم‌فصل یا مصدوم شدند یا جدا شدند. من با یک تفکرات جدید آمدم ولی حرف شما هم درست است، قانونی هم که فدراسیون برای استفاده از جوان‌ها گذاشت در جوان شدن لیگ و تیم ملی بی‌تاثیر نبود. کار بزرگی که من در استقلال انجام دادم و پای آن هم ایستادم استفاده از جوان‌ها بود. من در یک بازی با راه آهن 8 بازیکن زیر 23 سال داشتم که رسانه‌ها نوشتند جوان‌ترین تیم تاریخ استقلال. این کار را کردم و می‌دانستم هم فشار رویم است ولی خواستم نسل را تغییر بدهم. تفکرم این بود که بتوانم برای آینده استقلال کمکی کنم. خیلی‌ها وقتی تیم من را دیدند گفتند این تیم هیچی نمی‌شود و هفته پنجم مظلومی می‌رود. مصاحبه‌های پیشکسوت‌ها هست ولی ما تا آخر دوام آوردیم و فینالیست جام حذفی و مدعی قهرمانی لیگ برتر بودیم. این تغییر نسل الان در تیم ملی هست و من حمایت می‌کنم همان‌طور که بارها حمایت کردم. پشتوانه‌هایی که در تیم ملی داریم برای هفت هشت سال کافی است. هنوز بازیکن‌هایی روی نیمکت هستند که می‌توانند تضمین‌کننده آینده تیم ملی باشند. یک‌سری بازیکن جوان داریم که روی دست بازیکن‌هایی که هنوز پا به سن هم نگذاشته‌اند بلند می‌شوند.
*مثلا گوچی.
کسی که هر وقت به زمین آمده نجات‌دهنده تیم ملی بوده. تیم ما را به جام جهانی برد و یا همین بازی با قطر، کسی فکرش را نمی‌کرد در آن دقایق او روی یک اشتباه چنین گلی بزند.
*بیرانوند روی دست علیرضا حقیقی می‌آید. پورعلی‌گنجی فیکس می‌شود بلافاصله محمد انصاری جایش را می‌گیرد.
ترکیب خط دفاعی تیم ملی در بازی با قطر را ببینید. یک‌باره در چین دفاع وسط عوض می‌شود. این خیلی خوب است. الان تیم ما نفرات خیلی خوبی دارد که هم جوان هستند و هم بازیکنان باتجربه‌ای که مسن هم نیستند. دژاگه الان باتجربه تیم ماست که یواش یواش جوان‎ترها جای او را گرفتند. الان دست کی‌روش خیلی باز است. یا مثلا امید ابراهیمی بهترین هافبک ایران شده ولی جایش را به سعید عزت اللهی می‌دهد. واقعیت این است که تیم کی‌روش دستش برای هر کاری باز است.
*الان عزت‌اللهی را داریم، امید ابراهیمی روی نیمکت است، روزبه چشمی را پشت خط داریم و در پرسپولیس هم کامیابی‌نیا را داریم که خط می‌خورد.
الان تیم ملی ما یک پشتوانه خیلی خوب دارد. چه کسانی که داخل هستند و چه کسانی که هنوز دعوت نشدند. بازی اول حاج‌صفی بک چپ قرار می‌گیرد، بازی دوم محمدی می‌آید. من این را می‌خواهم بگویم که گذشت زمانی که یازده بازیکن در تیم ملی ما بودند که پیراهن‌شان قطعی بود. الان ما در هر بازی می‌توانیم تغییر بدهیم. شاید یک مقدار کیفیت فنی بازی پایین آمده. این دو بازی را ما خوب بازی نکردیم ولی خوب نتیجه گرفتیم.
*کی‌روش همیشه همین بوده.
این درست است. ما زیبا بازی کنیم و به جام جهانی نرویم، نمی‌گویند زیبا بازی کردند.
*شما خودتان تجربه این موضوع را دارید. بازی که سه دو باختید برای گل‌های بیشتری رفته بودید.
ما در آن بازی می‌توانستیم با ضد فوتبال و… نتیجه را نگه داریم.
*نیمه دوم به چی فکر می‌کردید؟
تیم ده نفره شده بود، بچه‌ها در مسیری افتاده بودند که گل بزنند، صدای من هم نمی‌رسید. من وارد جزئیات دستمزد بالا و اینها نمی‌شوم ولی این کاری که کی‌روش کرد جای تحسین دارد. من خودم مربی هستم می دانم او چه کرده. اما در مورد تعطیلات لیگ، فدراسیون دو برنامه اول فصل به ما داد گفت یکی را انتخاب کنید. ما برنامه‌ای که پنجشنبه جمعه‌ها بیشتر بازی بود را انتخاب کردیم ولی این برنامه که اجرا می‌شود نبود.
*در کل الان سبک بازی تیم ملی ما مثل بازی اتلتیکو مادرید است گرچه اتلتیکو هم این فصل روان‌تر و بهتر بازی می‌کند.
درست است که تماشاچی نتیجه می‌خواهد ولی فوتبال زیبا هم مهم است. من دو دربی باختم ولی کسی ناراضی نبود چون تیم زیبا بازی می‌کرد. مردم دوست دارند. شاید بعضی وقت‌ها دوست دارند تیم ببازد ولی زیبا بازی کند این همیشگی نیست و من فکر کنم باید میکسی از این دو باشد.
*به نظر می‌رسد کی‌روش به این نتیجه رسیده که اینجا فقط نتیجه می‌خواهند.
درست فکر می‌کند. یک جو بعد از بازی‌های جام ملت‌ها و باخت به عراق راه افتاد که کی‌روش برود. ماندن کی‌روش شرایطی را ایجاد کرد که دست به عصاتر حرکت کند یعنی دنبال این باشد که نتیجه بگیرد چون می‌دانست پایش روی پوست موز است. الان شکل بازی‌اش جوری شده که دنبال این است که نبازد. تیم ملی در آزادی در بازی با قطر به آن شکل بازی می‌کند و آن اتفاق اگر نمی‌افتاد ما پیروز نمی‌شدیم. الان همه تیم‌های ما هم همین‌طور بازی می‌کنند. چین در کشور خودش با ترس مقابل ایران قرار گرفته بود. چین با تساوی مقابل ایران در کشور خودش جشن گرفته بودند ولی ما دنبال این بودیم که آنجا نبازیم. اعتقاد من این است که روشی که الان تیم ملی پیش گرفته روش صعود به جام جهانی است. در خانه ببریم در خانه حریف نبازیم، یعنی هر دو بازی چهار امتیاز، این روش صعود ما به جام جهانی است و روش منطقی‌ای است. همه افکار عمومی، مسوولین و خود تیم ملی این را می‌خواهند که ما به جام جهانی صعود کنیم. بد بازی کنیم یا خوب، این روش و رفتن به جام جهانی مردم را راضی می‌کند. بعد از صعود باید فکرمان را تغییر بدهیم و دنبال این باشیم که مردم هم از بازی تیم ملی راضی باشند. مثل سری قبل نباشد که با معجزه به جام جهانی برویم. واقعا هم در بازی با کره یک معجزه اتفاق افتاد. گاهی ما می‌بینیم واقعا ائمه به دادمان می‌رسند. در آن شرایط که ده نفره شده بودیم، دفاع کره آنطور اشتباه کند و گوچی هم بگیرد و توپ را گل کند یا مثلا گلری مثل این دروازه‌بان قطر که در زمان بازی بسیار عالی بود یک‌باره در یک دفع توپ پایش بلرزد و توپ جلوی پای انصاری‌فرد بیفتد
* و بعد انصاری فرد سایه توپ را بزند تا جلوی پای گوچی بیفتد
بله. گوچی که همیشه گل‌های نجات‌دهنده زده. واقعا شاید هم این به خاطر حس مردم باشد.


*هیچ‌وقت هم این‌طور نبوده که مردم این‌قدر تیم ملی را دوست داشته باشند. با همه دافعه‌ای که کی‌روش نسبت به مخالفانش دارد مردم او را خیلی دوست دارند. این که اینقدر روی پرچم ما تعصب دارد باعث شده حس نسبت به تیم ملی از همیشه بیشتر است.
حسن این بحث این است که رسانه‌ها هم یک دست دارند تیم ملی را حمایت می‌کنند. این موج یک دستی که در رسانه‌ها راه افتاده روی افکار عمومی هم تاثیر می‌گذارد. در تلویزیون وقتی برنامه می‌سازند شب بازی تیم ملی دو ساعت مدام می‌گویند همه با لباس یک دست سفید بیایند این خودش تاثیرگذار است. یا همین بازی شب عاشورا که از حالا داریم برنامه می‌ریزیم که همه با لباس مشکی بیایند و عزاداری کنیم. ای اف سی و فیفا حالی‌شان نیست که این روز روز عزای ماست. برنامه می‌گذارند و تغییری هم نمی‌دهند.
*الان در این شرایط بحثی که وجود دارد عده‌ای می‌گویند بازی در این روز بی‌حرمتی است و باید بازی نکنیم…
ما چنین چیزی را قبلا تجربه کردیم و در چنین شبی برای‌مان بازی گذاشته‌اند. خود مردم این شئونات را رعایت می‌کنند نیازی نیست که ما مسائل را پیچیده کنیم. ملت ما این حرمت‌ها را حفظ می‌کنند. برای ما برنامه گذاشتند در چنین شبی، مسوولان فرهنگی فدراسیون باید با برنامه‌ریزی از این موضوع استفاده کنند.
*اینکه می‌گویند سه امتیاز را قربانی کنند بعدا دوباره جذب کنیم.
یعنی بازی نکنیم؟
*این‌طور می‌گویند.
نمی‌توانیم، بازی های بعد محروم می‌شویم.
*اینکه بگویند تماشاگر به استادیوم نیاید چطور؟
اگر بنا به اینکار باشد باید کلا فوتبال‌مان را حذف کنیم. همان تماشاچی را می‌توانیم مدیریت کنیم. بازی استقلال با دالیان چین گل می‌زدند یا حسین می‌گفتند. الان هم می‌توانیم این کار را بکنیم. ما باید با شرایط خودمان را وفق دهیم نباید دست این و آن آتو بدهیم. برای فوتبال ما سخت است، برای خود بازیکن سخت است که در چنین شبی بازی کند، حتی برای تماشاچی هم سخت است چون بلاتکلیف است که چه کند. فکر نکنید تماشاچی و بازیکن با خوشحالی می‌آیند، این به نفع ما نیست ولی باید خودمان را با شرایط وفق بدهیم. نمی‌توانیم بگوییم ای اف سی غلط کرد بازی نمی‌کنیم. باید طبق برنامه پیش برویم. برای آنها این شب و این مراسم مهم نیست. ما شب سال تحویل بچه‍ها را اردو بردیم، اولین روز عید بازی کردیم. بچه‌ها از نظر روحی روانی داغون بودند چون کنار خانواده‌های‌شان نبودند ولی ما مجبور بودیم بازی کنیم. شاید می‌توانستیم از خیلی قبل اعلام کنیم چنین روزی بازی نگذارند یا حداقل ایران را میزبان نگذارند.
*فکر می‌کنید استراتژی ما در بازی با ازبکستان چگونه است؟ لیست خیلی خلوتی را این بار به تیم ملی دعوت کرده. در دفاع مشخص است که پورعلی‌گنجی و سیدجلال بازی می‌کنند.
در آن طرف میلاد محمدی بازی می‌کند.
*در خط هافبک از بین حاج‌صفی و آندو یکی را می‌گذارد به اضافه سعید عزت‌اللهی.
من فکر می‌کنم در این پست ابراهیمی خیلی به درد ما می‌خورد. به این دلیل که اضافه می‌شود. البته باید دید در تفکر خود کی‌روش چیست.
*شما به امید خیلی نزدیک هستید.
امید یک بازیکن احساساتی است و واقعا هم از نظر روحی روانی اگر با او صحبت شود خیلی در تیم ملی تاثیر دارد و می‌تواند کمک کند.
*یک ایرادی امید دارد که فکر می‌کنم پارسال هم از وقتی روزبه در استقلال از او جدا شد ضعیف شد.
امید باید یک بازیکن آزاد باشد. نمی‌توانی امید را حبس کنی او دوست دارد در حمله اضافه شود. پارسال وقتی ما روزبه را از دست دادیم، امید تنها شد، مجبور شدیم او را عقب نگه داریم ضعیف شد. بعد که فرشید اسماعیلی را که او هم هافبک دفاعی نبود گذاشتیم عقب، امید دوباره به روزهای اوجش برگشت. امید از عقب خیلی خوب اضافه می‌شود، شوت‌زن خیلی خوبی است و حتی سر هم خوب می‌زند. به این دلایل است که فکر می‌کنم او در ازبکستان خیلی به درد ما می‌خورد چون ما نباید در ازبکستان به لاک دفاعی برویم. یک امتیاز آنجا برای ما خیلی مهم است برای همین نباید توی لاک دفاعی برویم. ازبکستان رقیب ماست. تکنیک خیلی خوبی دارد. هر چند اعتقاد من این است ازبک‌ها به پای تیم ملی ما نمی‌رسند ما خیلی از آنها سرتر هستیم ولی فوتبال در زمین حرف‌های دیگر می‌زند. استراتژی ما باید جوری باشد که دفاعی بازی نکنیم. آنها از تیم ایران می‌ترسند همان‌طور که چین ترسید و ما از ترس آنها استفاده‌ای نکردیم.
*بازی با چین بدترین بازی تیم ملی از نظر استفاده از موقعیت‌ها بود.
ما در بازی با قطر خیلی کمتر موقعیت داشتید ولی استفاده بهتری کردیم. الان کی‌روش دستش برای هر تاکتیک و سیستمی باز است ولی آنجا بخواهیم دفاع کنیم به مشکل می‌خوریم.
*اگر قرار باشد از بین آندو، سعید، احسان و امید…
احسان را هافبک نمی‌گذارد.
*الان برای این پست دعوت کرده.
من احسان را یک هافبک کنار آزاد برای جناح چپ بهتر می‌بینم. احسان اگر آزاد باشد خیلی قابلیت دارد. الان در سپاهان بازیکن آزاد است و خیلی خوب است.
*از بین سعید، آندو و امید …
انتخاب خیلی سخت است. هر سه بازیکن‌های قابلی هستند. کی‌روش ولی ترکیبش را انتخاب کرده چون همیشه چند حرکت جلوتر از بقیه است.
*زوج راست تیم ملی از دیرباز خوب بودند ولی در تیم کی‌روش زوج خوبی نداشتیم.
هنوز رامین و جهانبخش زوج نشدند وگرنه توانایی‌شان بالاست. من اعتقادم این است که درست است که سن خسرو یک مقدار بالا رفته ولی امسال شرایط خیلی خوبی در استقلال دارد. خیلی نسبت به سال‌های قبل بهتر شده و می‌توانست کمک کند. خسرو یک خوبی دارد که با هر کسی در جناح خودش بازی کند خیلی زود هماهنگ می‌شود.
*شاید یکی از دلایلی که خسرو را دعوت نمی‌کند این است که خسرو را روی نیمکت گذاشتن سخت است.
این هم هست ولی به هر حال تیم ملی است و بازیکنی که آنجا می‌رود باید خودش را با شرایط وفق بدهد که نیمکت نشین باشد یا هر چیز دیگری.
*زوج چپ الان چطوری است؟ هنوز در کناره‌ها یک نامجو زرینچه نداریم.
منظورتان این است که زوج‌سازی نشده؟
*اصلا این تیم با این ترکیبی که بازی می‌کند نیازی به زوج‌سازی دارد؟
صد در صد. زوج‌های کناری ما باید بازیکن‌های خیلی خوبی باشند برای دور زدن حریف. مخصوصا با حریف‌هایی که جلوی ما بازی می‌کنند باید از دور زدن استفاده کنیم. در سمت چپ فکر می‌کنم اگر دژاگه برسد از او استفاده می‌کند با میلاد که البته زیاد با هم بازی نکردند.
*شاید هم وحید امیری با میلاد محمدی را بگذرد. اشکان را هم وسط بگذارد.
اشکان را پشت فوروارد بگذارد، در جلو هم که دستش باز است.
*با این شرایط و این تعداد گزینه برای هر پست، برای حریف‌ها هم آنالیز تیم سخت است؟
آنها آنالیزورهای قوی دارند که ترکیب را به راحتی درمی‌آورند. الان خود ما هم می‌توانیم ترکیب را بگوییم. این بار خیلی لیستش را رو داده و خیلی راحت می‌شود حدس زد. در نهایت اعتقاد من این است که این بازی را حتما نباید ببازیم چون رقیب ما است و دو امتیاز جلو است. بازی با کره هم حتما باید سه امتیاز را بگیریم. من کره را خیلی تیم خوبی دیدم. در گروه‌مان خیلی تیم خوبی است و تیم را مثل خود ما جوان کردند. بازی با چین من فکر می‌کنم سیر شدند. مربی چین فکر می‌کنم متوجه نشد که دفاع راستش کانال شده و کره‌ای‌ها هر سه گل را از آن سمت زدند. جلوی ما هم باز همان را گذاشت ولی ما خیلی کم توانستیم از این ضعف استفاده کنیم. کره‌ای‌ها سه تا که زدند سیر شدند و فکر کردند بازی را بردند. دفاع کره خیلی آشفتگی دارد و قابل نفوذ است.
*ما به کره محیط می‌دهیم جلو بیاید؟
باید بدهیم. شاید 20 دقیقه اول بازی از جو استادیوم استفاده کنیم ولی باید فضا را بسازیم.
*این تونلی که کی‌روش می‌سازد و تیم ها را به داخل می‌کشد…
این روش تله‌گذاری است. تیم حریف را در آن منطقه می‌آورد، در این شرایط بازی‌ها وقتی تیم در این تله بیفتد مسلما کانال‎های زیادی در خطوط دفاعی و هافبک‌شان به وجود می‌آید. روشی که الان در تیم ملی می‌بینیم این است که استفاده تاکتیکی از عمق دفاع حریف هم واقعا خوب انجام می‌شود. مشکل دیگری که در فوتبال ما هست همین است. زمانی که ما به پشت 18 قدم می‌رسیم برنامه حرکت در عمق نداریم و بیشتر دنبال کانال‌های کناری هستیم.
*حرکت های سردار و گوچی به رفع این مساله کمک می‌کند. این جنس فوروارد را در ده سال گذشته نداشتیم. فورواردی مثل حسن روشن، محمدخانی و یک دوره خود شما.
ما آزمون را که آنجا می‌گذاریم هم ضربه سر خوب می‌زند و هم کار با توپش خوب است. یعنی تکنیک خوبی دارد. فورواردهای سابق ما همه منتظر سانتر بودند که سر بزنند. علی دایی با پا هم خوب ضربه می‌زد ولی تکنیک حمل توپش پایین‌تر بود.
*جهانبخش را چطور می‌بینید؟ آزمون و گوچی این ویژگی را دارند که ناجی تیم باشند ولی درباره جهانبخش می‌گویند بازیکن خیلی خوبی است به شرطی که تیم جلو باشد. کار که گره می‌خورد نمی‌تواند در زمین معجزه کند.
حمل توپ، سرعت و شعورش واقعا خوب است. گل دومی که ما به قطر زدیم…
*بعد از گل اول و باز شدن گره بازی بود.
بالاخره بازیکنی که در آن شرایط یک‌باره این حرکت را بکند و توی سر توپ بزند و بلافاصله شلیک کند کم گیر می‌آید.
*امیر هاشمی مقدم او را به اروپا فرستاد.
امیر خودش هم در همین پست بازی می‌کرد.
*فکر می‌کنید در سرنوشت او چقدر تاثیر داشت؟
من می‌گویم خدا پدر آنهایی که اینها را بردند بیامرزد. چون در فوتبال ایران اینها ناشناخته بودند و حتی بازیکن ملی هم نبودند. چون اول می‌بینند بازیکن ملی است یا نه، بعد ترانسفر می‌کنند. اینها بازیکن ملی نبودند ولی کسانی که بردند دید مثبتی داشتند. شاید هم در ابتدا دستمزد پایینی داشتند ولی الان دستمزدهای‌شان بالا می‌رود.
*برای بالا رفتن این تیم چقدر شانس می‌بینید؟
من قبل از بازی استقلال سال 89 یک کنفرانس داشتم از من درباره تیم ملی سوال کردند گفتم خیال‌تان راحت باشد تیم ملی به جام جهانی صعود می‌کند. همه گفتند مظلومی تیکه انداخته و… الان هم می‌گویم اگر ما بد نیاوریم گروه خیلی خوبی برای صعود داریم. چین همیشه مغلوب ما است. این چهار امتیازی را اگر از دو بازی بعدی بگیریم حکم مجوز صعود ما را دارد.
*حاشیه‌های بازی در روز تاسوعا که به نظر می‌رسد الان به یک مساله ملی تبدیل شده می‌تواند تاثیرگذار باشد؟
نباید اجازه بدهیم تاثیر بگذارد. در هر صورت ما باید در این شرایط بازی کنیم و خودمان را وفق بدهیم درست است که بی‌معرفتی کردند و در این شرایط برای‌مان بازی گذاشتند ولی واقعا بالاخره باید بازی کنیم و طبق برنامه جلو برویم.
*سوال آخر درباره بازیکن هایی است که شما یک روز منتقدشان بودید. همیشه شما می گفتید اشکان بازیکن خوبی است ولی درباره گوچی نظرتان این بود که به تیم تحمیل شده و بقیه بازیکنان را هم می گفتید حضورشان به خاطر دلالی است. الان نظرتان درباره اینها چیست؟
یک زمانی من به خاطر تعصب روی بازیکنانی که داشتیم، می‌گفتم دوست داریم این دسترنج‌های خودمان به تیم ملی بروند اما اینها بازیکنانی آورده بودند که اصلا فارسی بلد نبودند. دو سه بازیکن در ابتدا آوردند که در تیم ملی جواب ندادند و برگشتند ولی گوچی و اشکان بازیکنانی بودند که حداقل تا نوجوانی و جوانی ایران بودند بعد به خارج رفته بودند.
*نسبت به گوچی به نظر می‌رسید شناخت نداشتید.
شناخت نداشتم. از طرفی هم بحث کلی‌ای که داشتم این بود که ما در فوتبال این همه استعداد داریم درست نیست که برویم از خارج بیاوریم. مثل اینکه برویم دانشمند از خارج بیاوریم.
*اگر پرفسور سمیعی باشد چطور؟
پرفسور سمیعی که کلا ایرانی است.
*الان الکساندر نوری سرمربی وردربرمن شده به او افتخار می‌کنید؟
چون ایرانی است به او افتخار می‌کنم.
*این بازیکنان هم همین هستند..
من می‌گویم ما بازیکن داشتیم. روی دستیار کی‌روش هم من حرف داشتم که خیلی زود فهمیدند و او را تعویض کردند. من دیدم بازیکن مصاحبه می‌کند فارسی بلد نیست، می‌گفتم این چه بازیکنی است که اصلا فارسی بلد نیست.
*ولی اصلا باورتان نمی‌شد گوچی به کار تیم ملی بیاید.
او را نمی‌شناختم ولی الان یک ایرانی به تمام معناست مثل اشکان. غیرت ایرانی در وجودشان آمد.
*اگر بخواهید 5 فوروارد اثرگذار در تاریخ تیم ملی نام ببرید گوچی در لیست قرار می‌گیرد؟
در ده تا هم قرار نمی‌گیرد.
*از نظر اهمیت گل چطور؟
بالاخره ما را به جام جهانی برد.
*با خداداد می‌شود مقایسه‌اش کرد؟
خداداد اعجوبه بود. اهمیت گلی که در استرالیا خداداد زد خیلی بیشتر بود. در هر صورت دوست‌شان داریم چون الان به تیم ملی کمک می‌کنند.
*اگر بخواهند دوباره چنین بازیکنی بیاورند؟
اگر واقعا به درد تیم ملی بخورد ایرادی ندارد ولی به شرطی که ایرانی باشد و فارسی بلد باشد.
*حتی اگر نوه پرویز مظلومی باشد؟
باید بیاورمش ایران ایرانی‌اش کنم. باید فرهنگ ایرانی را بشناسد.
*روی فارسی بلد بودن خیلی تاکید دارید؟
خیلی. فارسی را پاس می‌داریم.